تکنولوژیسایت دیزاین

پسوند سایت های تجاری چیست؟

پسوند سایت های تجاری چیست؟ انتخاب یک دامنه‌ی مناسب برای وبسایت یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که باید با اطلاعات کامل بردارید. دامنه به کلماتی که در انتهای آدرس وب که اغلب بعد از نقطه می‌آیند گفته می‌شود که باید متناسب با هدفی که سایت دارد انتخاب شود. حدود 15 هزار دامنه با اهداف منحصر به فرد وجود دارد که شما باید با توجه به محتوای سایت خود انتخاب کنید که از کدام استفاده کنید، برای مثال اگر سایت شما کاری است بهتر است از .com استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره پسوند سایت های تجاری تا انتهای این مقاله از کیوی سایت با ما همراه باشید.

دامنه چیست؟

نام دامنه (Domain) در اصل آدرس سایت شما است و افراد از آن برای پیدا کردن وب سایت آنلاین شما استفاده خواهند کرد. در واقع، دامنه سایت همان URL اصلی سایت است.

به عنوان مثال، https://www.webramz.com نام دامنه شرکت وب رمز میباشد. در این مثال، صرف نظر از در نظر گرفتن http و یا http در ابتدای نام سایت، دامنه را می‌توان به چند قسمت تقسیم کرد. بخش webramz دامنه سطح دوم (SLD) است، در حالی که com به عنوان دامنه سطح بالا (TLD) در نظر گرفته می‌شود.

URL هر وب سایت را می‌توان به قسمت‌های مختلف تقسیم کرد. دامنه‌های سطح بالا (TLDs) که پسوند نام دامنه نامیده می‌شوند، قسمتی هستند که درست بعد از نام دامنه اصلی شما آمده است. (به عنوان مثال، com در www.webramz.com)

البته در نظر بگیرید که TLD‌های دیگر به جز .com نیز وجود دارند و شما می‌توانید از بین ده‌ها گزینه، مانند .net، .blog، یا .ir و … انتخاب کنید.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، در واقع چندین نوع TLD وجود دارد. به عنوان مثال، دامنه‌های سطح بالای کد کشور (ccTLD) برای استفاده در کشورهای خاص محدود شده است.

برای مثال ایرلند را در نظر بگیرید. ccTLD آن .ie است و یکی از امن ترین‌ها برای استفاده است. نمونه‌های دیگر .ir میباشد که مختص کشور ایران است. اگر پسوند .com برای نام دامنه ای که شما روی آن تمرکز کرده اید، قبلاً گرفته شده باشد، همه این پسوندهای دیگر، می‌توانند گزینه‌های فوق العاده ای برای سایت شما باشند.

در مرحله بعد دامنه‌های عمومی‌سطح بالا (gTLDs) قرار دارند. در حقیقت، شما از قبل حتی اگر این اصطلاح را هرگز نشنیده باشید، می‌دانید که اینها چیستند. اینها بخش‌های قدیمی‌دامنه هستند که همه ما به دیدن آنها عادت کرده ایم، مانند .com، .edu، .info، .org و .net.

در این مرحله، ما بخش TLD نام دامنه سایت شما را پوشش داده ایم. با این وجود، بقیه URL چطور؟ اینجاست که دامنه‌های سطح دوم (SLDs) وارد عمل می‌شوند.

بیایید به عنوان مثال به آدرس اینترنتی خود نگاه کنیم: www.webramz.com همانطور که دیدیم، .com به عنوان TLDاست. SLD چیزی است که بلافاصله قبل از آن قرار می‌گیرد، که در این مثال webramz است.

پسوندهای دامنه در کجا ایجاد و رجیستری می‌شوند؟

شرکت آیکان (ICANN) که در سال ۱۹۹۸ در ایالات متحده آمریکا تأسیس شد، مسئول پروتکل‌‌های اینترنتی، مدیریت انواع دامنه‌ها، تعیین پروتکل و… است. آیانا (IANA) نهادی است که مسئولیت سرپرستی آدرس‌های پروتکل اینترنتی (IP) و… را در آیکان برعهده دارد. شرکت ICANN با رجیستری‌های ایجاد‌شده برای پسوندهای دامنه‌های متفاوت، امتیاز مدیریت آن‌ها را به سایر ارگان‌ها می‌دهد.

برای مثال، شرکت آمریکایی VeriSign پسوندهای com. و net. و دیگر پسوندهای دامنه را مدیریت می‌کند. پسوندهای دامنه برندها را معمولاً شرکتی مدیریت می‌کند که آن‌ها را ثبت کرده است. برای مثال، شرکت سامسونگ پسوند دامنه samsung. را مدیریت می‌کند.

انواع پسوندهای دامنه کدام‌اند؟

پسوندهای دامنه TLD نیز نام دارند و به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند: ۱. پسوندهای دامنه عمومی (generic TLDs)؛ ۲. پسوندهای دامنه حمایت‌شده سازمانی (sponsored TLDs)؛ ۳. پسوندهای دامنه کشورها (country-code TLDs). درادامه، هریک از این TDLها را بیشتر توضیح می‌دهیم

پسوند دامنه عمومی (gTLDs)

gTLDs مخفف عبارت Generic top-level domains میباشد. دامنه‌های عمومی‌سطح بالا به عنوان دسته ای از دامنه‌های سطح بالا در DNS عمل می‌کنند. در حال حاضر بیش از 1500 gTLD در حال استفاده است که موارد زیر اکثریت قریب به اتفاق انواع نام دامنه را تشکیل می‌دهند. آنها شامل موارد زیر هستند:

COM.

پسوند com رایج ترین و شناخته شده ترین پسوند دامنه است. این پسوند مخفف commercial به معنای تجاری است و بیشتر وب سایت‌های تجاری از آن استفاده می‌کنند. با این حال، هر کسی که می‌خواهد نام دامنه ای را ثبت کند، می‌تواند نامی‌را که به .com ختم می‌شود، ثبت کند، خواه از سایت آنها برای اهداف تجاری ویا غیره استفاده شود.

NET.

پسوند net یک دامنه سطح بالا است که به عنوان TLD نیز شناخته می‌شود. این پسوند برگرفته از کلمه network و در اصل برای شرکت‌هایی که در زمینه فناوری شبکه فعالیت دارند، توسعه داده شده است. net یکی از محبوب ترین نام‌های دامنه است که توسط شرکت‌های سراسر جهان برای راه اندازی تجارت آنلاین خود استفاده می‌شود.

ORG.

نام دامنه org یک دامنه عمومی‌سطح بالا (gTLD) از سیستم نام دامنه (DNS و ddns) است که در اینترنت استفاده می‌شود. این پسوند معمولاً توسط سازمان‌های غیر انتفاعی، پروژه‌های منبع باز و جوامع غیر انتفاعی استفاده می‌شود، این پسوند، یک دامنه باز است که می‌تواند برای هر شرکتی با هر هدفی استفاده شود.

INFO.

پسوند info یک دامنه عمومی‌سطح بالا (gTLD) در سیستم نام دامنه (DNS) اینترنت است. این نام از information به معنای اطلاعات گرفته شده است، اما این پسوند شرایط ثبت این دامنه، هیچ هدف خاصی را مشخص نمی‌کندو برای انواع سایتها قابل استفاده می‌باشد.

2. پسوند دامنه حمایت‌شده سازمانی (sTLDs)

پسوندهای دامنه حمایت‌شده سازمانی پسوندهایی هستند که نهادهای خاص از آن استفاده می‌کنند و قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارند. ارگان‌های دولتی، شرکت‌های معروف، مؤسسه‌های آموزشی و… پسوندهای دامنه حمایت‌شده سازمانی خود را دارند.

برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: gov. (دولت ایالات متحده آمریکا)، edu. (مؤسسه‌های آموزشی پس از متوسطه معتبر ایالات متحده آمریکا)، mil. (ارتش ایالات متحده آمریکا) و post. (خدمات پستی). برخی از پسوندهای دامنه حمایت‌شده سازمانی کمتر‌دیده‌شده ازاین‌قرارند: museum. (موزه‌ها) و cat. (وب‌سایت‌های زبان کاتالانی) و jobs. (وب‌سایت‌هایی با فهرست مشاغل).

3. پسوند دامنه کشورها (ccTLD)

همان‌طورکه از نام این نوع TDL مشخص است، به کشوری خاص اشاره می‌کند. پسوند دامنه کشورها نیز قوانین خاص خود را دارند. برخی از آن‌ها مانند us. (آمریکا) به سازمان‌ها و افراد داخل یک کشور محدودند و به افراد خارج از آن کشور اجازه ثبت داده نمی‌شود؛ اما ثبت برخی دیگر از پسوندهای دامنه کشورها مثل co. (کلمبیا) و ly. (لیبی) برای عموم مردم دنیا آزاد است.

این نوع پسوند دامنه معمولاً از دو حرف مخفف نام کشورها ایجاد شده است؛ مانند دامنه ir. برای Iran و us. برای USA. برخی از ccTLDهای رایج عبارت‌اند از: ir. (ایران)، ru. (روسیه)، cn. (چین)، de. (آلمان)، ca. (کانادا) و us. (آمریکا).

4. پسوند دامنه زیرساختی (Infrastructural TLDs)

پسوند دامنه زیر‌ساختی کمتر شناخته شده‌ و صرفاً مختص پسوند دامنه aroa. است. این پسوند دامنه از DARPA (سازمان تحقیقات نظامی ایالات متحده که به پیش‌گامی اینترنت مدرن کمک کرد) برگرفته شده و اولین TLD ثبت‌شده تاکنون است. این نوع پسوند دامنه وظایف زیر‌ساختی مانند تسهیل جست‌وجوی DNS را برعهده دارد و کاملاً محفوظ است.

5. پسوند دامنه رزرو‌شده (Reserved TLDs)

برخی از TLDها در فهرستی رزرو‌ شده‌اند و هیچ‌وقت در‌دسترس قرار نمی‌گیرند. به‌عنوان مثال، localhost. برای محیط‌های کامپیوتر محلی و example. برای استفاده در نمایش‌های آزمایشی رزرو شده است.

چگونه تصمیم بگیرید که کدام نام دامنه برای وب سایت شما مناسب است

انتخاب پسوند نام دامنه می‌تواند یکی از مهمترین تصمیماتی باشد که شما به عنوان مالک وب سایت خواهید گرفت. در نتیجه، اگر شما در حال راه اندازی یک کسب و کار هستید یا تمایل دارید وب سایت خود را توسعه دهید، نام دامنه شما می‌تواند تأثیر عمده ای بر مارک تجاری و دید شما داشته باشد.

به همین دلیل بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید:

حداقل، از کلمات کلیدی مناسب در نام دامنه خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک شرکت هنری هستید، ممکن است بخواهید یک کلمه کلیدی هدفمند مرتبط با حوزه کاری خود (مانند pastel یا events ) را وارد کنید. Google Keyword Planner می‌تواند در تحقیق کلمات کلیدی شما کمک کند.

همچنین توجه به این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که نام دامنه خود را کوتاه و ساده انتخاب نمایید. زیرا نام دامنه باید به یاد ماندنی باشد. به طور کلی به خاطر سپردن یک یا دو کلمه راحت تر از یک عبارت چند کلمه ای است.

همچنین، بسیار مهم است که هر نام دامنه ای که انتخاب می‌کنید به هیچ عنوان برند تجاری شما را نقض نکند. تحقیقات خود را انجام دهید تا ببینید آیا مشاغل یا وب سایت‌های دیگری با نام‌های مشابه وجود دارد یا خیر، زیرا این امر می‌تواند به شما کمک کند تا با یک نام سایت مطمئن شروع به کار کنید.

رایج‌ترین پسوندهای دامنه چیست؟

همان‌طورکه گفتیم، هر نوع دامنه بین المللی قوانین ثبت و استفاده خاص خود را دارد. بیش از هزاران پسوند دامنه دردسترس است که درادامه به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

پسوند دامنه org.

پسوند دامنه org. مخفف Organization و به‌معنای «سازمان» است که برای استفاده غیردولتی ایجاد شده و هنوزهم پسوند دامنه انتخابی برای آن سازمان‌هاست. اگر دامنه org. را انتخاب کنید، اکثر مردم انتظار ندارند وب‌سایتتان تجاری باشد. این پسوند دامنه نیز از نوع gTLD و استفاده و ثبت آن برای عموم آزاد است.

 پسوند دامنه News.

پسوند دامنه News. بیان‌کننده همان واژه News به‌معنای «اخبار» است. این نوع پسوند دامنه معمولاً برای وب‌سایت‌های خبری، روزنامه‌نگاری، رادیو و تلویزیون و… استفاده می‌شود. پسوند دامنه News. جزو دسته gTLD و استفاده از آن برای عموم مردم جهان آزاد است.

پسوند دامنه biz.

پسوند دامنه biz. مخفف Business و به‌معنای «کسب‌وکار» است. این نوع پسوند دامنه معمولاً برای شرکت‌های تجاری و… استفاده می‌شود. شایان ذکر است که استفاده از این پسوند دامنه biz. برای عموم آزاد است و قانون خاصی ندارد.

ویژگی های دامنه خوب

آشنایی با انواع دامنه سایت ها و انتخاب و ثبت یک مورد مناسب نقش بسیار موثری در موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت. به همین دلیل نیز شما باید بتوانید بهترین دامنه ممکن را برای خودتان انتخاب نموده و وب سایت خود را ایجاد نمایید. برای اینکه بتوانید یک دامین مناسب پیدا کنید، باید یکسری ویژگی ها را در نظر بگیرید. اما یک دامنه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

  • آدرس دامنه باید ساده باشد. به همین دلیل توصیه می شود که domain تا حد امکان کوتاه بوده و کاراکترهای آن بیشتر از 12 نباشد.
  • نام دامنه باید به شکلی انتخاب شود که افراد بتوانند به راحتی آن را به خاطر بسپارند و در مواقع نیاز به راحتی آن را به یاد آورند. به همین دلیل سعی کنید از اعداد یا کارکترای اضافه مثل دش، تکرار یک حرف در دامین و موارد این چنینی استفاده نکنید.
  • سعی کنید نام دامنه ای که انتخاب می کنید به حوزه فعالیتتان مرتبط باشد. انتخاب دامین غیر مرتبط با فعالیت وب سایت انتخاب چندان مناسبی به نظر نمی رسد.
  • از پسوندهای رایج استفاده کنید. کاربران به طور معمول آدرس ها را با استفاده از پسوندهای رایج در مرورگر خود وارد می کنند. به همین دلیل سعی کنید از پسوندی استفاده کنید که در مقایسه با بقیه برای کاربران شناس تر باشد.
  • دقت کنید در ثبت دامنه برخی کاراکترها غیر مجاز هستند پس از درج کاراکترهای غیرمجاز در دامنه خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا