گردشگری

بهترین جاهای دیدنی مشگین شهر

بهترین جاهای دیدنی مشگین شهر کجاست؟ مشگین شهر سومین شهر پرجمعیت در اردبیل است که بخش مهمی از جاذبه‌های این استان را از مکان‌های تاریخی گرفته تا دره و کوه‌های زیبا، در خود جای داده است. در این مقاله از کیوی سایت قصد داریم شما را بیشتر با این شهر و جاذبه‌های آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

مشگین شهر کجاست؟

مشگین شهر دارای فاصله کمی تا کوه سبلان است. کوه سبلان دارای ارتفاع ۴۸۱۱ متری است و مشکین شهر نیز در ارتفاع بالایی نسبت به سطح دریا قرار دارد. این شهر گردشگری دارای ۹ چشمه آبگرم طبیعی، ۱۱ مجتمع آبدرمانی، آبشار، مناظر صخره ای، رودخانه، دشت، بیشه زار، جنگل و… است و مقصدی جذاب برای دوستداران طبیعت به شمار می‌رود. ۶۰۰ اثر تاریخی و باستانی، بی‌نظیرترین پل معلق خاورمیانه و سایت‌های پرواز پاراگلایدر قابل استفاده برای گردشگران نیز باعث شده تا مشکین شهر مقصدی ایده‌آل برای ماجراجویی محسوب شود.

دشت مغان در شمال غرب، همسایگی با کشور آذربایجان در شمال شرق، شهر اردبیل در جنوب شرق، و البته شهرستان تبریز و اهر در جنوب غربی از ویژگی جغرافیایی این شهر به شمار می‌روند. این شهرستان دارای ۵ بخش ارشق، مرکزی، مشگین شرقی، قصابه و مرادلو، ۱۲ دهستان ارشق مرکزی، ارشق شمالی، مشگین غربی، مشگین شرقی، لاهرود، ارشق غربی، نقدی، قره سو، نقدی صلوات، یافت، شعبان همچنین ۶ شهر رضی، فخرآباد، مشگین شهر، قصابه مرادلو، لاهرود است.

بهترین جاهای دیدنی مشگین شهر

اگر به جاذبه های تاریخی و قلعه گردی علاقه دارید و از دیدن طبیعت زیبا و منحصر به فرد لذت می‌برید باید به این شهر سفر کنید و از آثار تاریخی و طبیعت خاص مشگین شهر دیدن کنید. قبل از آن بهتر است که جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر را به خوبی بشناسید. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا از زیبایی های این شهر برایتان بگوییم.

سنگ نگاره های شیخ مدی

یکی از جاذبه های تاریخی مشگین شهر سنگ نگاره های شیخ مدی است که به آن «نقوش صخره ای شیخ مدی» نیز می‌گویند. این سنگ نگاره های در روستایی به نام روستای «کنجوبه» در نزدیکی مشگین شهر قرار گرفته است. قدمت این سنگ نگاره ها به دوران قبل از تاریخ باز می‌گردد. اگر بخواهیم به طور دقیق تر بگوییم، سنگ نگاره های شیخ مدی مربوط به عصر آهن سه است. یکی از نقوش جالب در این اثر طرحی مربوط به بز کوهی است که ۹۰ درصد از آن حکاکی شده است.
بخش دیگری از حکاکی های شیخ مدی مربوط به انسان هایی است که یا در حال اجرای حرکات موزون و مراسم های مذهبی خاص خودشان هستند یا در حال شکار حیوانات ترسیم شده اند. در این سنگ نگاره ها نشانه هایی از خطوط ایلامی به چشم می‌خورد.
اگر به تاریخ علاقه دارید و دوست دارید در سفر خود به مشگین شهر سنگ نگاره ای بسیار قدیمی مربوط به دوران قبل از تاریخ را از نزدیک ببینید حتما به روستای کنجوبه بروید.

آرامگاه شیخ حیدر

ارتفاع آرامگاه شیخ حیدر ۱۸ متر است. تخمین زده می‌شود که ساختار استوانه‌ای آن متعلق به اواخر قرن ۷ یا ۹ هجری باشد. اغلب تزیئنات ساختمان در نمای ساختمان دیده می‌شود. درگاه و نمای ساختمان با ظرافت با کاشی‌کاری، آجر‌کاری، کتیبه‌های با نام‌های مقدس و غیره تزئین شده‌اند.

دژ قهقه

یکی از جذاب ترین جاذبه های تاریخی مشگین شهر «دژ قهقه» است. این دژ قدیمی مربوط به دوران صفویان است. در زمان های گذشته از این قلعه به عنوان زندان استفاده می‌شده است و در آن زندانیان سیاسی مثل شاهزادگان صفوی را نگه می‌داشتند. در هنگام جنگ میان ایرانیان و پادشاهان عثمانی از این دژ به عنوان محل نگهداری اموال و ثروت پادشاهان صفوی استفاده می‌شده است. نکته جالبی که درباره این قلعه وجود دارد محل قرار گیری آن است. دژ قهقه بر روی تپه ای ساخته شده است که ارتفاع آن از سطح زمین ۱ کیلومتر است. اطراف قلعه به وسیله حصارهای پوشیده شده تا راه نفوذ به آن به حداقل برسد.
محل قرار گیری زندان این قلعه شما را یاد فیلم های ماجراجویانه و فانتزی می‌اندازد. زندان های این دژ در محلی قرار دارند که از سه طرف به پرتگاهی به ارتفاع ۸۰ متر مشرف شده اند. در ادامه نام قسمت های دیگر دژ قهقه را می‌بینید:
• دیده بانی هشت ضلعی
• برج هشت ضلعی
• دروازه های مختلف
• حضارهای دور قلعه
• چند عدد برج
• ۵ استخر
دژ قهقه در میان دو روستای «گنچویه» و «قره آغاج کلان» قرار گرفته است.

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر و طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه به شمار می‌رود که در دامنه کوه سرفراز سبلان جای گرفته است. این پل با ارتفاع ۸۰ متر بر بالای رودخانه خیاوچایی ساخته شده است و دو متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد.

پل معلق مشگین شهر اردبیل توسط مهندسان ایرانی و با دانش بومی طراحی و در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار توسط شرکت مکان شهر ابرا اجرا و در بهار سال ۱۳۹۴ افتتاح شد. طراح این پل مهندس گنجعلی بیگ است که با الهام از پل «کاپیلانوی ونکوور» کانادا آن را طراحی کرد. ساخت پل معلق مشگین شهر در دو سایت A و B در طول ۹ ماه به طول انجامید و در حدود ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه در برداشت.

پل معلق مشگین شهر که جزو ۱۰ سازه برتر معماری ایران در حوزه گردشگری قرار دارد، از نوع پل‌هايی است كه عرشه آن‌ها انحنا دارد و از نوع تخت نيست. در ساخت این پل از کامپوزیت طرح چوب استفاده شده است که مقاومت بالایی در برابر ضربه، رطوبت، حریق و فشار صاعقه دارد. علاوه بر این مواد پلیمری، سنسورهای کنترل حرکتی، بادسنج و دمپرهای خنثی کننده رزونانس در این پل به کار برده شده است. این پل ظرفیت عبور سه هزار بازدیدکننده را دارد.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های پل معلق مشگین شهر، بخش شیشه‌ای آن است که در وسط پل قرار دارد. در هنگام عبور از روی این قسمت می‌توانید زیر پای خود و دره را ببینید. در زمان عبور از روی پل از دویدن و پرش خودداری کنید. این کار موجب ایجاد نوسان پل می‌شود و ممکن است برای کودکان و افراد سال‌خورده مشکل ایجاد کند و باعث زمین خوردن آن‌ها شود.

شهر باستانی یری

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی مشگین شهر شهر باستانی «یری» است. این شهر زیبا در ۳۵ کیلومتری مشگین شهر و در فاصله ۲ کیلومتری از روستای «پیرازمیان» در نزدیکی رودخانه ای به نام «قره سو» قرار گرفته است. شهر باستانی یری در منطقه ای به مساحت ۴ کیلومتر قرار دارد. این شهر باستانی از سه بخش زیر تشکیل می‌شود:
• معبد
• قوشا تپه
• دژ نظامی
باستان شناسان در سال ۱۹۷۸ میلادی این قلعه را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که قدمت آن متعلق به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد مسیح است. در نزدیکی این منطقه، قبرستانی با ۱۰۰ سنگ قبر وجود دارد. بر روی هر کدام از قبرهای این قبرستان تصویری یک شکل از صورت بدون دهان یک انسان حک شده است. ۴۵۰ گور در این ناحیه پیدا شده است. طبق گفته کارشناسان این احتمال وجود دارد که قدمت برخی از آن ها متعلق به هزار تا سه هزار سال پیش از میلاد باشد.

زیستگاه شیروان درهسی

این زیستگاه با مساحت ۷۵ کیلومتر مربع دارای ارتفاع ۲۲۰۰ متر و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر واقع شده است. این منطقه زیستگاه بز وحشی، گوسفند وحشی ارمنی، روباه، گرگ، خرگوش، کبک، لاک پشت، رینگدو و دیگر گونه‌های پرندگان مهاجر است. زیستگاه شیروان درهسی یکی از جاذبه‌های طبیعی قابل‌توجه مشکین شهر به شمار می‌رود.

تالاب جیران گلی

یکی از خاص ترین جاهای دیدنی مشگین شهر تالاب جیران گلی است. این تالاب در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر در نزدیکی شهر لاهرود قرار دارد. این تالاب زیستگاه پرندگان مختلفی است که هر سال در فصل سرما از قسمت های مختلف کره زمین مثل قفقاز، سیبری و آسیای میانه به ایران مهاجرت می‌کند. علاوه بر پرندگان مهاجر، ‌پرندگان بومی مختلفی نیز در این تالاب دیده می‌شود.
در خط بعدی نام پرندگان بومی و غیر بومی تالاب جیران گلی را با هم می‌بینیم:
• حواصیل خاکستری
• کشیم
• چنگر
• اردک ارده ای
• اردک سرسبز
در اطراف تالاب جیران گلی جانوران مختلفی نظیر خرس قهوه ای، میش ارمنی، قوچ، گرگ، روباه، خوک، کبک و قمری زندگی می‌کند. اگر دوست دارید با حیات وحش استان اردبیل آشنا شوید و ساعاتی از سفر خود را در دل طبیعت بگذرانید حتما به تالاب جیران گلی سر بزنید. اگر هم به پرنده نگری علاقه دارید می‌توانید دوربین خود را بردارید و سری به این تالاب بزنید و ازدیدن پرندگان آن نهایت لذت را ببرید.

چشمه آبگرم موییل

یکی از مکان های تفریحی مشگین شهر چشمه آبگرم موییل است. این چشمه در ۱۴ کیلومتری جنوب مشگین شهر قرار گرفته است. اگر دوست دارید مدتی از زمان سفر خود را در مرکز آبدرمانی بگذرانید تا اعصابتان آرام تر شود حتما به مجتمع بزرگ آبدرمانی موییل سر بزنید.

چشمه قوتورسویی

یکی از مفید ترین مکان های تفریحی در مشگین شهر چشمه قوتورسویی است. این چشمه در ۴۵ کیلومتری جنوب مشگین شهر واقع شده است. چشمه قوتورسویی در دامنه کوه سبلان قرار دارد. آب این چشمه حاوی مقادیر زیادی گوگرد است. همین امر باعث شده تا آب آن خواص درمانی خیلی خوبی برای پوست داشته باشد. اگر دلتان می‌خواهد مدتی را در آب های درمان کننده چشمه های استان اردبیل بگذرانید حتما به چشمه قوتورسویی سر بزنید.

قبرستان اونار

قبرستان اونار در ۲۴ کیلومتری روستای اونار قرار دارد. این قبرستان تاریخی مشکین شهر به دلیل سنگ‌های قبرهای خود شهرت دراد. برخی از سنگ قبرهایی قبرستان با طرح ستاره یا تزیینات دیگر ساخته شده‌اند. در این قبرستان چندین اشیاء تاریخی پیدا شده است.

امامزاده سید سلیمان

امامزاده سید سلیمان، یکی از مکان‌های مهم مذهبی و البته تاریخی مشکین شهر به شمار می‌رود. این مقبره در روستای فخر آباد مشکین شهر واقع شده است. نمای ساختمان با سنگ‌های سیاه و آجر به شکل فوق العاده زیبایی تزئین شده‌اند و فضای داخلی ساختمان نیز مزین با گچ و نقاشی است. قدمت ساخت این بنای ارزشمند به به سال ۱۲۴۴ هجری شمسی برمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا