گردشگری

بهترین جاذبه های دیدنی سبزوار در تابستان

بهترین جاذبه های دیدنی سبزوار در تابستان کجاست؟ یکی از شهرهای خراسان که حتما یک بار هم شده باید به آن سفر کنید، سبزوار و جاذبه‌های تاریخی آن است. برای سفر به این شهر لازم است آشنایی لازم را داشته باشید، پس تا انتهای این مقاله از کیوی سایت با ما همراه باشید تا بدانید کدام جاذبه‌ها را نباید از دست بدهید.

سبزوار کجاست؟

سبزوار یکی از شهرهای بزرگ استان خراسان است؛ این شهر پیشینه پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و تاریخ پربار آن سرشار از حکایت هایی است که نام سبزوار را برای همیشه در این مرز و بوم جاودان کرده است. شهری که زمانی سربداران نامیده می شد؛ این نام برگرفته از نام مدافعان دلاوری بود که در برابر حمله مغول ایستادگی کردند و در این راه حتی از بذل جان خود نیز نهراسیدند. با این که این شهر بر اثر حمله مغول با خاک یکسان گشت، اما دوباره آباد شد و بعد از حکومت آل بویه، حکومت شیعه بعدی به دست سربداران تشکیل شد؛ سربداران مدت ها بر قسمت هایی از ایران حکومت کردند و پایتخت این حکومت سبزوار بود. این شهر که به عنوان نمادی از تاریخ و علم ایران به شمار می رود، خاستگاه اندیشمندان و شاعران بزرگی در دوره های مختلف تاریخ بوده است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جاهای دیدنی سبزوار بیشتر آشنا کنیم.

بهترین جاذبه های دیدنی سبزوار در تابستان

سبزوار، جاهای دیدنی طبیعی زیادی دارد که این شهر را به یک جواهر زیبا در استان خراسان رضوی تبدیل کرده است. آب‌وهوای خنک و طبیعت سبز اطراف این شهر، از جمله چیزهایی هستند که زیبایی‌های این منطقه را نشان می‌دهند. علاوه بر این، ارتفاعات زیبای کوه‌های اطراف و مناطق طبیعی، جایگاه ویژه‌ای در دل علاقه‌مندان به طبیعت دارند.

مصلی تاریخی سبزوار

در دوره حکومت سربداران، سبزوار پایتخت مورد علاقه آن ها بود. در آن زمان مصلی سبزوار خانقاه بزرگان سربداران بود و بعدها از آن به عنوان جایگاهی برای برپایی نمازعیدهای بزرگ استفاده شد. گفته می شود مصلی سبزوار، اولین مکان در ایران است که نماز جمعه در آن برگزار شده و همین موضوع به آن اهمیت ویژه ای بخشیده است. این بنا از یک چهار طاق تشکیل شده که گنبدی بر فراز آن و ایوانی در جلوی آن قرار دارد. معماری و طراحی این چهارطاق شباهت زیادی به سبک معماری دوره صفویه دارد و قدمت آن به قرن هشتم هجری قمری باز می گردد. در حال حاضر این مصلی به عنوان موزه نماز شناخته می شود. این اثر تاریخی توسط حاجی شجاع معمار اصفهانی ساخته و با کاشی های معرق و تزئینات گچی آراسته شده است.

آدرس: سبزوار، خیابان خواجه نظام الملک (شهدا)

آبشار برغمد

آبشار برغمد، یکی از جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی شهر سبزوار است که با زیبایی فوق‌العاده‌اش، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سبزوار محسوب می‌شود. این آبشار در ۳۰ کیلومتری سبزوار واقع شده و برای رفتن به آنجا نیاز به کمی کوهپیمایی دارید.
بهترین زمان برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما مشهد ارزان و رفتن به آبشار برغمد در فصل تابستان است؛ در این زمان به دلیل هوای گرم و خشک، این منطقه به محل مناسبی برای کمپینگ و تفریح تبدیل می‌شود.

آتشکده خانه دیو

یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی شهر سبزوار، آتشکده آذر برزین مهر یا همان خانه دیو است. این آتشکده که بازمانده از دوران ساسانیان است تا دوره سلجوقی از آن استفاده می شده است. معماری این آتشکده بسیار منحصر به فرد است و پلان آن را می توان با پلان آتشکده تخت سلیمان مقایسه کرد. آتشکده آذر برزین مهر از بناهای جالب در روستا فشتنق است و چهارطاقی آن یکی از چارطاقی های منفرد ایران است که در یکی از صعب العبورترین مناطق کوهستانی شمال غربی سبزوار و بر فراز قله صخره ای و سخت واقع شده است؛ همچنین مانند دیگر چارطاقی های منفرد ایران ، این بنا چشم اندازی باز و وسیع دارد. به مرور زمان بخش های زیادی از گنبد، پایه ها و طاق های آن تخریب شده اند و با توجه به ویژگی های معماری خانه دیو، قدمت آن را 2000 سال تخمین زده اند.

آدرس: خراسان رضوی، روستای فشتنق

رودخانه ششتمد

blank
رودخانه ششتمد، یکی از رودخانه‌های زیبای سبزوار است که سرچشمه‌ی آن در دامنه کوه شاهزاده ابوالقاسم قرار دارد. این رودخانه با طول ۳۵ کیلومتر و چشمه‌هایی که به آن می‌ریزد، یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه به‌شمار می‌رود. همچنین محیط اطراف رودخانه ششتمد دشت‌ها، باغ‌ها و مناظر زیبا از طبیعت سبز دارد که آن را به یک مقصد محبوب برای گردش در میان طبیعت تبدیل کرده است.

خانه اسکویی

خانه اسکویی باغ و عمارتی با مساحت 10 هکتار است که در 4 کیلومتری غرب سبزوار و در روستای آبارش قرار دارد. این عمارت در میان باغی بنا شده و از دو طبقه تشکیل شده است؛ طبقه اول بنا از فضاهایی مانند تالار ستون دار شرقی و شمالی، تالار پذیرایی، حجره های نشمین و غیره تشکیل شده است. همچنین در این عمارت بخش هایی مانند هشتی، حوضخانه، آب انبار، بادگیر و مطبخ وجود دارد که آن را به زیبایی تکمیل کرده اند. از جمله عناصر تزئینی خانه اسکویی می توان به آجرکاری های نمای بنا، گچ بری های قسمت سرستون ها و حوضخانه اشاره کرد. مالک این باغ و عمارت خاندان اسکویی هستند و قدمت آن متعلق به دوره قاجار است.

آدرس: خراسان رضوی، 4 کیلومتری شهر سبزوار، روستای ابارش، خانه ی اسکویی

آرامگاه بقراط | از طبیبان و ادیبان بزرگ سبزوار

شاید نام بقراط شما را به یونان باستان ببرد اما خوب است بدانید که این بنا محل دفن حاج محمّد حسن بن محمد تقى سبزوارى ملقب به «بقراط التولیّه» است که از طبیبان و ادیبان بزرگ شهر سبزوار در دوران قاجار بوده است.این آرامگاه که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در میدان کارگر سبزوار قرار دارد.

مصلی تاریخی سبزوار | بنایی آجری به جا مانده از تاریخ

گفته می‌شود که مصلی تاریخی سبزوار که جزو جاهای دیدنی سبزوار محسوب می‌شود، در قرن هشتم و بعد از سرنگونی دولت ایلخانان و روی کار آمدن سربداران در سبزوار ساخته شده است. البته به عقیده بعضی از مورخان، نوع معماری این بنا نشان می‌دهد که قدمت آن به دوراه صفویه بازمی‌گردد. بنای این مصلی آجری است و در گذشته نمازهای جمعه، جشن‌های مربوط به اعیاد و… در این مکان برگزار می‌شده است. همچنین عده‌ای از سربداران در این مکان دفن شده‌اند.

تپه عیدگاه

تپه عیدگاه، یک منطقه باستانی در سبزوار است که در گذشته در ورودی شهر سبزوار بنا شد؛ اما با وسعت گرفتن شهر در حال حاضر داخل سبزوار قرار دارد که در آن آثار باستانی و اشیا تاریخی بسیاری یافته شده است. قدمت این تپه که به تپه دامغان هم معروف است به 5000 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و یکی از دو تپه معروف دنیا است که از اهمیت ویژهای برخوردار هستند و آثاری چون سفالینه‌ها و اشیا و ابزارآلاتی از کاوش‌های صورت گرفته در این منطقه کشف شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا