تکنولوژیسایت دیزاین

ایده برای نام دامنه فروشگاه اینترنتی + راهنمای خرید و ثبت دامنه

ایده برای نام دامنه فروشگاه اینترنتی به شما کمک می‌کند تا بهترین دامنه را برای وبسایت خود انتخاب کنید و مسیر پیشرفت را برای فروشگاهتان هموار کنید. در این مقاله از کیوی سایت قصد داریم چند ایده برای دامنه فروشگاه اینترنتی در اختیار شما بگذاریم، زیرا علاوه بر اسم سایت، دامنه‌ی آن نیز بسیار حائز اهمیت است.

چرا انتخاب نام دامنه برای سایت مهم است؟

با احتساب اینکه همین حالا ۲ میلیارد وب‌سایت فعال و غیرفعال شکل گرفته‌اند، تعجبی ندارد که رقابت نسبی در خرید آدرس اینترنتی وجود داشته باشد.

در فروشگاه‌های فیزیکی، برای اینکه مشتری را به مغازه بکشانید باید آدرس را به او بدهید. مغازه شما در اینترنت هم همین سایت یا فروشگاه‌تان است که باید آدرس سرراستی داشته باشد تا در ذهن مخاطب حک شود و هویت و زمینه کاری شما را نشان دهد.

یک دامین مناسب، باید بتواند دسترسی کاربران را به سایت شما ساده‌تر کند؛ یعنی کاربران نباید برای پیدا کردن سایت شما به زحمت بیفتند. از طرفی یک دامین خوب بایستی تجربه کاربری مناسبی برای مخاطب شما داشته باشد.

از طرف دیگر (گرچه هنوز میان علما اختلاف است) تجربه نشان می‌دهد برخی فاکتورهای دامنه در سئو سایت تاثیر دارند؛ مثلاً اگر شاخه فعالیت شما در آدرس اینترنتی‌تان مشخص باشد، می‌توانید نتایج بهتری رقم بزنید.

انواع دسته بندی اسم ها جهت انتخاب نام دامنه مناسب

قبل از اینکه بهترین نام دامنه برای سایت و فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب کنید اول بیایید ببینیم نامی که مد نظر شماست جز کدام یک از دسنه بندی‌های زیر است. تمامی اسامی در مجموع به ۷ دسته تقسیم می‌شوند. که در این مقاله 4 مورد از آنها را به‌صورت مختصر توضیح می‌دهم و چند نمونه فروشگاه ایرانی یا خارجی که از آن دسته استفاده کرده‌اند را مثال می‌زنم تا کامل با انواع دسته ها آشنا شوید.

اسامی ناشناس

اولین دسته اسامی ناشناس است که ما آنها را نشنیده ایم و برای ما غریبه هستند و اگر داخل گوگل سرچ کنید معنی خاصی برای آنها وجود ندارد. برای مثال برخی از سایت‌های ایرانی که از اسامی ناشناس برای برند‌های خود استفاده می‌کنند، سایت پونیشا و اسپارد است. این اسامی را صاحبان کسب‌وکار به‌دلیل اینکه حالت نگارش خوبی داشتند ساخته اند و غالبا به گونه‌ای هستند که راحت در ذهن کاربر می‌مانند.

اسامی مخفف

اسامی که اسم آنها بلند بوده و صاحبان کسب‌وکار آنها با قرار دادن حروف اول هر جمله اسم شرکت یا اسم برند، یک اسم کوچیک ساخته اند و آن را به‌عنوان اسم برند خود انتخاب کرده‌اند. به‌عنوان مثال سایت توسکا که مخفف توسعه کسب‌وکار ایرانی است از این دسته اسامی است.

اسامی توصیفی

دسته دوم اسامی توصیفی هستند که وقتی شما اسم برند را می‌شنوید متوجه نوع فعالیت آن کسب‌وکار می‌شوید. به‌عنوان مثال سایت نوین چرم، مستر بلیط یا ۳SOOTJOBS سایت‌هایی هستند که از اسامی توصیفی استفاده کرده‌اند. وقتی شما اسم این سایت‌ها را می‌شنوید می‌توانید حدس بزنید موضوع فعالیت آن کسب‌وکار چیست. که این ویژگی باعث می‌شود نوع کسب‌وکار در ذهن کاربر تداعی شود و راحتر در ذهن کاربر هک شود.

اسامی بصری

برای مثال شرکت آمازون اسم برند خود را آمازون ثبت کرده است، همان طور که می‌دانید آمازون اسم بزرگ‌ترین جنگل جهان است. زمانی که از موسس شرکت آمازون پرسیدند که چرا اسم شرکت خود را آمازون گذاشته اید؟

در جواب آنها گفت در جنگل آمازون هر نوع جانوری پیدا می‌شود و در کسب‌وکار من هم هر چیزی که بخواهید پیدا می‌شود ومدعی است، از a تا z رو می‌فروشد که حتی روی لوگوی خودش با استفاده از یک فلش a را به z وصل کرده است. با انجام این کار هر زمان که فردی لوگوی شرکت آمازون را می‌بیند، مطمن می‌شود هر چیزی که می‌خواهد را میتواند از این فروشگاه خریداری کند.

این دسته از اسامی، اسامی بصری هستند. اسامی که یک تصویر را در ذهن مخاطب شما به وجود می‌آورند. برای مثال می‌توان به شرکت Red Bull (گاو سرخ) اشاره کرد که در این شرکت نوشابه های انرژی زا تولید می‌شود. با دیدن لوگوی شرکت Red Bull این تصویر در ذهن مخاطبش ایجاد می‌کند که وقتی شما این نوشابه ها رو استفاده کنید، مثل یک گاو قدرتمند می‌شوید و می‌توانید سراغ کار‌های خود بروید و آنها را به سرعت انجام دهید.

نمونه های ایرانی این نوع اسامی می‌توانیم به اسم بلد و نشان اشاره بکنیم. برای مثال اپلیکیشن بلد  که یک اپلیکیشن مسیریاب است، می‌گوید من همه چیز رو بلدم یا مثلاً اپلیکیشن نشان ادعا دارد هر جایی که میخواهید را بهتون نشان می‌دهم و این اسم را به‌عنوان اسم برند خود استفاده کرده است.

ایده برای نام دامنه فروشگاه اینترنتی

انتخاب نام برای دامنۀ یک وب‌سایت بسیار مهم است و در قسمت‌های قبل به موارد مهمی که در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی باید به آن دقت کنید آورده شد. اما علاوه بر انتخاب دامنه به صورت دستی ابزارهای آنلاینی نیز وجود دارد که به شما در انتخاب دامنه کمک می‌کنند.

سایت پیشنهاد اسم ابزارهای آنلاین و در دسترسی است که به بهترین روش بهترین نام را برای فروشگاه تجاری شما در اختیارتان قرار می‌دهد. در ادامه نام برخی از وب‌سایت‌هایی که برای جستجوی دامنه و انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی کاربری دارند آمده است.

وب‌سایت‌های ایرانی برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی

وب‌سایت اسم یار یکی از وب‌سایت‌های ایرانی است که بهترین سرویس پیشنهاد دهندۀ نام برای وب‌سایت‌های ایرانی است. آدرس این وب‌سایت www.esmyar.ir است.

وب‌سایت‌های انگلیسی برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی

در زیر وب‌سایت‌های انگلیسی که برای انتخاب نام دامنه برای وب‌سایت شما مناسب است آورده شده است. در این وب‌سایت‌ها شما با انتخاب زمینۀ کسب و کار و پاسخ به برخی از سؤالات مطرح‌شده می‌توانید بهترین نام‌هایی که برای دامنۀ شما مناسب است را مشاهده کنید.

  • https://domainsbot.com
  • https://leandomainsearch.com
  • http://www.bustaname.com
  • https://www.nameboy.com
  • https://www.namemesh.com
  • http://domize.com
  • http://www.namestall.com
  • https://www.panabee.com
  • http://www.domainpuzzler.com
  • https://namestation.com
  • https://domainr.com
  • https://namesmith.io
  • https://www.names4brands.com/
  • https://wordoid.co

نکات انتخاب بهترین نام دامنه برای سایت و فروشگاه اینترنتی

حالا که کامل با دسته اسامی آشنا شدیم به سراغ مرحله بعد میرویم. در این مرحله می‌خواهیم بهترین نام دامنه برای سایت و کسب‌وکار خود انتخاب کنیم. جهت انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی خود از شما می‌خواهم تمامی این نکات را در حین انتخاب نام برای فروشگاه اینترنتی خود انجام دهید.

آینده نگری در مورد کسب‌وکار تان

در این مرحله باید ببینید فعالیت شما قرار است چه حسی را به کاربر انتقال دهد و نکته مهم دیگه این است که باید اینده نگری داشته باشید و از خودتان بپرسید که من در آینده قرار است چه مواردی را به کسب‌وکار م اضافه بکنم؟ آیا قرار است در همین حوزه فعالیت بکنم یا کسب‌وکار خودم را گسترش بدهم؟

انتخاب نام خوش آوا برای فروشگاه اینترنتی

وقتی که یه اسم انتخاب می‌کنیم، مردم این اسم رو صدا می‌زنند و زمانی که از این اسم در تیزرهای تبلیغاتی‌مان استفاده می ‌کنیم باید دارای ریتم باشد و به راحتی در ذهن کاربر هک شود. اینجاست که ما از روانشناسی صدا برای انتخاب اسم استفاده می‌کنیم.

در روانشناسی صدا در مرحله اول ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که در یک یا دو کلمه قصه کسب‌وکار مان را به مخاطب منتقل بکنیم و دوم اینکه اسمی که انتخاب می‌کنیم باید جوری باشد که مخاطب ما جهت حفظ کردن آن  هیچ تلاشی نکند و بدون اینکه خودش بخواهد حفظش بکند تا همیشه اسم فروشگاه اینترنتی ما در ذهنش باقی بماند.

درباره روانشناسی صدا باید بگویم که اسم شما باید مثل یک موزیک باشد، طوری که وقتی کاربر شما آن را می‌شنود راحت بتواند حفظش کند. اسم های خوبی که در ایران است و بسیار خوش آوا بوده می‌توانیم به اشی مشی و نمونه خارجی آن به کوکاکولا  اشاره بکنیم.

پس هر اسمی که می‌خواهید انتخاب کنید ببینید ریتم دارد یا خیر و فراموش نکنید اگه ریتم نداشته باشد حفظ کردن آن می‌تواند برای مخاطبتان سخت باشد، در صورتی که اگر مثل یک شعر باشد و ریتم داشته باشد، مخاطب خیلی راحت آن را حفظ کرده و در زمان تبلیغات هم هزینه کمتری را پرداخت می‌کنید.

نام برند را در دامنه جا دهید!

اگر توانسته‌اید آگاهی از برند خوبی ایجاد کند و اسم‌تان را سر زبان‌ها بیندازید، همان نام برند می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای دامنه سایت شما باشد. مثلاً برندی مثل دیجی‌کالا، به واسطه‌ نام خود شناخته‌شده‌ هستند و منطقی است که از این نام در آدرس سایت‌شان استفاده کند.

البته گاهی خلاف این نیز صادق است. مثلاً سال‌های اولی که خرید آنلاین از پت‌شاپ‌ها برای تامین لوازم مورد نیاز حیوانات خانگی باب شده بود، دامنه‌ای با نام Petshop نتایج خوبی را رقم می‌زد بی آن که نام برند در آن درج شده باشد.

در کل استفاده از  نام برند به‌عنوان دامنه، هم حضور سایت‌تان را در جست‌وجوهای مستقیم گوگل تقویت می‌کند، هم باعث ماندگار شدن آن در ذهن مخاطب می‌شود.

دات کام و ir تنها گزینه‌های شما نیستند!

هنوز هم عده‌ افرادی که فکر می‌کنند با پسوندهای دات کام و ir سایت معتبرتری خواهند داشت، زیاد است! جالب است بدانید که پسوندها هیچ تاثیری در اعتبار دامنه ندارند. تنها چیزی که می‌تواند برای این دو پسوند دامنه امتیاز به حساب بیاید رایج بودن آن‌هاست.

بعد از این دو، گزینه‌هایی مثل net و co نیز پسوندهای بسیار محبوبی هستند. شاید بتوان گفت چون عموم افراد این پسوندها را زیاد دیده‌اند برای‌شان به خاطرماندنی‌تر شده‌اند. اما بیایید کمی از ابعاد دیگر هم به قضیه نگاه کنیم.

نکته اول این که همین پرطرفدار بودن پسوندها می‌تواند باعث افزایش چشم‌گیر قیمت دامنه شود. درحالی که برخی پسوندها علاوه بر رقابت کم‌تر و هزینه پایین‌تری که دارند با موضوع وب‌سایت‌ هم هماهنگی بیشتری را نشان می‌دهند.

ساده‌ترین مثال دامنه لیموهاست است که با پسوند .host ارتباط موضوعی سایت و دامین را به‌خوبی نشان می‌دهد. یا مثلاً یک سایت خبری می‌تواند پسوند press. را انتخاب کند. برای سایت یک استارتاپ با محصول اپلیکیشن موبایلی پسوند apk. بهترین گزینه ممکن است.

جالب است بدانید که بیش از ۸۰۰ پسوند دامنه در رجیسترار معروف جوکر وجود دارند که ما در لیموهاست به‌عنوان نماینده رسمی آن، تمام آن‌ها را ارائه می‌کنیم. بنابراین شاید بد نباشد پیش از انتخاب نام دامنه سایت، نگاه گسترده‌تری به پسوندها داشته باشید.

از کاراکتر خط تیره دوری کنید!

یکی از مواردی که خیلی راحت در به خاطر سپردن نام دامنه شما خلل ایجاد می‌کند، کاراکتر خط تیره یا آندرلاین است.

اغلب اوقات کاربران متوجه حضور این کاراکتر نمی‌شوند و فقط کلماتی را که در آدرس شما می‌بینند، به خاطر می‌سپارند. پس اصلاً چه کاری است که این کاراکتر زائد را استفاده کنید!

از آن‌جایی که معمولاً سایت‌های اسپم، آدرس اینترنتی وب‌سایت های بزرگ را با این کاراکتر کپی می‌کنند و مثلاً برای سواستفاده از برندی مثل نشنال جئوگرافی به‌جای nationalgeographic.com آدرس ‌national-geoghraphic.com را استفاده می‌کنند، طی سالیان اخیر این کاراکتر برای گوگل به‌عنوان یکی از نشانه‌های اسپم در نظر گرفته شده است.

بنابراین اگر دلیل اصلی استفاده‌تان از کاراکتر خط تیره همین است که رقبای‌ شما قبلاً دامنه موردنظر شما را گرفته‌اند، باید بدانید از دو جهت در معرض خطر هستید. اول این که ممکن است به‌عنوان اسپم شناسایی شوید؛ حتی اگر برند معتبرتری دارید یا اصلاً دیگران برای سواستفاده از نام شما این دامنه را گرفته‌اند.

دوم این که به دلیل عدم توجه کاربران به کاراکتر «-» احتمال زیادی وجود دارد که به سایت رقیب سر بزنند. بنابراین بهتر است از آدرس متمایز و دقیقی استفاده کنید.

کوتاه و مختصر

همانطور که در ابتدا مقاله اشاره کردم، نامی که برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب می‌کنید باید کوتاه باشد. برای اینکه کاملاً متوجه اهمیت این موضوع بشوید بیایید خودمان را به جای کاربران خود قرار دهیم. برای شما نوشتن یک نام کوتاه راحت تر است یا یک نام طولانی؟ یک نام کوتاه را راحت‌ تر حفظ می‌کنید یا یک نام بلند را؟

پس اهمیت این موضوع را فراموش نکنید و سعی کنید دامنه‌ای که خریداری می‌کنید کمتر از ۸ حرف باشد. البته می‌دانم پیدا کردن دامنه کوتاه بسیار سخت است و ممکن دامنه مناسبی پیدا نکنید اما در صورتی که نام مناسبی پیدا نکردید سعی کنید نهایت نامی که انتخاب می‌کنید بیشتر از ۱۰ کاراکتر نشود.

ثبت دامنه

بعد از اینکه دامنه مورد نظرتان را پیدا کردید حالا نوبت به ثبت آن می‌رسد که به راحتی در گوگل، خرید دامنه را سرچ می‌کنید. که وارد یکی از سایت‌هایی که گوگل به شما نشان می‌دهد شده. بعد عضویت در آنها می‌توانید دامنه مورد نظرتان را خریداری کنید. که من به شما سایت ایران سرور و نت افراز را معرفی می‌کنم.

مراحل ثبت دامنه

من برای مثال خرید دامنه از سایت ایران سرور رو آموزش می‌دهم. پس از ورود به سایت ایران سرور، در بخش ثبت دامنه، ثبت دامنه عمومی را انتخاب می‌کنید و بعد در بخش جستجو اسم دامنه مورد نظرتان را جستجو کنید که پس از چند لحظه به شما نشان می‌دهد با کدام یک از پسوندها قادر به ثبت دامنه هستید.

نکته مهم

وقتی که شما دامنه com. ثبت می‌کنید سعی کنید حتماً دامنه ir. همان اسم را نیز ثبت کنید. تا خیالتان راحت باشد که بعدا کسی نمی‌تواند درایران پسوند ir. برند شما را ثبت کند و از اعتباری که شما به دست آورده‌اید سوء استفاده کند.

برای ثبت دامنه ir. حتماً باید در سایت ایرانیک ثبت نام کنید و اطلاعات خود را در این سایت تکمیل کنید. و فراموش نکنید که ممکن است چند روز طول بکشد تا دامنه ir. شما ثبت شود. پس اگر بعد از خرید دامنه متوجه شدید که دامنه شما ثبت نشده اصلاً نگران نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا