تکنولوژی

چجوری سرعت گوشی اندروید را بیشتر کنیم؟ (ترفندهای مخفی)

چجوری سرعت گوشی اندروید را بیشتر کنیم؟ گوشی‌های هوشمند بخشی جدایی ناپذیر از زندگی هستند که می‌توان گفت بیشترین زمان را به آنها اختصاص می‌دهیم. کند بودن گوشی خصوصا سیستم‌های اندرویدی یکی از معضلاتی است که اغلب کاربران را معترض کرده است، اما خوشبختانه راه‌حل هایی برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که در این مقاله از کیوی سایت به آنها اشاره خواهیم کرد.

چجوری سرعت گوشی اندروید را بیشتر کنیم؟

به طور کلی روش های زیادی برای افزایش سرعت گوشی وجود دارد و با انجام دادن آن ها می توانید سرعت گوشی تان را تا حد قابل توجهی بالا ببرید. بالا رفتن سرعت موبایل علاوه بر عملکرد های عادی مانند گشت و گذار در سیستم عامل، موجب می شود عملکرد گوشی در فعالیت های سنگین مانند گیم افزایش چشمگیری داشته باشد. در زیر بهترین روش های بالابردن سرعت گوشی را بررسی می کنیم.

نرخ نوسازی صفحه را تغییر دهید

یکی از روش‌های افزایش سرعت گوشی تلفن همراه تغییر و بالا بردن نرخ نوسازی گوشی است. نکته مهمی که باید بدانید این است که هرچه نرخ نوسازی صفحه گوشی بیشتر شود، انیمیشن‌ها روان تر اجرا شده و احساس بصری بهتری دریافت می‌کنید. تغییر نرخ نوسازی صفحه نمایش یکی از ساده ترین راه‌ها برای افزایش سرعت گوشی می باشد.

بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید نرخ نوسازی صفحه نمایش خود را تغییر دهید و از این طریق اقدام به افزایش سرعت گوشی در اندروید کنید. در تلفن‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند باید به بخش تنظیمات گوشی خود رفته و بخش تنظیمات نمایشگر را بیابید. در این بخش باید وارد نرخ نوسازی یا رفرش ریت شده و بالاترین نرخ نوسازی ممکن را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید.

از آن جایی که اندروید دارای انواع مختلفی است، مراحل دقیق انجام این تکنیک برای بالا بردن سرعت گوشی دستگاه به دستگاه متفاوت خواهد بود. اگر نمی‌توانید این گزینه را پیدا کنید و مطمئن هستید که دستگاه شما دارای نرخ تازه سازی صفحه نمایش بالایی است، می‌توانید در تنظیمات گوشی گزینه Refresh Rate را جست و جو کنید.

تغییر مرورگر پیش فرض برای بالا بردن سرعت گوشی اندرویدی

کروم مرورگر پیش فرض گوشی‌های اندروید است. این مرورگر اگرچه سرعت بالایی دارد، اما پرحجم و سنگین است. کروم در هنگام اجرا منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی را در گوشی شما اشغال می‌کند. بنابراین، اگر به آن زیاد عادت نکرده‌اید؛ بهتر است که با یک مرورگر سبک‌تر آن را جایگزین کنید.

برای مثال می‌توانید به سراغ مرورگر Puffin بروید که در چند تست به عنوان سریع‌ترین مرورگر اندرویدی شناخته شده است. اگر هم به‌دنبال مرورگری شبیه به همان کروم هستید، می‌توانید بهBrave  یاDuckDuckGo  نگاهی بیندازید. این دو مرورگر مبتنی بر Chromium هستند؛ اما فضای کمتری را در مقایسه با آن اشغال می‌کنند. ناگفته نماند که گاهی کندبودن اینترنت روی سرعت گوشی هم تاثیر می‌گذارد و شما تصور می‌کنید که مشکل از اندروید است.

به اینترنت سریع متصل شوید

اگر در گوشی اندرویدی خود بازی‌های آنلاین انجام می‌دهید، باید بدانید سرعت اتصال به اینترنت بر روی عملکرد و سرعت بازی تأثیر به سزایی می‌گذارد. این موضوع به این دلیل است که بازی‌های شما به طور مداوم نیاز به ارسال و دریافت داده به اینترنت و سرورهای بازی را دارند و اگر اتصال اینترنت شما ضعیف باشد، این انتقال داده بیشتر طول می‌کشد و این مسئله به نوبه خود، تجربه بازی شما را خراب می‌کند. بنابراین، برای اطمینان از این که بازی‌های آنلاین شما مانند بازی‌های آفلاین روان و بدون تاخیر اجرا می‌شوند، هنگام اجرای بازی‌های خود از اتصال اینترنت سریع تری استفاده کنید.

برنامه‌های پرحجم؛ از اصلی‌ترین دلایل کندشدن گوشی اندروید

همه ما عادت کردیم که روی گوشی‌های خود ده‌ها برنامه و بازی نصب کنیم. بعضی از این برنامه‌ها و بازی‌ها بیش از حد سنگین هستند و می‌توانند سرعت گوشی ما را تحت تاثیر قرار دهند. این برنامه‌ها یا بازی‌ها حتی زمانی هم که باز نیستند، ممکن است در پس‌زمینه برای به‌روزرسانی، همگام‌سازی و غیره اجرا شوند.

پس یک‌ بار دیگر به برنامه‌ها و بازی‌های نصب‌شده روی گوشی خود نگاهی بیندازید. اگر به برنامه‌ای نیاز ندارید، آن را حذف کنید. برای دسترسی به لیست برنامه‌های موجود روی گوشی خود می‌توانید:

  • وارد تنظیمات گوشی شوید و روی گزینه Apps یا برنامه‌ها ضربه بزنید.
  • دوباره گزینه APPs یا برنامه‌ها را انتخاب کنید.
  • سپس از قسمت بالا تب All یا همه را انتخاب کنید.
  • در این لیست می‌توانید روی هر کدام از برنامه‌های‌ موردنظر خود ضربه بزنید و سپس آن‌ها را Uninstall یا Disable کنید.

برنامه‌های پرحجم؛ از اصلی‌ترین دلایل کندشدن گوشی اندروید

جالب است بدانید که حذف فیس‌بوک به تنهایی می‌تواند 15درصد سرعت اندروید گوشی شما را بیشتر کند. پس برای این که نتیجه بهتری بگیرید، بهتر است که بازی‌ها یا اپلیکیشن‌های سنگینی مثل اسنپ چت یا فیس‌بوک و غیره را هم حذف کنید. نگران نباشید. می‌توانید به جای آن‌ها برنامه‌های کم‌حجم‌تر را نصب کنید. بعضی از برنامه‌های معروف مثل: جیمیل، اینستاگرام و غیره نسخه‌های لایت هم دارند. این نسخه‌ها با حجم‌های کمتر برای گوشی‌های قدیمی‌تر منتشر شده‌اند و می‌توانند جایگزین‌های خوبی باشند.

حافظه پنهان برنامه‌ها را حذف کنید

حافظه پهنان یا همان Cache به بخشی گفته می‌شود که برنامه‌ها در حافظه گوشی ایجاد می‌کنند. برای نمونه اینستاگرام تصاویر پروفایل، استوری‌های اخیر، پست‌های اخیر و موارد این‌چنینی را به صورت Cache نگه می‌دارد و این کش ممکن است گاهی به 4 یا 5 گیگابایت و بیشتر برسد. حذف این بخش، برنامه را با مشکل مواجه نمی‌کند و تنها بار اول کمی اینترنت بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای حذف این حافظه کش در گوشی سامسونگ به تنظیمات و Apps مراجعه کنید و به روی برنامه مورد نظر بزنید. حال به روی گزینه Storage کلیک کنید و از پایین صفحه Clear cache را بزنید. در گوشی‌های شیائومی و سایر برندها نیز مسیر مشابه است. در نظر داشته باشید که برخی از برنامه‌ها این کار را برای شما انجام می‌دهند که می‌توانید از آن‌ها نیز کمک بگیرید. برای نمونه در برنامه Security گوشی‌های شیائومی این گزینه دیده می‌شود.

قابلیت Force 4x را فعال کنید

Force 4x MSAA یکی از تنظیمات افزایش سرعت گوشی است که در برخی از گوشی‌های اندرویدی می‌توانید آن را پیدا کنید. استفاده از این تکنیک افزایش سرعت گوشی اندروید باعث می‌شود تا کیفیت اجرا بازی‌های شما بسیار بیشتر شود. این تکنیک یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای بهبود عملکرد بازی در اندروید از آن استفاده کنید.

تکنولوژی Force 4x MSAA به نحوی است که عملکرد و گرافیک شما را در برنامه‌ها و بازی‌های OpenGL 2.0 و جدیدتر بهبود می‌بخشد. این ویژگی در اکثر گوشی‌ها به طور پیش فرض غیرفعال است زیرا باتری را خیلی سریع تخلیه می‌کند. اگر زیاد نگرانی در مورد باتری خود ندارید و می‌خواهید بهترین تجربه بازی ممکن را روی گوشی خود داشته باشید و اقدام به بالا بردن سرعت گوشی برای بازی، می‌توانید این ویژگی را فعال کنید.

موضوع مهمی که برای آموزش افزایش سرعت گوشی با استفاده از این تکنیک باید به خاطر داشته باشید این است که همه گوشی‌های موجود در بازار از فناوری افزایش سرعت گوشی Force 4x پشتیبانی نمی‌کنند. اگر گوشی شما دارای این تکنولوژی است، از روش زیر برای فعال کردن آن استفاده کنید:

  • از تنظیمات گوشی به بخش About phone بروید.
  • در این قسمت باید هفت بار روی گزینه Build number بزنید.
  • اکنون حالت توسعه دهنده یا Developer options در گوشی شما فعال می‌شود.
  • حال به منوی تنظیمات اصلی گوشی خود برگردید و روی System بزنید.
  • گزینه Developer options را انتخاب کنید.
  • در این بخش وجود دارد باید Force 4x MSAA را روشن کنید.

افزایش سرعت گوشی تلفن همراه

غیرفعال‌کردن همگام‌سازی خودکار برنامه‌ها

Auto-Sync گزینه دیگری است که می‌تواند روی سرعت گوشی اندروید شما تاثیر بگذارد. این گزینه به صورت پیش‌فرض در اندروید فعال است و برنامه‌ها و سرویس‌ها را به صورت مرتب و خودکار به‌روزرسانی می‌کند. مشخص است که به‌روزرسانی مداوم برنامه‌ها باعث افزایش میزان مصرف باتری گوشی می‌شود و بخشی از منابع را هم اشغال می‌کند.

برای خاموش‌کردن این گزینه کافی است که وارد تنظیمات گوشی شوید و گزینه حساب‌ها را انتخاب کنید. سپس در پایین صفحه دکمه همگام‌سازی خودکار را خاموش کنید.

از برنامه تقویت کننده گوشی برای اجرای بازی استفاده کنید

با افزایش روزافزون تعداد گیمرهایی که با تلفن‌های اندرویدی خود بازی می‌کنند، امروزه شاهد انواع مختلفی از برنامه‌هایی هستیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اقدام به بهینه سازی دستگاه اندروید خود برای اجرا بازی‌ها کنید. این برنامه‌های تقویت کننده بازی، گزینه‌های مختلفی را روی تلفن شما تغییر می‌دهند تا مطمئن شوند که تلفن شما می‌تواند بازی‌ها را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند.

مهم ترین ویژگی‌های این دسته از برنامه‌ها این است که شما نیازی به انجام دستی تنظیمات ندارید و می‌توانید تنها با انتخاب یک گزینه اقدام به افزایش سرعت گوشی کنید. Game Booster یک برنامه رایگان بهینه سازی بازی است که می‌توانید از آن برای افزایش سرعت گوشی خود استفاده کنید. این برنامه با دارا بودن ویژگی هایی مانند خالی کردن فضای رم می تواند سرعت گوشی را در هنگام بازی افزایش دهد.

چگونه سرعت گوشی اندروید را بالا ببریم؟ با حذف آنتی‌ویروس

به نظر می‌رسد که نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس امنیت گوشی‌های اندروید را تضمین می‌کنند؛ اما در حقیقت آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید ضروری نیستند. این برنامه‌ها سرعت گوشی شما را کم می‌کنند و از همه بدتر باعث خالی‌شدن باتری گوشی شما هم می‌شوند.

با حذف این برنامه‌های ضدویروس اتفاق خیلی بدی در انتظار گوشی شما نیست. البته به شرطی که:

  • برنامه‌ها و بازی‌ها خود را فقط از منابع رسمی مثل گوگل پلی یا بازار نصب کنید؛
  • هنگام بازدید از سایت‌ها روی پنجره‌های پاپ‌آپ کلیک نکنید؛
  • و هر لینکی که در شبکه‌های اجتماعی یا پیامک‌ها برای‌تان ارسال می‌شود، باز نکنید؛

ویجت‌های کمتری را به روی صفحه اصلی قرار دهید

هرچقدر تعداد ویجت‌های بیشتری به روی صفحه قرار دهید پردازنده و حافظه رم بیشتر درگیر می‌شوند و در نتیجه سرعت گوشی پایین می‌آید. اگر سخت افزار گوشی شما قوی است یا حافظه رم بالایی دارید قطعا متوجه این موضوع نخواهید شد، اما اگر گوشی اقتصادی با رم 4 گیگابایتی یا کمتر دارید قطعا این تفاوت را احساس خواهید کرد.

راهکارهای دیگر افزایش سرعت اندروید

چگونه سرعت گوشی اندروید را بالا ببریم؟ 8 راهکار برای بالا بردن سرعت اندروید معرفی کردیم. راهکارهایی مثل: حذف ویجت‌ها و والپیپرها، خاموش‌کردن همگام‌سازی خودکار، حذف برنامه‌های بدون‌استفاده و غیره. اگر باوجود انجام این راهکارها هنوز هم احساس می‌کنید که سرعت گوشی شما زیاد نشده است، می‌توانید ترفندهایی دیگری را امتحان کنید. ترفندهایی مثل: ریست‌کردن گوشی، خالی‌کردن حافظه آن یا حتی ریست فکتوری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا