گردشگری

بهترین جاهای دیدنی املش

بهترین جاهای دیدنی املش کجاست؟ در شمال ایران شهرهای زیادی پیدا می شوند که شما را در زیبایی خود محو کنند، یکی از این شهرهای بی‌نظیر املش در استان گیلان است. در این مقاله از کیوی سایت قصد داریم شما را بیشتر با این شهر فوق العاده و جاذبه‌های زیبایی که دارد آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

املش کجاست؟

املش در گیلان قرار دارد. علاوه بر رشت با شهرستان‌های لنگرود و رودسر هم همسایه است. این شهر از آن شهرهای قدیمی ایرانی و گیلانی است که سال‌های طولانی روی نقشه ایران جای دارد و از زمان شاه‌عباس صفوی تا به‌ حال روی خاک کشور نفس می‌کشد. شاید دوست داشته باشید که بدانید املش یعنی چه؟ فلسفه نام‌گذاری این شهر را نمی‌دانیم اما باید بگوییم که املش از ترکیب دو واژه «ام» و «لش» درست شده است.

اَم یعنی رود و لَش هم به معنای راکد و تنبل است. پس املش در کل به معنای رود راکد و ساکن است. ما که دقیق نمی‌دانیم اما رودخانه شلمان‌رود در نزدیکی شهرستان املش قرار دارد. این رودخانه دارای آبی راکد است و شاید به همین خاطر بوده که نام املش را برای این شهر انتخاب کرده‌اند.

بهترین جاهای دیدنی املش

تالاب زربیجار

تالاب زربیجار از دیدنی‌های درجه یک املش است. زربیجار هم زیباست و هم کاربردی. از آب این تالاب برای شالیکاری استفاده می‌شود و علاوه بر آن از زیستگاه‌های طبیعی است که با آغوشی باز از حیوانات مختلف و پرندگان مهاجر پذیرایی می‌کند. رودخانه «هردوآب» و سرشاخه «پل‌رود» آب تالاب را پُر می‌کنند. این مکان بسیار زیباست و اگر تابستان و بهار راهی آن شوید، شانس دیدن نیلوفرهای آبی را هم پیدا خواهید کرد. اطراف تالاب هم درختان سبز و پوشش جنگلی دیده می‌شود؛ یعنی بی‌اغراق، با رفتن به زربیجار انگار در میان صفحات یک کتاب نقاشی در حال گشت‌وگذار هستید.

آبشار سیاه تاش

دلتان طراوت و سرسبزی می‌خواهد؟ به سمت رانکوه املش بروید تا با آبشاری بلندبالا و پرآب روبه‌رو شوید. آبشار سیاه تاش ۵۰ متر ارتفاع دارد و خنکای اطراف آن حسابی سر حالتان می‌آورد.

از املش تا رانکوه حدود ۲۰ کیلومتر راه است و پیش از رسیدن به آبشار باید در مسیری جنگلی و بسیار زیبا پیاده‌روی کنید.

پس از ۲ کیلومتر پیاده‌روی و عشق‌بازی با جنگل، چشمتان به آبشار زیبای سیاه تاش که از دل کوه‌های سر به فلک کشیده جاری است، خواهد افتاد!

اگر عاشق طبیعت بکر هستید، شاید بعد از املش بد نباشد سفری هم به جواهرده داشته باشید که آن هم جواهری بی‌نظیر است!

عمارت صوفی

عمارت عبدالعلی خان صوفی از بناهای عصر قاجار میباشد .بزرگی این عمارت حدود ۵۰۰۰مترمربع و در مرکز شهر املش قرار دارد.زیربنای عمارت صوفی ۷۰۰مترمربع ، که در ۲طبقه زمستان نشین و تابستان نشین ودارای  ۱۲اتاق و ۶تا پستو میباشد. این بنا جزو آثار ملی ایران شناخته میشود.

غار تلابن گورج

غارتلابن در ۲کیلومتری گورج املش واقع شده است. این غار ۲۲متر طول و بین ۳تا۶متر عرض و ۳متر ارتفاع دارد.بقایای استخوان انسان و حیوان و همچنین فعالیت های مربوط به عصر آهن در داخل این غار مشاهده شده است.

ییلاق خصیل دشت

خصیب دشت یا خصیل دشت یکی دیگر از ییلاقات بکر املش است که جنگل و مراتع سرسبزش شما را به وجد می‌آورد.

برای یافتن این سرزمین زیبا و سرسبز کافی است به سمت لات لیل بروید تا ۷ کیلومتر بعد چشمتان به جمال ییلاق خصیل دشت بیفتد.

تا دلتان بخواهداقامتگاه و خانه‌های روستاییدر این ییلاق وجود دارند تا شما هم طعم بودن در روستایی بکر و سرسبز را بچشید!

ییلاق هلودشت

در حوالی ۳۰ کیلومتری املش، ییلاقی به‌نام هلودشت قرار دارد. هلودشت ییلاقی در ارتفاعات گیلان است؛ مکانی سبز، خوش‌آب‌وهوا در جنوب‌غربی املش. بازدید از این ییلاق به کسانی توصیه می‌شوند که دوست دارند، جنگل‌های بکر شمالی را از نزدیک ببینند.

کوه‌های منطقه هلودشت هم مرتفع و مشرف به شهرهای دیگر گیلان مانند لنگرود، رودسر و لاهیجان هستند. هلودشت جمعیت زیادی ندارد و از مناطق بکر شمال است که امیدواریم با ساخت‌وسازهای بیهوده و غیراصولی شلوغ نشود و آسیب نبیند.

پل شاه عباسی

قدمت پل شاه عباسی به دوران صفویه برمیگردد . در روستای بلوردکان روی رودخانه های سیاهرود و زیل بره واقع شده است.درفاصله ۱۵۰متری این پل کاروانسرای قدیمی وجود دارد که هرضلع این کاروانسرا حدودا ۴۰متر و البته آثاری از آن بجای نمانده است.گفته میشود این پل به دستور شاه عباس ساخته شده است

قلعه شاه‌نشین املش

در بخش رانکوه املش، قلعه‌ای تاریخی به نام قلعه شاه‌نشین دیده می‌شود. به این قلعه تاریخی قلعه اسماعیلیان هم گفته می‌شود. علت این نام‌گذاری به زمان ساخت قلعه در دوره اسماعیلیان بازمی‌گردد. یعنی شاه‌نشین از بخش‌های تاریخی املش است که در زمان بعد از اسلام ساخته شده و اگر قصد دیدن آن را دارید باید از میان جنگل و مسیری سبز و دیدنی عبور کنید. حس تماشای بنایی قدیمی از نزدیک بسیار جذاب است. حتی اگر اهل تاریخ هم نباشید با رفتن به مکانی که روزگاران مختلفی را از سر گذرانده است، شکوهی تاریخی در دلتان زنده می‌شود.

برج اٌمام

برج اٌمام در فاصله ۲کیلومتری از روستای امام املش قرار دارد.این برج به آتشکده دوران ساسانی معروف است و در ارتفاع ۲۰۰۰متری کوه سرمان قرار دارد.مصالح به کاررفته برای ساخت آن می توان به سنگ و آجر و ساروج و گچ اشاره نمود .

روستای تابستان نشین

روستای تابستان نشین گل سرسبد جاذبه‌های طبیعی املش است. روستایی خنک که برای گذران روزهای تابستانی حرف ندارد.

آرامش طبیعت، آبشار و چشمه‌سارهای پر آب، زمین‌های سرسبز چای، خانه‌هایی با شیروانی‌های رنگی و چشم‌انداز بی‌نظیر از کوهستان سبزپوش و رودخانه خروشان سفرتان را بیش‌ازپیش خاطره‌انگیز می‌کند.

مرکز شهر املش تا این روستا تنها ۷ کیلومتر فاصله دارد و مسیر رسیدن به آن آسفالته و راحت است. پس بی‌معطلی به‌محض رسیدن به املش به سراغ تابستان نشین جذاب و دیدنی بروید!

کلام آخر

ایران را باید کشف کرد. گیلان را باید گشت. این کشور زیبا پر از دیدنی‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی است. حرف هزاران سال تمدن و تاریخ به میان است. قصد نداریم که بیهوده و کورکورانه به تمجید از ایران و شهرهایش بپردازیم اما باور کنید که سال‌ها حضور روی این کره خاکی و از سرگذراندن داستان‌ها و ماجراهای رنگارنگ تاریخی باعث می‌شود تا شکوه و جذابیتی در بخش‌بخش این خاک ایرانی وجود داشته باشد که با دیدن و احترام‌گذاشتن به آن درک خواهد شد. املش هم از نقاط جذاب دیدنی شمال است که همین الان باید دفترچه برنامه‌ریزی برای سفرهایتان را بردارید و آن را به فهرست مقاصد مورد نظر برای گردش‌تان بیفزایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا