گردشگری

تنگه هلت کجاست؟ + تصاویر

تنگه هلت کجاست؟ علاقمندان به صخره نوردی و طبیعت گردی نباید تنگه هلت را از دست بدهند! یکی از زیباترین تنگه‌ها در دل زاگرس و استان لرستان، هلت است که طبیعتی بی نظیر و بکر دارد. برای آشنایی بیشتر با این شگفتی در ایران، با این مقاله از کیوی سایت همراه باشید.

تنگه هلت کجاست؟

تنگه هلت لرستان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است که هنوز به‌اندازه تنگه‌های دیگر ایران اسمش سر زبان‌ها نیفتاده است. این دره زیبا و بکر، در نزدیکی شهرستان پل‌دختر قرار دارد، به همین دلیل بیشتر به نام تنگه هلت پل‌دختر شهرت دارد.

تنگه هلت با قدمتی چندین هزار‌ساله، در اثر فرسایش سنگ‌ها و جریان آب شکل‌گرفته است. این دره با دیواره‌های بلند و تنگ خود، فضایی شگفت‌انگیز برای عاشقان طبیعت‌گردی و ماجراجویی فراهم می‌کند.

قدم‌گذاشتن در تنگه و رویارویی باعظمت و شکوه طبیعت، حس و حالی غیرقابل‌توصیف ایجاد می‌کند. زمان انگار در این تنگه زیبا می‌ایستد، شنیدن صدای پای آب در رودخانه، لمس نسیم خنک کوهستان و نشاطی که از برخورد آب‌ خنک در مسیر رودخانه تجربه می‌کنیم، علاوه بر لذت بازدید و کشف طبیعت، حس خوب مراقبه دارد.

علت نام‌گذاری تنگه هلت پلدخترblank

 

 

بیشتر افراد این تنگه را با نام تنگه پلدختر می‌شناسند، چرا که این مکان در نزدیکی این شهرستان واقع شده است. اما نام اصلی آن تنگه هلت یا هلد است. هلد در زبان محلی به نام پستی بلندی بوده و به دلیل وجود سنگ‌هایی که در این تنگه وجود داشته و باعث ایجاد پستی بلندی‌های بسیار در آن شده است به آن تنگه هلت پلدختر می‌گویند. از طرفی دیگر، هلد، نام یکی از قدیمی‌ترین قبیله‌ها و قوم‌های محلی بوده که در نزدیکی این مکان زندگی می‌کردند. به همین دلیل هم به نام تنگه هلد یا تنگه هلت شناخته شده است.

فاصله پل‌دختر تا تنگه هلت

از پل‌دختر تا تنگه هلت حدود ۷۵ کیلومتر و یک ساعت و ۱۵ دقیقه رانندگی شما به تنگه هلت می‌رسید.

فاصله تهران تا تنگه هلت

فاصله تهران تا تنگه هلت حدود ۶۲۰ کیلومتر است و با خودروی شخصی حدود ۷ ساعت طول می‌کشد.

بهترین زمان بازدید از تنگه هلت پلدختر

لرستان یکی از استان‌های زیبای ایران با آب‌وهوای سردسیر است. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از تنگه هلت پلدختر هم در فصل‌های گرم‌تر سال مانند تابستان است. از مرداد تا اواخر تابستان یا اوایل پاییز، آب‌وهوای تنگه هلت پلدختر بسیار عالی بوده و می‌توانید از تفریحات و طبیعت گردی که در این تنگه برای شما فراهم شده است لذت ببرید. در فصل‌های سرد سال، به‌ویژه زمستان، این مکان از برف پوشیده شده و آب یخ می‌زند. به همین دلیل سفر به این تنگه در فصل‌های سردتر سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا