خرید رم

راهنمای خرید رم کامپیوتر و لپ‌تاپ

حافظه رم در کامپیوتر، بعد از CPU و GPU به عنوان مهم‌ترین فاکتور در کارایی و عملکرد سیستم شناخته می‌شود. از اصلی‌ترین مشخصه‌های RAM امکان تغییر و یا ارتقاء آن است که به راحتی می‌توانید انجام دهید. در صورتی که قصد خرید رم برای کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود دارید، لازم است تا نکاتی را درباره حافظه آن بدانید و انتخاب مناسبی را با توجه به نوع فعالیت موردنظر خود داشته باشید.

حافظه رم چیست؟

حافظه رم، از اصلی‌ترین قطعات در تعیین میزان سرعت و عملکرد سیستم‌ها به شمار می‌رود. همراه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرعت سیستم‌های کامپیوتری مختلف، کاربران انتظارات فراتر از قبل را از ماژول‌های سخت‌افزاری دارند که این کار تنها با ارتقاء و تغییر حافظه رم امکان‌پذیر خواهد بود.

RAM نوعی حافظه موقت است که در کارایی کامپیوتر نقش اصلی را ایفا می‌کند. این قطعه برخلاف هارددیسک یا حافظه SSD می‌تواند اطلاعات را به صورت موقت در سیستم ذخیره کند. این کار موجب افزایش سرعت دسترسی CPU به داده‌های اطلاعاتی مورد نیاز خود می‌شود که هنگام خرید رم باید در نظر داشت.

این حافظه، عملکردی مشابه با حافظه کوتاه‌مدت انسان دارد با این تفاوت که به محض خاموش کردن سیستم تمامی این اطلاعات پاک خواهد شد.

بررسی رم کامپیوتر و لپ‌تاپ

نقش اصلی حافظه رم در سیستم‌های کامپیوتری مختلف مشابه با پیش‌نویس برای پردازنده یا CPU است. در واقع پردازنده اطلاعات را از هارددیسک دریافت کرده و محاسبات داده‌ای یا عملیات پردازش را در حافظه رم بر روی آن‌ها انجام خواهد داد.

هرچه میزان ظرفیت RAM بیشتر باشد، تأثیر مستقیمی در سرعت پردازنده خواهد داشت و این باعث می‌شود تا CPU بتواند تعداد عملیات بیشتری را به صورت هم‌زمان انجام دهد. حافظه رم برقرار‌کننده تعادل بین قدرت پردازنده، اندازه حافظه و سرعت رم است که در هنگام خرید رم باید به آن دقت داشته باشید.

ادامه مطلب  با خرید این لوازم آشپزخانه، کار هات سریع تر انجام میشن

خرید رم 2

RAM استفاده ‌شده در سیستم‌های رومیزی و لپ‌تاپ، با یکدیگر از لحاظ شکل، اندازه و مشخصات کانتور‌های برقرار‌کننده ارتباط با مادربرد با یکدیگر متفاوت هستند. استاندارد به­کاررفته در نام‌گذاری انواع حافظه رم این نوع سیستم‌ها به صورت DDR قابل تشخیص هستند.

به همین علت لازم است تا طبق راهنمای خرید رم آن را انتخاب کنید و بهترین نوع حافظه را خریداری کنید. در حال حاضر رم DDR4 با سرعت بالاتر، مصرف برق کمتر و کاهش زمان تأخیری در پردازش به عنوان بهترین حافظه رم به کار رفته در مادربرد‌های جدید است که با انواع قدیمی سازگاری ندارد.

حافظه مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها از نوع SO-DIMM که به صورت دو خطی است و در کامپیوتر‌های رومیزی از ماژول حافظه دو خطی DIMM که نسخه‌ای بزرگ‌تر از نوع لپ‌تاپ‌ها به حساب می‌آیند، به کار برده شده است.

نکات مهم در خرید حافظه رم

با توجه به مطالب گفته شده لازم است تا در هنگام خرید رم، نکاتی را مدنظر قرار دهید:

۱. حافظه رم

رم‌های موجود در بازار با ظرفیت‌های مختلف ۲، ۴، ۸، ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایت عرضه می‌شوند که کاربر با توجه به نوع سیستم و مادربرد خود باید آن را خریداری کند. معمولاً بر روی هر مادربرد ۲ تا ۶ درگاه یا پورت برای جایگذاری رم قرار داده شده است. طبق راهنمای خرید رم، باید سیستم توانایی پشتیبانی از آن را داشته باشد.

۲. سرعت رم

سرعت رم، اصلی‌ترین نکته تأثیرگذار بر روی عملکرد سیستم است. هرچه میزان سرعت رم بیشتر باشد. در نتیجه، سیستم توانایی جابجایی اطلاعات بیشتری بین سلول‌ها را داشته و در نهایت سرعت سیستم افزایش پیدا می‌کند.

ادامه مطلب  نحوه­ مدیریت تنظیمات حساب کاربر در ویندوز 11

۳. تایمینگ رم

یکی از مهم‌ترین موارد، در راهنمای خرید رم، تایمینگ آن است که با اعداد CAS نشان داده می‌شود. این عدد هرچه کمتر باشد، در نتیجه تایمینگ نیز کمتر خواهد بود. در حالت کلی، این عدد نشانگر تعداد پالس‌های دسترسی رم به سلول‌های اطلاعاتی است.

خرید رم 3

۴. سازگاری رم با سایر قطعات

سازگاری رم با سایر قطعات، مانند مادربرد از مهم‌ترین نکات است. در واقع نسل مادربرد مشخص می‌کند که از چه ظرفیت رم حمایت می­نماید. در صورت عدم رعایت این موضوع، کاربر با مشکل مواجه خواهد شد. دقت داشته باشید تا برند تجاری رم با دیگر قطعات یکسان باشد. این موضوع را هنگام خرید رم در نظر بگیرید.

۵. ظرفیت رم

ظرفیت رم، تأثیر به سزایی در سرعت رم، سرعت ارسال و دریافت اطلاعات از CPU خواهد داشت. مقدار آن با حافظه رم متفاوت است.

۶. قیمت رم

دو فاکتور برند تجاری تولید‌کننده رم و حافظه از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت رم به حساب می‌آیند. هرچه حافظه رم بیشتر باشد در نتیجه قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

کلام آخر

سومین عامل مهم در تعیین قدرت و توان پردازش سیستم پس از پردازنده و کارت گرافیکی، حافظه رم است. لازم است تا در هنگام خرید رم نکاتی را در نظر داشته باشید تا کارایی و عملکرد سیستم دچار اختلال نشود. انتخاب حافظه رم برای سیستم‌های گیمینگ باید به نحوی باشد که سرعت پردازش بالایی داشته باشد، فروشگاه آنلاین اگزو (Exo.ir) تخصصی‌ترین فروشگاه در زمینه بازی‌های آنلاین، بهترین کالا‌های گیمینگ از معتبرترین برند‌های تجاری را عرضه می‌کند.

حتما ببینید

6 دلیل برای تهیه چرخ خیاطی zoje a8100

۶ دلیل برای تهیه چرخ خیاطی zoje a8100

چرخ خیاطی زوجی a8100 یکی از پیشرفته ترین چرخ های خیاطی موجود در بازار است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.