گردشگری

آب انبار باسیلیکا استانبول کجاست؟ + قیمت ورودی

آب انبار باسیلیکا استانبول کجاست؟ آب انبار باسیلیکا از قدیمی‌ترین بناهای استانبول است که از تاریخ قسطنطنیه به یادگار مانده است. در این مقاله از کیوی سایت می خواهیم شما را با این بنای تاریخی بیشتر آشنا کنیم تا اگر به شهر استانبول سفر کردید، از آب انبار باسیلیکا غافل نشوید.

آب انبار باسیلیکا کجاست؟

اولین سوالی که هر گردشگر تور استانبول می‌پرسد، آدرس جاهای دیدنی استانبول است. همان‌طور که می‌دانید مدت‌زمان سفر با تور استانبول محدود است. حتی اگر با تور هم سفر نکنید و خودتان بلیط هواپیما استانبول و هتل استانبول را بگیرید.

باز هم برای اینکه بتوانید بهترین جاذبه‌های گردشگری استانبول را ببینید، نیاز به برنامه‌ریزی دارید. خبر خوب اینکه آدرس آب انبار باسیلیکا سیسترن در قلب تاریخی استانبول، یعنی در محله سلطان احمد است.

به همین دلیل، بهتر است که یک روز را برای گشت‌وگذار در این منطقه تاریخی جذاب اختصاص دهید.

آدرس آب انبار باسیلیکا در شهر استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، در ۱۵۰متری جنوب غربی ایاصوفیه، محله علمدار، خیابان یرباتان است.

مسیر دسترسی آب‌انبار باسیلیکا سیسترن

باسیلیکا سیسترن در مرکز شهر استانبول و محله سلطان احمد قرار دارد و درست روبه‌روی موزه مشهور ایاصوفیه است. پس اگر ابتدا ایاصوفیه را برای بازدید انتخاب کرده‌اید، کافی است به‌سمت جنوب غربی موزه حرکت کنید و تنها با پنج دقیقه پیاده‌روی خود را این آب‌انبار برسانید. دسترسی به باسیلیکا سیسترن بسیار ساده است و شما می‌توانید از هر کجای استانبول با اتوبوس، تاکسی، مترو و دیگر وسایل حمل و نقل شهری به این سرداب تاریخی بی‌نظیر بروید.

بسیاری از گردشگران هتل های میدان تکسیم را برای اقامت انتخاب می‌کنند. برای دسترسی به باسیلیکا سیسترن از میدان تکسیم، ساده‌ترین راه، استفاده از تراموای استانبول است که نزدیک‌ترین ایستگاه آن به تکسیم، ایستگاه کاباتاش (Kabataş Tramvay) نام دارد. ایستگاه تراموای کاباتاش با میدان تکسیم کمی فاصله دارد و شما می‌توانید این مسیر را با پای پیاده (حدود ۱۲ دقیقه) یا با قطار کابلی (حدود دو تا پنج دقیقه) طی کنید. اگر قصد دارید که سوار قطار کابلی شوید، به ایستگاه قطار کابلی تکسیم بروید و سوار خط F۱ شوید. پس از چند دقیقه در ایستگاه کاباتاش پیاده شوید و یک دقیقه پیاده‌روی کنید تا به ایستگاه تراموای آن برسید. سپس سوار خط T۱ شوید و پس از عبور از هفت ایستگاه، در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید. دو دقیقه دیگر پیاده‌روی کنید تا به باسیلیکا سیسترن برسید.

بهترین زمان بازدید از آب انبار باسیلیکا

بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی ترکیه در فصل‌های خلوت گردشگری است. در فصل تابستان که اوج سفر است، صف‌های خرید بلیط ورودی و تمام جاذبه‌های تاریخی استانبول پر از گردشگر است. وقتی تعداد بازدیدکنندگان زیاد باشد خبری از تخفیف روی بلیط ورودی نیست و خیلی هم معطلی دارد.

به‌خصوص در فصل تابستان که هوا گرم است، معطل‌شدن در صف‌های طولانی و تحمل گرما برای هیچ‌کس خوشایند نیست. به همین دلیل توصیه می‌کنم اگر می‌توانید در فصل‌های خلوت سفر به استانبول سفر کنید؛ مثلا اوایل پاییز زمان مناسبی است.

محل تامین آب باسیلیکا سیسترن

آب مجموعه زیرزمینی و وسیع باسیلیکا سیسترن در کمال ناباوری از مرکز توزیع آب اگریکاپی در ۱۹ کیلومتری شمالی شهر تامین می‌شد. این مرکز توزیع آب در جنگل بلگراد واقع شده بود و آب آن از طریق دو مجرای قنات والنس (Valens Aqueduct) و مگلوا (Mağlova Aqueduct) و با طول‌های ۹۷۱ و ۱۱٫۵ متری به مرکز شهر منتقل می‌شد. این دو قنات به دستور ژوستینین یکم ساخته شده بودند.

از گذشته‌های دور در باسیلیکا ماهی نگهداری می‌کردند که این موضوع با فاصله بسیار زیاد مرکز تامین آب باسیلیکا ارتباط مسقیمی دارد. فاصله بسیار زیاد منبع آب تا سرداب سبب می‌شد تا رومی‌ها قادر به حفاظت همیشگی از لوله‌ها و قنات‌ها نباشند و از آنجا که باسیلیکا سیسترن، محل تامین آب نوشیدنی کاخ امپراتور بود، حفظ و کنترل سلامت آب از ضروریات به شمار می‌رفت. به همین دلیل رومی‌ها با یک راه‌حل ساده این مشکل را حل کردند. آن‌ها در باسیلیکا ماهی نگه می‌داشتند؛ برای همین اگر دشمنان به قصد جان افراد کاخ، آب سرداب را مسموم می‌کردند، ماهی‌‌ها می‌مردند و مسئولان به سرعت متوجه این خطر می‌شدند. امروزه نیز برای تمیز و شفاف نگه داشتن آب آب‌انبار باسیلیکا سیسترن در آن ماهی نگه داشته می‌شود.

شرایط بازدید از آب‌انبار باسیلیکا سیسترن

  • هزینه بازدید از آب‌انبار باسیلیکا سیسترن در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۳۰ لیر ترکیه است. توجه داشته باشید که کارت «پاس موزه استانبول» (Museum Pass Istanbul) در این آب‌انبار ودیگر موزه‌هایی که توسط شهرداری کلان‌شهر استانبول اداره می‌شوند، معتبر نیست و شما نمی‌توانید برای ورود به باسیلیکا سیسترن از آن استفاده کنید.
  • پرداخت هزینه بلیط با کارت اعتباری ممکن نیست و شما باید پول بلیط را نقدی پرداخت کنید.
  • ورود کودکان زیر هشت سال رایگان است.
  • در فصل‌های داغ گردشگری (بهار، تابستان و پاییز)، صف‌های طولانی برای خربد بلیط آب‌انبار باسیلیکا سیسترن تشکیل می‌شود. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که از قبل به‌صورت آنلاین بلیط skip the line را تهیه کنید. این بلیط‌ها کمی گران‌تر از نرخ اصلی بلیط باسیلیکا سیسترن هستند؛ اما به‌دلیل وجود راهنمای تور و عدم انتظار در صف‌های طولانی، ارزش قیمت بالاتر را دارند. با خرید این بلیط به‌صورت گروهی وارد آب‌انبار می‌شوید و پس از شنیدن تاریخچه این جاذبه بی‌نظیر به گشت‌وگذار در آن می‌پردازید. این بلیط‌ها توسط سایت GetYourGuide به فروش می‌رسند.
  • ساعت‌های بازدید از باسیلیکا سیسترن در تمام روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۶:۳۰ عصر است. البته این آب‌انبار در فصل زمستان، یک ساعت زودتر تعطیل می‌شود.
  • باسیلیکا سیسترن به‌طور موقت در سال ۲۰۲۱ برای بازسازی و تعمیرات بسته شد و قرار است به‌زودی در سال ۲۰۲۲ بازگشایی شود.
  • زمان پیشنهادی برای گردش در آب‌انبار باسیلیکا سیسترن، حدود یک تا دو ساعت است.
  • عکاسی در آب‌انبار باسیلیکا سیسترن را فراموش نکنید.

بخش‌های مختلف آب انبار باسیلیکا

در ادامه بد نیست با بخش‌خای مختلف آب انبار باسیلیکا آشنا شوید و از دیدن معماری و جذابیت آن لذت ببرید.

ستون‌ها

درباره ستون‌های آب انبار باسیلیکا در بالا توضیحاتی دادیم؛ اما این آب انبار دو ستون خیلی خاص دارد که نظر همه را به خود جلب می‌کند؛ یعنی این دو ستون محبوب‌ترین سوژه عکاسی و فیلمبرداری در این زیرزمین تاریخی است.

برای پایه‌های دو ستون در گوشه شمال غربی آب انبار استانبول از بلوک‌هایی استفاده می‌شود که با چهره مدوسا حک شده‌ است. منشأ این دو سر ناشناخته است؛ اما گمان می‌رود که این دو ستون خاص هم از معبد یا ساختمانی متعلق به اواخر دوره روم به آب انبار آورده شده‌ است.

دیوارها

برای ورود به داخل آب انبار باسیلیکا سیسترن باید از ۵۲ پله سنگی پایین بروید. دیوارها هم از جنس آجر نسوز به ضخامت ۴ متر (۱۳ فوت) است. دیوارهای آب انبار استانبول با ملات ضدآب پوشانده شده‌اند تا آب به داخل آ‌ن‌ها نفود نکند و باعث پوسیدگی و ضعیف‌شدن آن نشود.

کافه باسیلیکا

کافه باسیلیکا در نزدیکی ورودی آب انبار قرار دارد. این کافه جایی دنج برای استراحتی کوتاه است. می‌توانید بعد از بازدید از باسیلیکا سیسترن در این کافه نفسی تازه کنید.

بد نیست با شیرینی‌های خوشمزه استانبول و یک استکان چای یا یک فنجان قهوه خودتان را مهمان کنید. بعد از کمی استراحت می‌توانید از جاهای دیدنی استانبول در سلطان احمد بازدید کنید.

توصیه‌هایی برای بازدید از آب انبار باسیلیکا

  • حتما کفش راحت بپوشید؛ چون برای بازدید از دیدنی‌های تاریخی استانبول در محله سلطان احمد پیاده‌روی زیادی دارید.
  • بهتر است یک روز کامل را برای بازدید از باسیلیکا سیسترن و محله تاریخی سلطان احمد در نظر بگیرید.
  • بازدید از آب انبار باسیلیکا را برای روز پرواز برگشت نگذارید؛ چون فاصله تا فرودگاه زیاد است و ترافیک سنگین.
  • توجه داشته باشید که کارت ورودی موزه‌های استانبول در اینجا پذیرفته نمی‌شود.
  • مدت‌زمان بازدید از این جاذبه گردشگری استانبول حداکثر ۲ ساعت است.
  • ساعات بازدید از ۹ صبح تا ۶ و نیم عصر و از ۷ و نیم عصر تا ۱۰ شب است.
  • قیمت بلیط ورودی آب انبار باسیلیکا سیسترن در تاریخ نوشتن این مطلب (اکتبر ۲۰۲۳) برای سانس ۹ صبح تا ۶ و نیم عصر ۴۵۰ لیر و از ساعت ۷ و ۳۰ عصر تا ۱۰ شب هزار لیر است. علت قیمت زیاد بلیط سانس شب برگزاری کنسرت‌های زنده است.
  • اگر بلیط ورودی را از سایت بخرید، بدون صف وارد آب انبار استانبول می‌شوید.
  • بازدید از این محل برای کودکان و افرادی که در پیاده‌روی مشکل دارند، مناسب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا