تکنولوژیسایت دیزاین

آموزش ساخت سایت وردپرس با گوشی صفر تا صد + ویدئو آموزشی

آموزش ساخت سایت وردپرس با گوشی را در این مقاله از کیوی سایت در اختیار شما قرار خواهیم داد تا به راحتی سایت طراحی کنید و به کسب درآمد برسید. وردپرس نرم افزاری است که با استفاده از آن می‌توانید به ساخت اپلیکیشن، سایت و وبلاگ بپردازید؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه‌ی کار با وردپرس را آموزش ببینید.

آموزش ساخت سایت وردپرس با گوشی صفر تا صد

 

وردپرس چیست؟

وردپرس (WordPress) یک نرم افزار اوپن سورس(open source) است که توسط آن می‌توانید وب سایت، وبلاگ یا اپلیکیشن بسازید. ویژگی اوپن سورس بودن این امکان را به کاربر می دهد که به کدها دسترسی داشته باشد. به بیان دیگر وردپرس یک سیستم مدیریت محتواست که از قالب های زیادی تشکیل شده است و کاربر بدون داشتن دانش اولیه برنامه نویسی می تواند یک سایت طراحی کند. در سال 2004 اولین نسخه از وردپرس منتشر شد. در سال 2005، توسعه‌ی وردپرس از حالت شخصی بیرون آمد و این امکان فراهم شد که همه‌ی برنامه ‌نویسان وب بتوانند در توسعه‌ی آن نقشی ایفا کنند. نتیجه‌ی این تغییرات، CMS قدرتمندی است که در طراحی سایت‌ها نقش زیادی ایفا می کند.

مقاله پیشنهادی: چگونه سایت بسازیم و کسب درامد کنیم

وب‌سایت‌ها چگونه کار می‌کنند؟

جالب است بدانید که برای راه اندازی یک وب‌سایت دقیقا ما همان متریال‌هایی نیاز داریم که برای راه اندازی و استارت یک کسب‌و‌کار سنتی یا بهتر بگوییم یک مغازه نیاز است؛ البته تفاوت‌های کوچکی میان این دو نوع وجود دارد. برای شروع یک کسب‌و‌کار آفلاین اولین چیزی که شما به آن نیاز پیدا خواهید کرد، یک مکان با یک آدرس و لوکیشن مشخص می‌باشد که مشتریان شما به آنجا بیایند و از شما محصولی یا خدماتی خریداری کنند و هزینه‌ای به شما بپردازند.

کاربردهای وردپرس

  • وبلاگ: مهم‌ترین ویژگی همه‌ی بلاگ‌ها این است که مرتب در آن‌ها مطالب و مقالات جدید بارگذاری می‌شود. بنابراین وردپرس گزینه خوبی برای وبلاگ ها هستند.
  • فروشگاه اینترنتی: شما می‌توانید با نصب یک افزونه وردپرس فروشگاهی، سایت وردپرسی خود را تبدیل به یک فروشگاه وردپرسی کنید.
  • وب سایت شرکتی: وب سایت‌های شرکتی که معمولاً از چند صفحه برای معرفی کسب و کارها تشکیل می‌شوند، به راحتی با وردپرس قابل ایجاد شدن هستند.
  • وب سایت نمونه‌کار : شما میتوانید برای نمایش نمونه کارهای خود در زمینه های مختلف
    با استفاده از وردپرس یک سایت ایجاد کنید.
  • تالار گفتگو: تالارهای گفتگو وب سایت‌هایی هستند که کاربران در آن‌ها می‌توانند در مورد موضوعات مختلف گفتگو کرده و به سوالات یکدیگر پاسخ دهند. این وب سایت‌ها به راحتی با وردپرس قابل ساخت هستند.

روش عملی ثبت دامنه

برای ثبت دامنه، تنها کافیست وارد وب‌سایت‌های ثبت‌کننده دامنه یا اصطلاحا Registrarها شوید و دامنه خودتان را ثبت کنید. حال ممکن است با خودتان بگویید که ” منظور از وبسایت‌های ثبت کننده دامنه چیست؟” در پاسخ باید گفت که Registrarها در واقع وب‌سایت‌هایی هستند که معمولا از وب‌سایت‌های اصلی ثبت کننده دامنه در دنیا که حدودا ده‌ها وب‌سایت هستند، نمایندگی دارند و شما می توانید وارد هر کدام از این وب‌سایت ها شوید و دامنه خودتان را به سادگی ثبت کنید.

به طور مثال در ایران یک پسوند دامنه‌ای به نام IR. وجود دارد که وب‌سایت‌های بسیار زیادی با آن راه اندازی شدند؛ از طرفی مرکز ثبت کننده دامنه‌های ملی ایران (همان IR.)، وب‌سایتی به آدرس NIC.IR می‌باشد که شما می‌توانید پس از ورود به این وب‌سایت، دامنه‌هایی را با پسوند IR. برای خود ثبت کنید.

انواع دامنه‌ها

ما در فضای وب، دامنه‌های مختلفی داریم. به عنوان مثال اگر شما در کشور هند زندگی می‌کنید و قصد راه اندازی وبسایتی دارید که مربوط به کشور هند باشد، می‌توانید از پسوند خاص آن کشور به نام” in. ” استفاده کنید؛ یا حتی اگر در کشور روسیه زندگی می‌کنید، پسوند ” ru.”، پسوند اختصاصی کشور روسیه می‌باشد.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا شخصی که در خارج از ایران زندگی می‌کند، می‌تواند که یک دامنه با پسوند ” in . ” را ثبت کند؟ یا حتی فردی که در خارج از ایران زندگی می‌کند، می‌تواند دامنه” IR. ” ثبت کند؟ پاسخ ما به شما “بله” است.

علاوه بر دامنه‌های ملی که مختص هر کشور می‌باشد، یک نوع دیگر از دامنه‌ها نیز وجود دارند که به دامنه‌های بین المللی مشهور هستند. برخی از این دامنه‌ها عبارتند از: com , .net , .org. و…؛ این موضوع را هم باید بدانید که دامنه‌های بین المللی زیر نظر کشور و یا دولت خاصی نیستند، بلکه این دامنه‌ها زیر نظر نهاد‌های خاصی هستند که این نهاد‌ها به راحتی اجازه ثبت دامنه‌های بین المللی را به شما می‌دهند.

دامنه IR ثبت کنیم یا دات کام

اگر شما هم پس از مطالعه این مقاله، این سوال برایتان پیش آمده است که “دامنه IR. ثبت کنیم یا com. ؟ “، باید بدانید که این موضوع کاملا به شما بستگی دارد و موضوع انتخاب پسوند دامنه اصلا از یک قانون پیروی نمی‌کند و بسته به سلیقه، حوزه کاری شما و… متغیر می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که به هنگام ثبت دامنه باید به آن توجه کنید، بودجه شما می‌باشد؛ چرا که هزینه ثبت دامنه IR. در حال حاضر فقط ۲۵۰۰۰ هزار تومان است ولی هزینه دامنه com. تقریبا 11 دلار معادل 250 الی 300 هزار تومان می باشد.(البته این قیمت‌ها با توجه به نرخ دلار متغیر است 🙂 )

هم‌چنین برای ثبت دامنه باید دقت کنید که دامنه‌ای انتخاب کنید که تا قبل از شما کسی آن دامین را انتخاب نکرده باشد زیرا دامین هر وب‌سایتی منحصر به فرد و مخصوص همان وب‌سایت است، به عنوان مثال شما نمی‌توانید دامین mihanwp.com و یا google.com را خریداری کنید؛ چرا که قبلا شخص یا شرکتی این دامنه‌ها را ثبت کرده است.

آموزش طراحی سایت صفر تا صد با وردپرس و اهمیت آن

اگر به آموزش طراحی سایت بدون کد نویسی علاقمند هستید، می توانید به روش های مختلفی این کار را انجام دهید که عبارتند از:

  • استفاده از سایت سازهای آنلاین:

یکی از روش هایی که افراد مبتدی در پیش می گیرند، استفاده از سایت سازهای آنلاین است. در این حالت، شما می توانید پلتفرم خود را به صورت آنلاین از طریق صفحه سازهایی که در سایت های آنلاین ارائه می شوند، طراحی کرده و خروجی آن را بر روی یک دامنه یا هاست دریافت کنید. از جمله معروف ترین این سایت سازها می توان به Google Sites، Weebly، Wix و نیز Webnode اشاره کرد.

  • استفاده از CMSها:

شما می توانید از طریق سیستم های مدیریت محتوا، اقدام به طراحی سایت نمایید. از جمله این پلتفرم ها می توان به وردپرس، دروپال، جوملا و شاپیفای اشاره کرد.

در میان این دو روش، بیشتر کاربران امروزی به آموزش طراحی سایت با وردپرس می پردازند. چراکه تقریبا بیشتر درخواست های کارفرمایان برای ساخت سایت، با سیستم مدیریت محتوای وردپرس انجام می شود. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، نزدیک به 50 درصد یا در حدود 810 میلیون وب سایت وردپرسی وجود دارند که این رقم از میان 1.88 میلیارد سایت در کل دنیا می باشد. در ادامه با ما باشید تا به صورت کامل با این پلتفرم و مزیت های آن آشنا شویم.

مقاله پیشنهادی: چگونه سایت بسازیم با گوشی رایگان

مهم ترین اصطلاحات در طراحی سایت کدامند؟

حال پیش از آنکه بخواهیم به معرفی ساختار وب سایت، افزونه ها، قالب ها و آموزش طراحی سایت با وردپرس بپردازیم، لازم است با اصطلاحات مهم در این بخش آشنا شوید که عبارتند از:

  • هاست چیست؟ منظور از هاست، فضای ذخیره سازی است که در قالب یک سخت افزار، دیتاسنترها، محتوا و اطلاعات سایت شما را در خود نگهداری می کند. این نوع از تجهیزات قادرند سایت شما را با ارسال درخواست های HTTP به کاربر نمایش داده و اطلاعات مختلف آن ها را در دیتابیس خود ذخیره کنند. انتخاب یک هاست خود قادر است به صورت خودکار از اطلاعات سایت شما بکاپ گرفته و نیز در افزایش سرعت سایت بسیار موثر خواهد بود.

نکته: اگر نمی دانید هاست دانلود چیست؟ باید بگوییم هاست ها خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که برخی از آنها برای نگهداری فایل های دانلود و حجیم استفاده می شوند. به این نوع هاست ها، هاست دانلود گفته می شود.

  • دامنه چیست؟ منظور از دامنه، آدرس های یکتایی است که ما آنها را در قالب یک URL در مرورگرمان وارد می کنیم. این اصطلاح همان نام سایت است که به کمک DNS (Domain Name System) آن را به یک آدرس IP واقعی تبدیل می کنند و می توان آن را برای دسترسی به سایت استفاده کرد.

آموزش نصب وردپرس

برای نصب و راه اندازی پلتفرم وردپرس، می بایست ابتدا آن را نصب کنید. برای انجام این کار، مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا از طریق سایت WordPress، نسخه وردپرس خود را دانلود کنید
  • حال یک فایل Zip در حدود 25 مگابایت دانلود می شود.
  • فایل Zip را در فولدر Root سایت خود قرار دهید. با ورود به هاست خود، به پوشه Public_html رفته و محتویات این پوشه را خالی کنید. حال فایل Zip را در آنجا Extract نمایید.
  • سپس به بخش دیتابیس یا My SQL Database Wizard هاست خود رفته و یک دیتابیس برای سایت خود ایجاد کنید.
  • پس از انجام این کار، به آدرس سایت خود مراجعه کنید. حال کافیست مراحل نصب ابتدایی سایت را انجام دهید. برای انجام این کار، ابتدا زبان وردپرس را به فارسی تغییر داده، سپس مشخصات پایگاه داده و اکانت کاربری خود در آن را وارد کنید.

نکته: مقدار “میزبان پایگاه داده” را به حالت پیشفرض یا localhost بگذارید. همچنین مقدار “پیشوند جدول” را می توان به صورت اختیاری تغییر داد.

  • در قدم بعدی از آموزش طراحی سایت با وردپرس با اتصال موفقیت آمیز به دیتابیس، اطلاعات اکانت کاربری خود برای ورود به سایت به عنوان مدیر را وارد کنید. همچنین در این قسمت یک عنوان اصلی برای سایت را وارد نمایید.

آموزش بخش نوشته ها در وردپرس

حال با گذراندن قسمت اول آموزش طراحی سایت با وردپرس و راه اندازی این CMS، وارد پیشخوان وردپرس می شوید. از منوی سمت راست، تمام امکانات قالب برای انتشار محتوا، دیزاین قالب و کار با پلاگین ها و نصب و تنظیمات آن قرار داده شده اند. اولین بخش، مربوط به انتشار محتوا است که می توانید آن را در قالب نوشته یا برگه انجام دهید. هرکدام از این موارد، یک نوع پست تایپ هستند که می توانید به طور مجزا برای آن تنظیماتی را درنظر بگیرید.

در منوی نوشته ها، چهار زیر منو وجود دارند که عبارتند از:

  • همه نوشته ها: در این بخش، لیست تمام نوشته هایی که تاکنون ایجاد کرده اید، نمایش داده می شود.
  • افزودن نوشته: در این بخش، به صفحه ویرایش نوشته ها هدایت می شوید که بخش های مختلفی برای انتشار محتوا قرار داده شده است. از تعیین عنوان گرفته تا باکس محتوا، بخش تعیین زمان انتشار و دسته بندی، تعیین تصویر اصلی صفحه. همچنین شما می توانید گزینه دیزاین صفحات را در این بخش با صفحه سازها مشاهده کنید.
  • دسته ها: در این بخش، دسته بندی مقالات نوشته های شما تعیین خواهد شد.
  • برچسب ها: در این بخش از آموزش طراحی سایت با وردپرس، برچسب هایی که برای محتواهای خود درج کرده اید، نمایش داده می شوند.

آموزش بخش برگه ها در وردپرس

  • ویرایش برگه ها در وردپرس

در این مقاله در مورد نحوه ساخت برگه جدید در وردپرس و مدیریت برگه ها در وردپرس توسط ویرایشگر جدید یا همان گوتنبرگ به شما توضیح خواهیم داد. توسط این آموزش می‌توانید صفحات وردپرس خود را به‌راحتی مدیریت کنید. برای مدیریت برگه ها در وردپرس این آموزش را مطالعه نمایید.

برگه‌ها برای ایجاد صفحات ثابت باقابلیت طراحی صفحه سازهای مختلف ایجادشده‌اند. توسط آن‌ها می‌توانید یک صفحه به وب‌سایت خود اضافه کنید؛ و آن‌ها را با ویرایش دلخواه در چارچوب سایت (هدر و فوتر از وب‌سایت کلی ارث خواهد برد) قرار دهید.

در کل از برگه‌ها برای ایجاد صفحات فرود، ساخت صفحه تماس با ما، صفحه درباره ما، صفحه نقشه گوگل و … استفاده می‌کنیم.

برگه در وردپرس به این منظور استفاده می‌شود که شما بتوانید به‌عنوان‌مثال درباره شرکت، سایت یا محل کار خود توضیحی دهید. در کل فرق نوشته با برگه در این است که در بخش نوشته‌ها شما می‌توانید محتوای وب‌سایت را بنویسید، و طراحی لازم را روی متون و تصاویر انجام دهید. همچنین می‌توانید دسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها و امکانات دیگری نیز به آن اضافه کنید. اما در برگه‌ها شما یک صفحه دلخواه با امکانات و طراحی مختلف را می‌توانید طراحی کنید.

  • ساخت برگه جدید در وردپرس

برای مدیریت صفحات وردپرس از آدرس Yoursite.ir/wp-admin وارد پنل مدیریت سایت خود شده، و از ستون سمت راست وردپرس روی برگه‌ها > همه برگه‌ها کلیک کنید. سپس روی گزینه‌ی افزودن برگه کلیک کنید.

دقیقاً مثل بخش نوشته‌ها که در جلسه قبل آموزش داده‌ایم؛ بخش همه برگه‌ها نیز ساختاری مانند بخش همه نوشته‌ها دارد. می‌توانید از اینجا برگه‌ها را ویرایش کنید. همچنین می‌توانید نام آن‌ها را تغییر دهید و یا برگه‌ها را پاک‌کنید.

سپس زمانی که وارد بخش مدیریت وردپرس خود شدید، به قسمت برگه‌ها و زیرمجموعه افزودن برگه بروید.

  • عنوان برگه جدید در وردپرس

عنوان برگه به معنی نام‌گذاری برگه موردنظر شما است. مثلاً اگر شما بخواهید برگه درباره‌ی ما بسازید، در سایت شما متن درباره‌ی ما، به شکل عنوان برگه به کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما نمایش داده می‌شود.

در بخش بعدی شما پیوند یکتا را مشاهده می‌کنید، که می‌توانید آن را به‌دلخواه خود تغییر دهید. به‌این‌ترتیب آدرس صفحه شما همان پیوندی می‌شود که آن را ساخته‌اید.

بخش بعدی بخش تولید محتوای برگه می‌باشد. شما می‌توانید محتوایی را که قصد دارید وارد برگه کنید در این بخش بنویسید.

  • انتخاب تصویر برای درج در گالری

در تولبار بخش نوشتن محتوای برگه‌ها، گزینه‌ای بنام افزودن تصویر وجود دارد؛ که در صورت نیاز تصاویر و فایل‌های خود را می‌توانید در بخش برگه‌های خود آپلود کنید.

زمانی که طراحی شما با موفقیت انجام شد و شما نیاز به بازبینی داشتید، گزینه‌ای در پنل سمت چپ شما قرار دارد، که می‌توانید با انتخاب گزینه پیش‌نمایش نتیجه کار خود را مشاهده کنید.

همچنین گزینه‌ای بنام ذخیره پیش‌نویس وجود دارد که می‌توانید توسط آن برگه خود را ذخیره کنید، سپس در زمان دیگری برگه خود را قبل از انتشار تکمیل کنید.

و درنهایت برای انتشار برگه روی دکمه انتشار در سمت چپ صفحه کلیک کنید.

آموزش بخش ابزارک در وردپرس

همانطور که گفتیم، برخی از صفحات از جمله نوشته ها و یا آرشیوهای محصولات، دارای یک ستون اضافی به نام Sidebar هستند. محتوای قرار گرفته درون این بخش، از طریق ابزارک ها قابل تغییر می باشد. به طور معمول، از ابزارک ها برای نمایش فیلترهای محصولات، نمایش لینک صفحات پیشنهاد، درج بنرها استفاده می شود. همچنین بسته به قالبی که استفاده می کنید، امکان تغییر محتویات پابرگ یا فوتر نیز وجود دارد.

برای دسترسی به ابزارک ها، می بایست از منوی سمت راست، وارد بخش “نمایش” شده و گزینه “ابزارک ها” را انتخاب کنید.

آموزش نصب افزونه در وردپرس

اگر شما هم برای نصب افزونه در سایت وردپرسی خود با مشکل مواجه هستید، اصلا نگران نباشید؛ ما در این مقاله به شما آموزش می‌‌دهیم تا در کمتر از چند دقیقه و به‌‌راحتی هر افزونه‌‌ای را بر روی سایت خود نصب کنید.

  • روش اول: نصب افزونه وردپرس از پیشخوان

برای نصب افزونه ابتدا از پنل مدیریت سایت وردپرس خود بر روی افزونه‌ها» افزودن افزونه کلیک کنید.

بعد از وارد شدن به نصب کننده افزونه‌ها، صفحه‌ای مانند تصویری که در زیر را مشاهده می‌کنید برای شما باز می‌شود. در این قسمت شما می‌توانید افزونه‌های متعددی را مشاهده کنید که وردپرس به‌صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار داده است.

این افزونه‌ها اختصاصی نبوده و در اختیار تمامی کاربران قرارگرفته است. شما برای نصب هر افزونه باید روی نصب کلیک کنید تا افزونه برای شما اضافه شود. کاملا رایگان!

برای یافتن یک افزونه در قسمت جستجوی افزونه‌ها کلیک کنید و افزونه مورد نظر خود را سرچ کنید.

مثلاً می‌توانید برای نصب افزونه‌های اسلایدر وردپرس عبارت Slider را سرچ کنید. مثلا شما می‌توانید برای نصب افزونه MihanPanel Lite مستقیماً اسم افزونه را سرچ کنید. سپس لیست افزونه‌های مرتبط با عبارت سرچ شده را مشاهده خواهید کرد.

روی دکمه نصب کلیک کنید. وردپرس شما شروع به دانلود افزونه و نصب آن خواهد کرد. به همین راحتی!

در نهایت بعد از نصب افزونه، دکمه نصب افزونه به رنگ آبی تغییر خواهد کرد. این یعنی افزونه شما نصب شده و کافیست روی فعالسازی کلیک کنید تا در وردپرس شما اجرا شود. پس از اجرا، بسته به امکانات و پیشرفته بودن افزونه، تغییراتی را در پنل مدیریت مشاهده خواهید کرد.

  • روش دوم: آپلود افزونه اختصاصی در وردپرس

اما در مقابل افزونه‌هایی که در مخزن وردپرس به‌صورت رایگان قرار دارند؛ افزونه‌هایی وجود دارند که به‌صورت اختصاصی کد نویسی شده‌اند و شما برای برخورداری از امکانات این افزونه‌‌ها، باید هزینه پرداخت کنید و آن‌‌ها را خریداری کنید. درواقع این افزونه‌ها روی منبع وردپرس ثبت‌نشده‌اند و شما آن‌ها را به‌صورت افزونه حرفه‌ای خریداری کرده‌اید.

برای آپلود دستی از طریق بارگذاری افزونه، فایل افزونه موردنظر خود را در سیستم خود در یک پوشه Zip بارگذاری کنید. معمولا افزونه‌ها به صورت فایل زیپ آماده در اختیار شما قرار داده می‌شوند.

ابتدا وارد بخش افزونه‌ها > افزودن شوید. سپس روی گزینه بارگذاری افزونه کلیک کنید.

با کلیک روی گزینه Choose File، فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید. فایل افزونه باید به صورت زیپ باشد. سپس روی آپلود کلیک کنید تا فرایند بارگذاری افزونه روی سایت شما شروع شود.

بعد از نصب افزونه موردنظر، برای شما یک پنجره باز می‌شود؛ که باید بر روی فعال کردن افزونه کلیک کنید. همچنین اگر بخواهید مجدداً به صفحه نصب افزونه‌ها بروید، باید روی نصب کننده‌ی افزونه‌ها کلیک کنید.

پس از انجام تمامی مراحل بالا، افزونه مورد نظر شما نصب می‌‌شود و شما می‌‌توانید از قابلیت‌‌های آن بر روی سایت خود استفاده کنید.

چگونه طراحی سایت با وردپرس را آموزش ببینیم؟

برای آموزش طراحی سایت با وردپرس، نیاز به یک دوره عملی و ویدیویی خواهید داشت تا بتوانید قدم به قدم مراحل طراحی سایت را بیاموزید. پیشنهاد ما آن است به دنبال دوره های جامع طراحی سایت با وردپرس باشید که:

  • قدم به قدم دیزاین تمام بخش ها و قسمت های مختلف سایت را آموزش داده باشد.
  • دارای پشتیبانی برای رفع اشکال دانش آموزان باشد.
  • یک یا چند پروژه طراحی سایت به صورت کامل در آن آموزش داده شود.
  • آموزش طراحی سایت های فروشگاهی و شرکتی در آن وجود داشته باشد.

به طور معمول شما می توانید از فیلم آموزش طراحی سایت با وردپرس به صورت ضبط شده و یا آنلاین برای مهارت آموزی استفاده کنید. در وب سایت ما، علاوه بر ارائه خدمات طراحی سایت، دوره آموزشی طراحی وردپرس نیز قرار داده شده است که می توانید از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا