پزشکی

بهترین مکمل که میتونی برای درمان تنبلی تخمدان بخری!

بهترین مکمل که میتونی برای درمان تنبلی تخمدان بخری! تنبلی تخمدان یکی از مشکلات شایع در بین خانم‌ها و حتی دخترهای جوان است که ممکن است به ناباروری بیانجامد پس باید آن را جدی گرفت و برای درمان اقدام کرد. در این مقاله از کیوی سایت قصد داریم چند مورد از بهترین مکمل‌ها برای درمان تنبلی تخمدان را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان که با نام‌های سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و PCOS هم شناخته می‌شود نوعی بیماری مرتبط با عدم تعادل هورمونی در بدن است که در سنین باروری (۱۵ تا ۴۴ سال) برای زنان رخ می‌دهد. تخمدان‌های زنان مبتلا به این بیماری هورمون‌های مردانه را در سطوح بسیار زیادی تولید می‌کنند؛‌ به همین دلیل هورمون‌های تولید مثلی آن‌ها کاملا نامتعادل هستند. در نتیجه‌ی این اتفاق، افراد دارای بیماری تخمدان پلی‌کیستیک سیکل‌های قاعدگی نامنظمی را تجربه می‌کنند.

علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان روی تخمدان‌های خود کیست‌های فولیکولی کوچکی دارند که با تخمک‌های نابالغ پر شده‌اند. این تخمک‌ها هیچوقت به اندازه‌ی کافی رشد نخواهند کرد که بدن بتواند آن‌ها را وارد فرآیند تخمک‌گذاری کند. بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک با علائم زیر همراه است:

  • چرخه‌ی قاعدگی نامنظم
  • رشد غیرطبیعی موهای زائد به ویژه روی بازوها، شکم و سینه
  • چرب شدن پوست و بروز آکنه‌ی پوستی
  • عدم توانایی حفظ وزن متناسب و چاقی
  • تیرگی پوست به ویژه در نواحی زیر بغل، کشاله‌ی ران و زیر سینه‌ها
  • نازک شدن موها و طاسی موی سر با الگوی مردانه

برای درمان تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ 

در این قسمت می خواهیم به انواع ویتامین ها و مکمل های مورد نیاز برای درمان تنبلی تخمدان اشاره کنیم.

اینوزیتول برای تنبلی تخمدان 

اینوزیتول مهمترین مکملی است که می تواند به زنان دچار تنبلی تخمدان که قصد باردار شدن دارند، کمک کند. تقریبا 70 درصد از زنان دچار تنبلی تخمدان دارای سطوحی از مقاومت انسولین هستند. مقاومت انسولین باعث می شود که بدن، انسولین اضافی تولید کند که باعث می شود تخمدان ها، هورمون های آندروژن بیشتری مثل تستسترون بسازند و نسبت هورمون ها را تغییر دهند. بهم ریختن تعادل هورمون ها می تواند به رشد تخمک آسیب بزند و عملکرد تخمدان را مختل کند. اینوسیتول بدلیل توانایی برای بهبود فعالیت گیرنده انسولین و احیای مقاومت انسولین معروف است. میو-اینوزیتول ممکن است مقاومت انسولین را تا 70درصد کاهش دهد. اینوزیتول بر قاعدگی، تخمک گذاری و نرخ باروری در زنان دچار تنبلی تخمدان موثر است.

مکمل ویتامین دی

مطالعات نشان می‌دهند که تا ۸۵ درصد از زنان مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان با کمبود ویتامین دی که به حفظ قند خون طبیعی بدن کمک می‌کند مواجهه هستند. ویتامین دی می‌تواند علاوه بر بهبود سطح قند خون باعث کاهش ضخامت آندومتر یا همان آستر رحم می‌شود که تاثیر مستقیمی بر تنظیم چرخه‌ی قاعدگی دارد. به صورت خلاصه متخصصان بر این باورند که استفاده‌ی منظم از ویتامین دی به مدت ۳ ماه می‌تواند باعث بهبود وضعیت چربی و قند خون، تنظیم چرخه‌ی قاعدگی، کاهش ترشح هورمون تستوسترون، کاهش علائم افسردگی و حتی بارداری سالم شود.

 منیزیم 

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در مقایسه با زنان بدون سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر احتمال دارد کمبود منیزیم داشته باشند. کمبود منیزیم همچنین با مقاومت به انسولین مرتبط است و ممکن است در ایجاد دیابت نوع 2 نقش داشته باشد. مکمل منیزیم برای زنان مبتلا به PCOS مقاوم به انسولین می تواند به بهبود متابولیسم گلوکز کمک کند.

ان-استیل-سیستین (NAC)

بدن از ان-استیل-سیستین (NAC) استفاده می کند تا آنتی اکسیدان بسازد. آنتی اکسیدان هایی که از این ترکیب تولید می شوند، به حفاظت و ترمیم سلول ها در اثر آسیب سلولی کمک می کنند. با کاهش آسیب سلولی، ترکیب NAC به مقابله با التهاب و فشار اکسیداتیو که می تواند به روند باروری آسیب بزند، کمک می کند. NAC به طور طبیعی در مواد غذایی یافت نمی شود بنابراین باید آن را به شکل مکمل مصرف کرد.
در تنبلی تخمدان، NAC می تواند به کاهش مقاومت انسولین، کاهش تستسترون، تنظیم روند تخمک گذاری و بهبود باروری کمک کند. کاهش تستسترون به مقابله با علایم ثانویه تنبلی تخمدان مثل آکنه و رشد موهای زائد در صورت کمک می کند. با بهتر شدن روند باروری، NAC می تواند شانس زنان با تنبلی تخمدان را برای باردار شدن افزایش دهد.

مکمل امگا ۳ یا روغن ماهی برای تنبلی تخمدان

به طور کلی سه نوع اسید چرب امگا ۳ وجود دارد که وجود هر کدام از آن‌ها برای بدن انسان بسیار ضروری است: آلفا لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوییک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA). آلفا لینولنیک اسید از منابع گیاهی مانند آووکادو، آجیل‌ و دانه‌ها به دست می‌آید؛ در حالیکه ایکوزاپنتانوییک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید در زرده‌ی تخم مرغ و ماهی‌های آب سرد مانند ماهی سالمون و قزل آلا یافت می‌شود.

اسیدهای چرب امگا ۳ برای بهبود سطح تری گلسیرید و انسولین، کاهش التهاب، تنظیم فشار خون و حتی بهتر شدن وضعیت پوست، مو و خلق‌وخوی افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مفید هستند. علاوه بر همه‌ی این‌ها، تحقیقات جدید نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا ۳ شانس باروری را در افراد مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان بیشتر می‌کنند. اهمیت دوکوزاهگزانوئیک اسید در دوران بارداری حتی بیشتر هم می‌شود، چرا که این اسید چرب به رشد مغز کودک کمک می‌کند.

کوآنزیم Q10 

 Co-Q10 اثرات مثبت زیادی بر باروری زنان برای بیماران PCOS و غیر PCOS دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل Co-Q10 می تواند پاسخ تخمدان را برای زنان تحت درمان IVF بهبود بخشد. همچنین  Co-Q10 با علل مرتبط با سن ناباروری مانند کاهش کمیت و کیفیت تخمک مبارزه می کند. علاوه بر حمایت از باروری کلی، Co-Q10  مزایای خاصی برای بیماران PCOS دارد. نشان داده شده است که Co-Q10 تأثیر مثبتی بر سطح انسولین و تستوسترون دارد.

ویتامین B برای سندرم تنبلی تخمدان

انواع مختلفی از ویتامین های B وجود دارد، اما مهمترین آنها برای بیماران PCOS ویتامین B12 و فولات (B9) است. هر دو ویتامین B با تجزیه آمینو اسید هموسیستئین به کاهش التهاب کمک می کنند. سطح هموسیستئین معمولاً در بیماران PCOS افزایش می یابد. سطوح بالای هموسیستئین با کاهش باروری از طرق مختلف از جمله کیفیت پایین تخمک، سقط جنین، فشار خون بالا و وزن کم هنگام تولد همراه است. ویتامین های B همچنین می توانند به اصلاح عدم تعادل هورمونی و بهبود باروری از راه های دیگر کمک کنند. مکمل فولات می تواند سطح پروژسترون را افزایش داده و خطر عدم تخمک گذاری را کاهش دهد. مطالعات دیگر در مورد چگونگی تأثیر مواد مغذی بر تولید مثل نشان داده است که فولات برای کیفیت و رشد تخمک، لانه گزینی، رشد جنین و رشد اندام ها ضروری است.

مکمل‌های گیاهی مناسب تنبلی تخمدان

مکمل گیاهی کورکومین

کورکومین یک ترکیب کاملا گیاهی است که در زردچوبه یافت می‌شود و می‌تواند به عنوان یک مکمل برای تنبلی تخمدان فواید بسیار زیادی داشته باشد. این ترکیب بر مسیرهای گیرنده‌ی آندروژن تاثیر می‌گذارد و میزان تولید آن را کاهش دهد. کورکومین می‌تواند سطح قند خون افراد مبتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک را در حالت عادی نگه دارد و حتی فرآیند تخمک‌گذاری را تحریک کند. حالت تهوع، سوء هاضمه و واکنش‌های آلرژیک از عوارض جانبی احتمالی مصرف کورکومین هستند؛ به همین دلیل باید پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل بربرین برای تنبلی تخمدان

بربرین یک آلکالوئید طبیعی است که از به طور عمده از برگ، شاخه و ریشه‌ی گیاهانی چون زرشک و انگور اورگان به دست می‌آید. استفاده از این ماده که هم به صورت مایع و هم به صورت کپسول قابل تهیه است می‌تواند برای بهبود مقاومت به انسولین، کاهش سطح چربی خون، کاهش سطح کلسترول و بهبود فرآیند تخمک‌گذاری مفید باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که بربرین می‌تواند شانس بارداری را در زنان مبتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک افزایش دهد. جالب است بدانید که این مکمل گیاهی میزان ترشح هورمون لپتین را که باعث افزایش اشتهای فرد می‌شود، کاهش می‌دهد و متناسب نگه داشتن وزن را برای زنان مبتلا به این بیماری راحت‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا