رپورتاژ آگهی

تفاوت کرم، ژل، بالم و لوسیون بدن چیست؟

لوسیون‌های بدن، کرم‌ها، ژل‌ها و بالم‌ها، همگی برای داشتن پوستی نرم‌تر و صاف‌تر مفیدند. اما فراموش نکنید که اهمیت حفظ رطوبت پوست، فراتر از داشتن پوستی با ظاهر بی‌نقص است. حفظ رطوبت پوست نه‌تنها برای سلامت آن، بلکه برای سلامت کل بدن ضرورت دارد زیرا پوست به عنوان یک لایه محافظتی برای تمام بدن عمل می‌کند. مرطوب نگه داشتن پوست به‌خصوص در ماه‌های سرد سال و مناطقی که آب‌وهوای خشک‌تری دارند، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اگر عمکرد پوست دچار اختلال باشد، مثلاً به اگزما یا پسوریازیس (صدفک پوستی) مبتلا باشید، باید بیش از دیگران به حفظ رطوبت پوست توجه کنید.

شاید شما هم مثل بسیاری از افراد مطمئن نباشید که کدام‌یک از محصولات مراقبت از پوست برای شما مناسب‌تر است. اگر تفاوت بین لوسیون بدن، کرم، ژل و بالم را بدانید، راحت‌تر می‌توانید به نیازهای پوست‌تان پاسخ دهید.

اما این محصولات از چه نظر با هم تفاوت دارند؟

لوسیون‌ حاوی مواد نرم کننده پوست

لوسیون بدن، کرم، ژل یا بالم چه تفاوت و کاربردهایی دارند؟

زمان انتخاب مرطوب‌کننده، معمولاً با چند دسته از محصولات روبه‌رو می‌شوید:

  • کرم
  • لوسیون
  • ژل
  • بالم

مرطوب‌کننده‌ها از ترکیب درصد متفاوتی از آب و چربی تشکیل شده‌اند که هر کدام از این ترکیبات، بافتی منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند و برای رفع نیاز پوستی مشخصی مناسب است. به عبارت دیگر، انتخاب میان لوسیون بدن، کرم، ژل و بالم بدن، به نیاز پوست‌ و مشکلی که می‌خواهید رفع کنید بستگی دارد. ممکن است یک محصول خاص، برای همه نیازهای پوستی شما، بهترین گزینه نباشد.

به‌علاوه، از آنجا که برخی از این محصولات، بافت سنگین‌تر دارند، باید هنگام انتخاب محصول به نوع پوست خود نیز توجه کنید.

کرم‌ها: مرطوب‌کننده‌های قوی

blank

در کرم‌های مرطوب‌ کننده معمولا میزان آب نسبت به چربی بیشتر است. هدف از تولید کرم‌ها تامین رطوبت مورد نیاز پوست در عین استفاده راحت و آسان است. شاید نسبت آب و چربی در کرم‌های مختلف، تفاوت داشته باشد اما کرم‌ها به طور کلی با هدف ترمیم، تنظیم رطوبت و مرطوب‌کردن پوست تولید می‌شوند. کرم‌ها با مواد اولیه متفاوتی غنی شده‌اند تا برای انواع مختلف پوست و مشکلات پوستی، مناسب باشند.

توصیه می‌شود برای پوست‌های چرب و مختلط از کرم‌های بر پایه آب استفاده شود زیرا بدون ایجاد چربی، رطوبت پوست را افزایش می‌دهند. افرادی با پوست حساس فقط باید از کرم‌هایی که فاقد عطر یا حاوی مقدار کمی عطر است استفاده کنند تا از ایجاد التهاب پیشگیری کنند. اگر نوع پوست شما خشک است، کرمی که درصد بالاتری چربی دارد انتخاب کنید.

ادامه مطلب  10 نکته برای بهبود فضای آشپزخانه

کرم های مرطوب کننده آریواکی، رطوبت رسان قوی دست، صورت و بدن

لوسیون‌ها: قابلیت پخش و جذب عالی

لوسیون بدن عمدتاً از مواد نرم‌کننده تشکیل شده است. با وجود این، بسیاری از لوسیون‌ها حاوی مواد مسدودکننده‌ای مانند چربی هستند تا هر دو کارکرد یعنی نرم‌کننده و مرطوب‌کننده را به بهترین شکل داشته باشند.

لوسیون‌ها بافتی سبک‌تر نسبت به سایر محصولات دارند و پخش کردن آن‌ها روی پوست آسان‌تر است. به‌علاوه، لوسیون بدن بهتر از روغن‌ها‌، جذب پوست می‌شود؛ به همین دلیل بلافاصله پس از استفاده از لوسیون، احساس نرمی روی پوست خواهید داشت.

ژل‌ها: آبرسانی عمیق

محصولات ژلی معمولاً حاوی ترکیبی از سلولز، آب و الکل هستند. ژل‌های فاقد چربی برای پوست‌های خیلی چرب بسیار مناسب است زیرا بدون باقی‌ماندن مواد دیگر و چربی روی پوست، آبرسانی را انجام می‌دهند. همچنین در ماه‌های گرم و مرطوب تابستان، ژل‌های آبرسان می‌توانند به‌خوبی نقش مرطوب‌کننده صورت را ایفا کنند برخی محصولات ترکیبی از ژل و لوسیون هستند که کارکرد آن‌ها بیشتر مانند لوسیون است.

بالم‌ بدن سرشار از چربی

blank

بالم بدن، ترکیبی غلیظ و معمولاً جامد است که با چند نوع کره و چربی‌های آبرسان تولید می‌شود. از نظر غلظت، بالم بین کرم بدن و روغن بدن قرار دارد و از کره‌ها و لوسیون‌ها غلیظ‌تر است.

بالم‌ها خاصیت آبرسانی قوی دارند اما در مقایسه با روغن‌های بدن، به‌سرعت جذب پوست می‌شوند. با وجود این، اگر به شکل جامد باشند، ممکن است جذب آن کمی بیشتر طول بکشد (به‌ویژه در مقایسه با لوسیون‌ها). یکی از دلایل محبوبیت بالم‌ها این است که پوست را براق می‌کند و ظاهری درخشان به آن می‌بخشد.

به دلیل وجود ترکیبی از کره‌ها و چربی‌ها، بالم بدن علاوه بر مرطوب‌کنندگی، لایه‌ای حفاظتی روی پوست ایجاد می‌کند. این مزیت باعث ترمیم پوست و بازسازی آن می‌شود. از همین رو، بالم‌های بدن برای مشکلات پوستی مانند پسوریازیس، درماتیت و بیماری‌های مشابه که حفظ رطوبت پوست در کنترل آن‌ها اهمیت دارد، گزینه‌ای مؤثر هستند. البته بالم‌های بدن برای درمان خشکی آرنج، زانو و کف پا نیز بسیار مفید است.

ادامه مطلب  خرید عینک با تخفیف شگفت انگیز

ویژگی‌های مهم لوسیون، کرم، ژل و بالم

کرم، ژل، بالم و لوسیون بدن هر کدام مناسب چه نوع پوستی است؟

کدام محصول برای من مناسب است؟

انتخاب محصول موردنیاز معمولاً به سه عامل وابسته است:

  1. هدف شما از مصرف محصول
  2. وجود مشکلات پوستی
  3. انتظار شما از محصول

پوست خشک

کرم‌ها نسبت به بسیاری از محصولات تولیدشده بر پایه چربی، مقدار چربی کمتری روی پوست باقی می‌گذارند؛ به همین دلیل این نوع محصولات برای پوست‌های خشک، انتخاب مناسب‌تری هستند. این مسئله به‌ویژه در مورد کرم‌های دست کاملاً صدق می‌کند.

مرطوب‌کننده‌های بر پایه کرم می‌توانند آبرسانی را به میزان کافی برای پوست‌های معمولی، خشک و حساس انجام دهند. همچنین در ماه‌های گرم تابستان می‌توانید از لوسیون استفاده کنید.

معمولاً برای درمان پوست ترک‌خورده، پمادها بهترین گزینه هستند، اما برای مصرف روزانه کرم‌ها به دلیل وجود آب در ترکیب خود، مناسب‌ترند.

پوست چرب

اگر پوستی چرب دارید، بهتر است از محصولات بر پایه ژل استفاده کنید. میزان جذب بالای ژل‌ها باعث می‌شود کمتر چربی را روی پوست خود تجربه کنید. احتمال ظهور جوش و آکنه نیز کمتر خواهد شد.

blank

بسیاری از افراد با پوست چرب، معتقدند که نیازی به استفاده از مرطوب‌کننده ندارند. از آنجایی که چربی اضافه در نتیجه آسیب به لایه محافظتی پوست ایجاد می‌شود، مرطوب‌کننده‌های حاوی سرامید -که به بازسازی لایه محافظتی کمک می‌کند- و هیالورونیک‌اسید-که رطوبت طبیعی را به پوست باز می‌گرداند- و نیاسین‌آمید آرامش‌بخش، می‌تواند بخشی مهم از روتین مراقبت از پوست چرب باشد.

پوست معمولی و مختلط

لوسیون‌ها و کرم‌ها می‌توانند مرطوب‌کننده‌ای متعادل برای پوست‌های معمولی و مختلط باشند. از آنجا که پوست معمولی، نه خشک و نه چرب است، مرطوب‌کننده‌ای که به حفظ رطوبت کمک کند، برای آن مناسب است. فردی با پوست معمولی می‌تواند از لوسیون‌های سبک‌تر در صبح و کرم‌های شب با چربی بیشتر در شب استفاده کند. همچنین می‌تواند برای برخی از نقاط خاص بدن (در صورت لزوم) از پماد استفاده کند.

چرا استفاده از مرطوب‌کننده مناسب، اهمیت دارد؟

مرطوب کردن پوست، مزایای بسیاری دارد، از جمله:

  • از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.
  • خارش و التهاب را کاهش می‌دهد.
  • پوست را سفت می‌کند و موجب کاهش چروک‌های ریز می‌شود.
  • به رشد سلول‌های پوستی جدیدکمک می‌کند.
ادامه مطلب  بازگردانی سایت وردپرس به سادگی آب خوردن

بی‌تردید، انتخاب مرطوب‌کننده‌ای از نوع مناسب می‌تواند دستیابی به اهداف بالا را آسان‌تر کند.

می‌توانید برای بدن از لوسیون‌های با چربی بیشتر استفاده کنید اما برای صورت، بهتر است محصولی با مشخصات زیر را انتخاب کنید:

  • سبک
  • دارای بافت نرم
  • فاقد چربی
  • ضد آکنه

طبق توصیه دانشگاه تنسی، انتخاب مرطوب‌کننده‌ای که حاوی ضدآفتاب است می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید کمک کند.

به خاطر داشته باشید که برای بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها آزمایش حساسیت انجام می‌شود. پس بهتر است چنین محصولاتی را خریداری کنید، به‌ویژه اگر پوستی حساس دارید.

خوب است مرطوب‌کننده‌ای مناسب با نوع پوست‌تان خریداری کنید. برای مثال، اگر پوستی خشک دارید، می‌توانید مرطوب‌کننده‌ای با مواد نرم‌کننده فعال مانند سرامید‌ها یا پپتید‌ها را انتخاب کنید.

با عمل به توصیه‌های زیر، پوستی سالم‌تر خواهید داشت:

  1. صورت‌ و بدن را با آب گرم (نه داغ) بشویید. آب داغ می‌تواند پوست را خشک کند.
  2. در زمان شست‌وشو، پوست را به‌آرامی ماساژ دهید و از ساییدن آن جلوگیری کنید.
  3. به جای ساییدن حوله روی پوست، خیسی پوست را به‌آرامی با حوله بگیرید. با این کار، بخشی از رطوبت طبیعی پوست حفظ می‌شود.
  4. پس از شست‌وشو، دو بار در روز پوست خود را مرطوب کنید و مرطوب‌کننده‌ را به‌آرامی با حرکاتی به سمت بالا ماساژ دهید.
  5. اگر مرطوب‌کننده شما حاوی ضدآفتاب نیست یا SPF آن پایین است، حتماً پیش از خروج از منزل از ضدآفتابی با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید.
  6. مرطوب‌کننده‌ای انتخاب کنید که با نوع پوست شما هماهنگ است.
  7. اگر مشکل پوستی دارید، حتماً با یک متخصص پوست صحبت کنید.

نتیجه‌گیری

میزان مرطوب‌کنندگی بالم بدن، کرم، ژل و لوسیون بدن متفاوت است. این محصولات هیچ برتری خاصی بر دیگری ندارد و نیازها و اولویت‌های پوستی شما مشخص می‌کند کدام یک برایتان مناسب‌تر است. در واقع، ممکن است در روزها و فصول مختلف به هر چهار مورد نیاز پیدا کنید. همچنین شما می توانید این محصولات و دیگر لوازم آریشی و بهداشتی خود را از مرکز خرید آنلاین بانی مد تهیه نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا