گردشگری

بهترین جاهای دیدنی قیدار زنجان

بهترین جاهای دیدنی قیدار زنجان کجاست؟ قیدار یکی از شهرهای قدیمی در زنجان به حساب می آید که بخش قابل توجهی از جاذبه‌های این استان را در خود جای داده است. برای آشنایی بیشتر با اماکن گردشگری در قیدار، با این مقاله از کیوی سایت همراه باشید.

قیدار کجاست؟

قیدار یکی از شهرهای ایران در استان زنجان است. این شهر مرکز شهرستان خدابنده است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۳۴۹۴۱ نفر بوده و زبان اهالی آن ترکی آذربایجانی است.

قیدار نام یکی از پیامبران بوده‌است که آرامگاهش در این شهر قرار دارد. او را فرزند اسماعیل و نیای سی‌ام محمد، پیامبر اسلام دانسته‌اند. در کتاب منتهاج البراعه تألیف میرزا حبیب‌الله هاشمی خویی و کتاب جلا العیون تألیف محمد باقر مجلسی نیز به همین منوال شجره قیدار نبی را به ابراهیم و آدم نسبت داده‌اند. انتساب این بقعه به قیدار نبی با استشهاد ۶۵ نفر از علمای طراز اول مورد تأیید قرار گرفته‌است. این بقعه در زمان بلغار خاتون زن غازان خان تخریب و مجدداً در سال ۷۱۹ قمری احداث شد. در تاریخ ۱۳۱۹ قمری این بقعه توسط شخصی به نام امیر جهانشاه خان افشار مرمت شد.

معرفی بهترین جاهای دیدنی قیدار زنجان

خدابنده شهری تاریخی و کوهستانی است که در جنوب استان زنجان قرار دارد و به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا در فصل زمستان بسیار سرد است. آثار تاریخی متعددی در این شهر خدابنده وجود دارد که خبر از قدمت زیاد آن می‌دهند.

به‌طور مثال سفالینه‌های قرمز رنگ سلطان‌آبادی، که در تپه نور‌آباد قرار دارند، رونق اقتصادی و فرهنگی این منطقه را در قرن هفتم و هشتم هجری قمری نشان می‌دهند.

دریاچه سد کرسف

از جاهای دیدنی قیدار سد کرسف یا سد امیر از سدهای وزنی است که در مسیر رود شور، یکی از شاخه‌های رود قزل‌اوزن، در شهر خدابنده ساخته شده. براساس سفال‌هایی که در این منطقه به‌ دست آمده کارشناسان احتمال داده‌اند که زمان ساخت این سد مربوط به دوره ساسانیان است

مسجد جامع سجاس

مسجد جامع سجاس واقع در ۱۲ کیلومتری شمال‌غرب شهر خدابنده، یکی از آثار تاریخی مهم استان زنجان و  جاهای دیدنی خدابنده (قیدار) محسوب می‌شود که از پس سرگذشتی خون‌بار، پابرجای مانده است. این اثر که در سال‌های اخیر به‌عنوان نماد شهرستان خدابنده مشهور شده است، در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۵۳ با شماره‌ ثبت ۱۰۱۹ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آرامگاه قیدار نبی از جاهای دیدنی قیدار

از جاهای دیدنی خدابنده  بقعه قیدار نبی مربوط به سدهٔ ۷ و ۸ ه.ق است و در خدابنده، مرکزشهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شماره ثبت۳۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار زرین

غار زرین در شهر زرین رود شهرستان خدابنده استان زنجان واقع شده است. این غار در زنجان ۷۵ کیلومتری جنوب قیدار در شهر زرین رود و در طول غار کتله خور و غار علیصدر است.

این غار دارای یک ورودی بوده که ارتفاع این ورودی ۱۸۵۰ متر از سطح دریا است ولی ارتفاع درونی آن در نقاط مختلف متفاوت است برخی از قسمت‌ها تنگ و تاریک می‌شود که باید به حالت سینه خیز از آن عبور کرد. غار زرین به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی خدابنده (قیدار) شناخته می‌شود که برای گردشگران و طبیعت‌دوستان جذابیت دارد.

غار کتله‌خور قیدار

غار کتله‌خور غاری است خشکی -آبی که در استان زنجان، شهرستان خدابنده و در ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار و ۱۷۳ کیلومتری شمالهمدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران و ۵ کیلومتری شهر گرماب واقع است. در بعضی مناطق غربی ایران به کوه کم ارتفاع “کَتَله” می‌گویند

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه یکی از آثار میراث جهانی ایران است که در دوره ایلخانیان ساخته شد و از جاهای دیدنی زنجان به شمار می‌آید. این گنبد به دستور سلطان محمد خدابنده ملقب به اُلجایتو احداث گردید تا پیکر امام علی(ع) و امام حسین(ع) را به آنجا منتقل کنند. مخالفت‌های عالمان شیعه و خوابی پریشان، سلطان محمد را از انجام این کار پشیمان کرد و سرنوشت باعث شد این مکان دیدنی به مدفن خودش تبدیل شود.

بالخی بلاغ در گرماب

این چشمه ها که در جنوب خاوری شهر قیدار و در روستای گرماب قرار دارند، جلوه توریستی و زیبایی به روستای باستانی گرماب داده اند. این چشمه ها مورد استفاده اهالی و بازدیدکنندگان از منطقه واقع میشوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا