تکنولوژی

آموزش کامل اجرای بازی های PS1 در لپتاپ و کامپیوتر

پلی استیشن ۱ یکی از محبوب ترین دستگاه های بازی در میان جوانان در سال های گذشته بوده است و بازی های خاطره انگیز آن همواره محبوبیت خاصی در بین افراد داشته است. در این مطلب به بررسی اجرای بازی های پلی استیشن ۱ در لپ تاپ و کامپیوتر می پردازیم پس در ادامه همراه ما باشید.

آیا می‌توان بازی‌های پی اس ۱ را در کامپیوتر تجربه کرد؟

درست است که در مقایسه با بازی‌های روز دنیا یا حتی پلی استیشن دو، کنسول پی اس ۱ بازی‌های باکیفیت و جذابی نداشت، اما افرادی که در آن زمان بازی‌های آن را تجربه کرده بودند، به دنبال تجربه دوباره بازی‌های آن و یادآور دوران خوش کودکی هستند.

یکی از سوالاتی که درباره کنسول پلی استیشن وان مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان دوباره بازی‌های جذاب آن را بدون نیاز به خرید کنسول تجربه کرد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم برنامه‌هایی وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید تقریبا تمام بازی‌های پی اس وان را روی کامپیوتر شخصی خود اجرا کنید.

 

به طور کلی، دو روش برای اجرای بازی های پلی استیشن ۱ روی کامپیوتر وجود دارد:

  • نصب شبیه‌سازهای کنسولی
  • دانلود و نصب نسخه‌های کامپیوتری بازی‌ها

اجرای بازی های پلی استیشن ۱ روی کامپیوتر با نصب نسخه کامپیوتری

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای اجرای بازی های پلی استیشن ۱ روی کامپیوتر، دانلود و نصب نسخه کامپیوتری بازی‌های دلخواه است. بسیاری از بازی‌هایی که برای کنسول پلی استیشن وان عرضه شده بودند، نسخه کامپیوتری هم داشتند. در نتیجه، برای تجربه این بازی‌ها لازم نیست به سراغ شبیه‌سازها و برنامه‌های تبدیل بازی بروید. بلکه می‌توانید با دانلود و نصب نسخه رسمی و کامپیوتری این بازی‌ها، آن‌ها را تجربه کنید. دانلود و نصب این بازی‌ها فرایند پیچیده‌ای ندارد و تقریبا هرکسی می‌تواند آن‌ها را نصب کند.

blank

نحوه اجرای بازی های پلی استیشن ۱ روی کامپیوتر با بالاترین کیفیت

به طور کلی، مراحل نصب بازی‌های کامپیوتری یکسان است و تفاوت خاصی در میان روش‌های نصب آن‌ها دیده نمی‌شود. زمانی که روی Installer یا نصب‌کننده کلیک می‌کنید، پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که با کلیک روی Next وارد صفحات بعدی آن می‌شوید.

در بخشی از Installer، از شما محلی برای نصب بازی پرسیده می‌شود که باید محل خاصی از درایو خود را برای نصب بازی در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که در این صفحه برای شما نمایش داده می‌شود که درایو مورد نظر شما باید حداقل چقدر فضای خالی برای نصب داشته باشد. بعد از انتخاب فضای مورد نظر و طی کردن مراحل دیگر با کلیک روی گزینه Next، بازی برای شما نصب خواهد شد. شما می‌توانید بازی دلخواه را از روی صفحه Desktop خود اجرا کنید.

blank

نحوه اجرای بازی های پلی استیشن ۱ روی کامپیوتر با شبیه‌ساز

یکی از گزینه‌ها برای اجرای بازی های پلی استیشن ۱ روی کامپیوتر، دانلود شبیه‌ساز است. نحوه اجرای بازی های پلی استیشن ۱ روی کامپیوتر با کمک شبیه‌ساز به این صورت است که شما با نصب شبیه‌ساز، می‌توانید هر بازی را که تا به امروز برای پلی استیشن یک عرضه شده است، روی کامپیوتر خود اجرا کنید.

ادامه مطلب  کشیدن کادر دور شکل در ورد

در حال حاضر شبیه‌سازهای مختلفی برای تجربه بازی های پلی استیشن ۱ روی کامپیوتر وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ePSXe اشاره کرد. این شبیه‌ساز از جهات مختلفی به عنوان بهترین شبیه‌ساز پی اس وان شناخته می‌شود که می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را از وب‌سایت‌های مختلف و معتبر دانلود کنید.

 

نکته‌ای که درباره ePSXe وجود دارد این است که این شبیه‌ساز تنها بازی‌های کنسول پلی استیشن وان را اجرا نمی‌کند. در نتیجه، اگر در دوران کودکی خود کنسول‌های دیگری مانند Nintendo 64 یا سگا داشته‌اید، می‌توانید بازی‌های مخصوص آن‌ها را هم در این شبیه‌ساز نصب کنید. توجه داشته باشید که برای عملکرد بهتر، شبیه‌ساز ePSXe دائما در حال آپدیت است و توصیه می‌کنیم همیشه آخرین نسخه رسمی آن را دانلود کنید.

روش نصب ePSXe در کامپیوتر و تجربه بازی‌های پی اس وان

نصب ePSXe بسیار آسان است و می‌توانید به راحتی این شبیه‌ساز را در کامپیوتر شخصی خود دانلود کنید. برای استفاده از این شبیه‌ساز، ابتدا باید آن را دانلود کنید. بعد از دانلود، باید فایل‌های ePSXe را از حالت فشرده خارج کنید. توجه داشته باشید که این شبیه‌ساز دارای Installer نیست و بعد از دانلود، به صورت Run-Time، تنها با کلیک روی آیکون EXE برای شما اجرا خواهد شد. همچنین باید به این نکته هم اشاره کنیم که فایل EXE نام اصلی همین شبیه‌ساز را دارد؛ در نتیجه، به راحتی می‌توانید از لیست فایل‌ها آن را پیدا کنید.

blank

راه‌اندازی بایوس مخصوص پی اس وان

هرچقدر که دانلود و نصب ePSXe آسان است، اجرای اولیه آن زمان‌بر خواهد بود. چرا که باید برای BIOS این شبیه‌ساز، پیکربندی مناسبی را برای اجرای بازی‌های PS1 ایجاد کنید. زمانی که اولین باز این شبیه‌ساز را اجرا می‌کنید، ممکن است برای شما پنجره‌ای باز شود که در آن از شما می‌خواهد فایل‌های اضافی را دانلود و  استخراج کنید. بعد از انجام این کار، نرم‌افزار و شبیه‌ساز ePSXe به صورت رسمی برای شما اجرا خواهد شد.

 

برای اینکه بتوانید بازی‌های پلی استیشن یک را روی ePSXe نصب کنید، نیاز دارید تا بایوس مخصوص PS1 را برای آن تعریف کنید که پیش‌تر به آن اشاره شد. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که بایوس چیست؟ در پاسخ به این سوال، بایوس یک نرم‌افزار سطح پایین به شمار می‌رود که به سرعت قابل اجراست. نمونه آن، بایوس مخصوص کامپیوتر است که قبل از اجرای ویندوز، شروع به کار می‌کند. بایوسی که شما باید برای ePSXe استفاده می‌کنید، بایوسی است که اطلاعات مربوط به پلی استیشن یک را در حافظه خود دارد. با توجه به اینکه پلی استیشن برای ریجن‌های مختلفی از جمله اروپا، آمریکا و کشورهای دیگر عرضه شده بود، باید ریجن یا بایوس مناسب را برای این شبیه‌ساز دانلود و استفاده کنید.

ادامه مطلب  پرفروش ترین بازی های پلی استیشن 1 کدامند؟ (بازی های محبوب پلی استیشن 1)

شما می‌توانید برای نصب بایوس پی اس وان روی شبیه‌ساز ePSXe، فایل بایوس را از سایت‌های معتبر دانلود کنید. بعد از دانلود فایل، می‌توانید فایل دانلودی را از حالت فشرده خارج کرده و آدرس آن را در بخش بایوس شبیه‌ساز وارد کنید.

blank

انجام تنظیمات گرافیکی

بعد از دانلود شبیه‌ساز ePSXe و نصب بایوس پی اس وان روی آن، باید وارد بخش تنظیمات این شبیه‌ساز شوید و گرافیک آن را تنظیم کنید. برای این منظور، باید وارد منوی config شوید و روی گزینه video کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه، آیتم‌های مختلفی برای شما نمایش داده می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع کارت گرافیک اشاره کرد. شما باید با توجه به نوع کارت گرافیک خود، گزینه AMD یا NVIDIA را در کنار گزینه OpenGL2 GPU Core Pete 2.0.0 انتخاب کرده و روی گزینه Config کلیک کنید. البته این تنظیمات قابل تغییر هستند و در صورت نیاز می‌توانید تنظیمات دلخواه را روی آن‌ها پیاده‌سازی کنید.

شاید این سوال را از خود بپرسید که این تنظیمات گرافیکی چه تغییری در بازی ایجاد می‌کنند؟ ذخیره کردن تنظیمات صحیح گرافیکی در ePSXe باعث می‌شود که بتوانید بازی‌های پی اس وان را با گرافیک بسیار خوب تجربه کنید.

انجام تنظیمات مربوط به صدا، درایو و کنترلر

اگر می‌خواهید بازی‌های پی اس وان را در شبیه‌ساز ePSXe تجربه کنید، باید حتما تنظیمات صدا، درایو و کنترلر را هم مطابق با نیاز خود ذخیره کنید.  برای تنظیمات صدا، نیازی نیست که حتما گزینه‌ها را به صورت دستی تغییر دهید و می‌توانید با کلیک روی گزینه Defult، تنظیمات مناسب را اجرا کنید.

اگر برای تجربه بازی‌های پی اس وان، سی دی بازی را در اختیار دارید، باید در بخش تنظیمات، برای شبیه‌ساز CD-ROM را هم تعریف کنید تا بتواند بازی داخل درایو سی دی را تشخیص دهد. اگر ویندوز شما نسخه ۱۰ است، بهتر است برای این منظور روی گزینه ePSXe CDR WNT / W2K core کلیک کنید.

 

نحوه اجرای بازی های پلی استیشن ۱ روی کامپیوتر برای تنظیمات کنترل به این صورت است که شما باید در بخش تنظیمات، کلیدهای کنترلر پی اس وان را به صورت کامل تغییر دهید. برای این منظور، لازم است که روی گزینه Config و سپس Gamepads کلیک کنید. در ادامه، تنها کافی است وارد یکی از دو بخش Direct Input و XInput شوید تا بتوانید وارد تنظیمات کنترل شوید. اشاره به این نکته خالی از لطف است که اگر کنترلر ایکس باکس دارید و می‌خواهید از آن برای بازی انتخاب کنید، بهتر است روی گزینه XInput کلیک کنید.

اجرای بازی‌ها در کامپیوتر

نحوه اجرای بازی های پلی استیشن ۱ روی کامپیوتر با کمک شبیه‌ساز ePSXe به این صورت است که یا می‌توانید از طریق سی دی بازی‌ها را اجرا کرده یا به صورت آنلاین، آن‌ها را دانلود کنید. مزیت استفاده از شبیه‌ساز ePSXe این است که می‌توانید به راحتی انواع فایل‌ها با پسوندهای CD، IMG، CUE، ISO و BIN را پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که بیشتر بازی‌های کنسول پی اس وان از نوع فایل BIN هستند. برای نصب و اجرا بازی، کافی است که با کلیک روی گزینه فایل در شبیه‌ساز، فایل بازی را انتخاب کنید. با انجام این کار بازی اجرا می‌شود و می‌توانید از آن نهایت لذت را ببرید.

ادامه مطلب  بهترین روش برای بهبود امنیت گوشی های شیائومی

اجرای بازی‌ها در کامپیوتر

نکاتی در نحوه اجرای بازی های پلی استیشن ۱ روی کامپیوتر

بعد از نصب و اجرای شبیه‌ساز ePSXe، گزینه‌هایی در آن وجود دارند که توصیه می‌کنیم از وجود آن‌ها باخبر باشید تا بتوانید این بازی را با نهایت کیفیت تجربه کنید. یکی از این گزینه‌ها، کلید بستن شبیه‌ساز است که می‌توانید با کلیک روی کلید ESC، وارد صفحه اول ePSXe شوید. در نهایت، با کلیک روی گزینه Exit، از برنامه خارج خواهید شد.

نکاتی در نحوه اجرای بازی های پلی استیشن 1 روی کامپیوتر

نکته بعدی درباره شبیه‌ساز ePSXe این است که لازم نیست حتما برای تجربه بازی دلخواه در این شبیه‌ساز، هر سری وارد گزینه تنظیمات شوید. بلکه بعد از هر بار ادد کردن بازی، نام آن در لیست اولیه شبیه‌ساز نامه داده می‌شود و می‌توانید در دفعات بعدی، با کلیک روی نام آن‌ها وارد بازی شوید.

نکته دیگر درباره شبیه‌ساز ePSXe این است که می‌توانید در آن بازی‌ها را به صورت Local Multiplayer هم تجربه کنید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که برای تجربه این بازی‌ها، لازم است که حتما از طریق LAN به سیستم‌های دیگر متصل باشید.

کدام بازی‌های پی اس وان را می‌توان در کامپیوتر تجربه کرد؟

بازی‌های بسیاری زیادی تا به امروز برای کنسول پی اس وان عرضه شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کراش، درایور و جی تی ای‌های اولیه اشاره کرد. شما می‌توانید تمام این بازی‌ها را در شبیه‌ساز ePSXe نصب کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

 

از جمله انواع بازی‌های پی اس وان می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • بازی ۰۰۷ Racing
  • بازی ۰۰۷: The world is not enough
  • بازی ۲۰۰۲ FIFA World Cup
  • بازی ۳D Basketball
  • سری بازی‌های Ace Combat
  • مجموعه بازی‌های TEKKEN
  • بازی‌های NEED FOR SPEED
  • بازی ISS Pro Evolution

اجرای بازی‌های پی اس وان در کامپیوتر؛ یادآوری خاطرات کودکی

پی اس وان را می‌توان خاطره‌انگیز‌ترین کنسول بازی معرفی کرد. نحوه اجرای بازی های پلی استیشن ۱ روی کامپیوتر به این صورت است که یا می‌توانید نسخه کامپیوتری بازی‌های دلخواه را دانلود کنید. یا به سراغ شبیه‌ساز ePSXe بروید. این شبیه‌ساز به شما امکان تجربه تمام بازی‌های پی اس وان را روی کامپیوتر می‌دهد. حتی با داشتن آن می‌توانید این بازی‌ها را به صورت چند نفره Local هم تجربه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا