سبک زندگی

بعد از چند وقت تاثیر ورزش کردن رو میشه دید؟

بعد از چند وقت تاثیر ورزش کردن رو میشه دید؟ یکی از مهم‌ترین مسائلی که همیشه باید برای آن تلاش کنید، حفظ سلامتی است. وقتی ورزش را شروع می کنید عجله‌ای برای نتیجه‌ی آن نداشته باشید و بزرگترین هدف خود را محافظت از بدن و سلامتی آن قرار دهید. رسیدن به تناسب اندام یکی دیگر از اهداف ورزش است که در این مقاله از کیوی سایت آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا ببینیم بعد از چند وقت تاثیر ورزش کردن را می توان دید.

برای رسیدن به نتایج مطلوب در ورزش، به چه عواملی نیاز است؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا نتایج حاصل از ورزش را مشاهده کنید، بسته به عوامل مختلفی از جمله نقطه شروع، نوع ورزش و سبک زندگی کلی شما می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در ادامه چند عامل کلی را می‌خوانید.

پیوستگی و ثبات

این‌که چقدر به طور منظم و پیوسته ورزش می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. ورزش مداوم، به طور ایده‌آل چندین بار در هفته، پیشرفت را در مقایسه با تمرینات پراکنده تسریع می‌کند.

ژنتیک

بدن هر فردی به دلیل عوامل ژنتیکی، به ورزش واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. برخی از افراد ممکن است تغییرات را سریع‌تر از دیگران ببینند.

سن

سن نیز یکی دیگر از عوامل مهم در میزان رشد عضلات در ورزش بدنسازی است. با افزایش سن میزان رشد توده‌های عضلانی، به‌ویژه در مردان، کاهش می‌یابد؛ در نتیجه، بدنسازانی که سن بیشتری دارند باید تلاش بیشتری برای تقویت ماهیچه‌های خود داشته باشند. به جز تحلیل رفتن ماهیچه‌ها، طبیعتاً میزان انرژی و توان افراد با افزایش سن کاهش می‌یابد و همین موضوع، انجام تمرینات برای کمک به رشد عضله‌ها را کمی دشوارتر می‌کند. با استفاده از مکمل پروتئین وی می‌توان به افزایش قدرت و عضله‌سازی بهتر در بدنسازی کمک کرد.

سطح تناسب اندام

اگر از سطح تناسب اندام پایینی شروع به ورزش می‌کنید، ممکن است نسبتا سریع، احتمالا ظرف چند هفته، متوجه بهبودی شوید. مبتدی‌ها اغلب اوقات احساسی را تجربه می‌کنند که به عنوان موفقیت‌های مبتدی (beginner gains) شناخته می‌شود. پیشرفت در ابتدا سریع است.

تغذیه

بعد از ژنتیک، تغذیه را می‌توان مهم‌ترین عامل در رشد عضلات دانست. مواد غذایی شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها باید به‌طور متعادل در برنامه غذایی بدنسازان وجود داشته باشد. کربوهیدرات‌ها منبع انرژی و پروتئین‌ها مسئول ساخت عضلات هستند؛ بنابراین وجود هر کدام از این مواد در رژیم غذایی روزانه به اندازه کافی و متناسب با نیاز بدن، ضروری است. این مواد از طریق مواد غذایی یا مکمل‌های ورزشی قابل‌دریافت هستند. یکی از انواع مکمل‌ها که آمینواسیدهای موردنیاز بدن را تامین می‌کند، مکمل پمپ است. بسیاری از بدنسازان برای جلوگیری از خستگی و بالا بردن انرژی و روحیه خود از این مکمل استفاده می‌کنند.

مدت زمان تاثیر بدنسازی بانوان

دو نکته اساسی برای رسیدن به نتیجه دلخواه در کوتاه‌ترین زمان، داشتن تمرین مستمر و تغذیه مناسب است.

به‌خصوص برای خانم‌ها، داشتن تغذیه رژیمی و مناسب بسیار مهم و تاثیرگذار است. هر اندازه که میزان و درصد چربی در بدن زنان کمتر باشد، در مدت زمان کوتاه‌تری هم به خواسته و بدن دلخواهشان می‌رسند.

تعادل هورمونی نیز در بدنسازی زنان نقش پررنگی دارد. بنابراین بهتر است، قبل از شروع عضله سازی بانوان، سطح هورمون‌های خود را تنظیم کنید تا در زمانی کوتاه‌تر به مقصد و مقصود خود برسید.

علائم اثربخش بودن ورزش

به طور کلی مشاهده‌ی علائم زیر نشان‌دهنده‌ی افزایش و شروع شدن اثرات تمرینات ورزشی است.

تفکر بهتر

فعالیت بدنی به حمایت از سلامت مغز کمک می‌کند و ممکن است از بروز بیماری‌های عصبی جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده است که هنگام ورزش، تغییرات ساختاری و شیمیایی زیادی در مغز اتفاق میفتد. افزایش حجم ماده‌ی خاکستری در مغز شما هنگام ورزش افزایش می‌یابد. ماده‌ی خاکستری بافتی در مغز شماست که به کنترل احساسات، حافظه و حرکات شما کمک می‌کند.

با انجام تمرینات ورزشی، در بدن نیز تغییرات شیمیایی ایجاد می‌شود که میزان جریان خون را به مغز شما افزایش می‌دهد. فعالیت بدنی منظم همچنین اجازه می‌دهد تا گلوکز (قند) بیشتری وارد مغز شود و به بهبود عملکرد شناختی کمک کند. گلوکز منبع اصلی انرژی مغز شماست. افزایش انرژی به بهبود تمرکز و حافظه کمک می‌کند و از زوال شناختی با افزایش سن جلوگیری می‌کند.

احساس قدرت و استقامت بیش‌تر

ورزش‌های هوازی، قلب و ریه‌های شما را تقویت می‌کند. اگر به ضربان قلب در حال استراحت (RHR) و ریکاوری ضربان قلب (HRR) دقت کنید، می‌فهمید که قلب و ریه‌های شما قوی‌تر می‌شوند یا خیر. افرادی که وضعیت قلبی عروقی بهتری دارند، در حین ورزش ضربان قلب کمتری دارند. ضربان قلب آن‌ها سریع‌تر از سایرین به RHR می‌رسد.

همان‌طور که قلب شما قوی‌تر می‌شود، می‌تواند خون بیشتری را با هر انقباض به بیرون پمپاژ کند، به این معنی که قلب، نیازی به ضربان سریع ندارد.

احساس شادی بیشتر

مطالعات زیادی ثابت کرده است که ورزش احساس افسردگی، اضطراب و استرس را در شما کاهش می‌دهد. در طول ورزش، بدن شما مواد شیمیایی خاصی ترشح می‌کند که می‌تواند خلق و خوی شما را بهتر کند و باعث شود که احساس آرامش بیشتری داشته باشید. به عبارت دیگر ورزش با استرس و افسردگی مقابله و حال روحی شما را بهتر می‌کند.

ضمنا مهم نیست با چه شدتی تمرین می‌کنید، یا چه مدتی از ورزشِ شما می‌گذرد، آثار و فواید ورزش کردن روی روحیه بسیار فوری است. فقط یک جلسه تمرین (حتی با شدت کم یا متوسط) کافی است تا احساس رضایت و شادی را در خود ببینید.

مدت زمان تاثیر بدنسازی بر لاغری

لاغری، چربی سوزی و عضله سازی با بدنسازی به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله: ژنتیک، سن، وزن، خواب، نوع تمرینات شما و … .

همه این عوامل باعث می‌شود تا زمان مشخصی را نتوان برای همه افراد تعیین کرد و هرکس با توجه به فاکتورهای گفته شده در مدت زمان متفاوتی به نتیجه برسد. در کل پیشنهاد می‌کنیم که صبور باشید، از رژیم غذایی و برنامه ورزشی‌تان به‌خوبی پیروی کنید تا بدنتان در زمانی کوتاه‌تر به فرم مناسب خود برسد.

کلام آخر

به طور خلاصه، مدت زمان مورد نیاز برای مشاهده تغییرات عمده و اثرات تمرینات ورزشی پس از ورزش عمدتا به اهداف فرد بستگی دارد. مهم نیست که تمرینات شما چقدر سخت به نظر می‌رسد و هدف نهایی شما چیست، همیشه می‌توان با به چالش کشیدن خود و انجام تمرینات صحیح آن را محقق کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا