تکنولوژی

رم لپتاپ را چطوری نصب کنیم؟ (آموزش تصویری)

رم لپتاپ را چطوری نصب کنیم؟ یکی از مراحلی که برای ارتقای سخت افزار سیستم باید انجام دهید، نصب رم روی آن است. این کار بسیار ساده بوده و کافیست طبق مراحل گفته شده در این مقاله از کیوی سایت پیش بروید تا موفق به نصب رم در لپ تاپ یا کامپیوتر خود شوید.

نکاتی که باید قبل از خرید رم جدید به آن توجه کنید

امروزه داشتن یک سیستم با رم (RAM) 4 گیگابایتی دیگر جوابگوی کارهای عادی و اجرای برنامه ها نیست و حداقل رم مورد نیاز برای اینکه سیستم روان کار کند، 8 گیگابایت است. اگر شما هم از کند بودن سیستم تان خسته شده اید و به فکر خرید رم افتاده اید، ابتدا باید یک سری اطلاعات راجع به سیستم خودتان به دست آورید تا رم مناسب و سازگار با سیستم خودتان را تهیه کنید. اولین مورد این است که بدانید مادربرد شما از چه نسل رمی پشتیبانی می کند؛ به عنوان مثال اگر مادربرد شما اسلات رم DDR3 دارد، شما نمی توانید رم DDR4 خریده و روی آن نصب کنید. زیرا ساختار این رم ها متفاوت هستند و روی اسلات همدیگر نصب نمی شوند.

مورد بعدی مربوط به سرعت فرکانس رم است که باید بدانید که مادربرد و سی پی یو شما تا چه فرکانس رمی را پشتیبانی می کنند. در صورتی که فرکانس رم شما بیشتر از مقدار قابل پشتیبانی مادربرد و سی پی یو باشد، رم شما نمی تواند از تمام سرعت خود استفاده کند و این خود به نوعی صرفه هزینه اضافی است. شما می توانید این اطلاعات را در وبسایت شرکت تولید کننده مادربرد و پردازنده خودتان پیدا کنید.

رم لپتاپ را چطوری نصب کنیم؟

ابتدا باید رم دسکتاپ را تهیه نمایید و سپس اقدام به نصب آن کنید که در زیر مراحل آن را به شما یاد خواهیم داد.

1. ببینید چه نوع RAM برای رایانه رومیزی شما مورد نیاز است

رم در مدل ها و سرعت های مختلفی ارائه می شود. نوع RAM شما می تواند به مادربرد کامپیوترتان وابسته باشد. برای فعال کردن حالت دو کاناله در سیستم عامل هایی مانند Socket AM4 AMD یا LGA 1151 اینتل یا چهار حالت فعال برای فعال کردن حالت های چهار کاناله سوکت AMD TR4 و LGA 2066 اینتل حداقل به دو ماژول نیاز دارید. مادربرد یا رایانه خود را بررسی کنید مستندات یا وب سایت سازنده را از نظر مشخصات RAM سازگار با سخت افزار خود هم بررسی نمایید.

  • RAM به صورت DDR (نرخ داده دو برابر)، DDR2 ، DDR3 و DDR4 در دسترس است. بیشتر رایانه های جدید از DDR4 استفاده می کنند. نوعی را دریافت کنید که با آنچه مادربرد شما پشتیبانی می کند مطابقت داشته باشد.
  • شماره PC (به عنوان مثال PC3 12800) به حداکثر پهنای باند اشاره دارد (به عنوان مثال 12800 = حداکثر پهنای باند 12.8 GB).
  • سرعت RAM با عدد بعد از مشخصات DDR نشان داده می شود (به عنوان مثال DDR3 1600 = 1600 مگاهرتز).

 2. برای نصب رم در کامپیوتر  نخست RAM مورد نظر خود را خریداری کنید

هنگامی که در مورد سازنده تصمیم گرفتید، می توانید RAM خود را انتخاب کنید. هنگام خرید رم کامپیوتر حتما SDRAM بخرید. RAM بهتر است به صورت جفت های منطبق نصب شود بنابراین برای بدست آوردن مقدار RAM مورد نظر شما ممکن است نیاز به خرید دو یا چهار استیک داشته باشید.

  • به عنوان مثال برای دریافت 8 گیگابایت یا RAM ممکن است دو استیک 4 گیگابایتی یا چهار استیک 2 گیگابایتی نصب کنید. اطمینان حاصل کنید که آنچه به دست می آورید می تواند در مادربرد شما جای بگیرد. سعی کنید RAM را به صورت جفت نصب کنید بنابراین اگر 4 گیگابایت می خواهید دوتا 2 گیگابایتی را نصب کرده هرگز آنها را در جفت های مختلف نصب نکنید مانند یکی 2 گیگابایت و دیگری 1 گیگابایت و غیره ممکن است عملکرد RAM شما را کاهش دهد.
  • تمام رم هایی که نصب کرده اید باید از سرعت و پهنای باند مطابقت داشته باشند. اگر با هم مطابقت نداشته باشه سیستم شما به کمترین میزان رسیده و عملکرد آن را کاهش می دهد.
  • قبل از انجام خرید آنچه مادربرد شما پشتیبانی می کند را دوباره بررسی کنید.

3. حذف RAM قدیمی (در صورت ارتقا)

blank

پس از اینکه گیره های دو طرف را در حالت باز قرار دادید، باید رم را در محل نصب قرار دهید. دقت کنید که روی قسمت کانکتور طلایی رم ها یک برش کوچک قرار دارد که باید دقیقا در قسمت برآمدگی روی اسلات قرار بگیرد و در غیر این صورت رم جا نخواهد خورد. پس از اینکه سمت درست رم را پیدا کردید آن را روی اسلات و قرار دهید.

4. RAM رو در شکافی که برای اون تعبیه شده قرار دهید

blank

بریدگی شکاف حافظه رم در داخل اون قرار داده چوب رو در شکاف بزارید و سپس به همان اندازه به چوب فشار وارد کنید تا گیره های کناری کلیک کرده و RAM رو قفل نمایید. ممکن مجبور بشید مقدار کافی فشار وارد کنید اما نباید فشار بیش از حد باشد.

  • اطمینان حاصل کنید که جفتهای تطبیق در پریزهای منطبق آنها وارد شده اند. بیشتر آنها روی صفحه یا با رنگ برچسب گذاری شده اند اگرچه ممکن است لازم باشد به نمودار طرح مادربرد خود مراجعه کنید. اطمینان حاصل نمایید که آنها به همان صورت روبرو هستند.
  • این فرایند را برای هر RAM که می خواهید نصب کنید تکرار نمایید.

5. RAM را در ویندوز بررسی کنید

blank

Windows Keys + Pause/Break رو فشار داده تا ویژگی های سیستم باز شود. همچنین می توانید روی منوی Start کلیک کنید روی Computer / My Computer راست کلیک کرده و Properties رو کلیک نمایید. رم شما در قسمت System یا در پایین پنجره ذکر شده است.

  • سیستم عامل ها حافظه رو متفاوت محاسبه می کنند و بعضی از رایانه ها مقدار مشخصی از رم را به عملکردهای خاص اختصاص می دهند (به عنوان مثال ویدئو) و میزان موجود را کاهش می دهند. به عنوان مثال ممکن است 1 گیگابایت رم خریداری کرده باشید. سیستم عامل ممکن است فقط 0.99 گیگابایت را نمایش دهد.

از کجا بفهمیم رم به درستی نصب شده؟

blank

اگر رم کامپیوتر را به درستی نصب کرده باشید سیستم بدون هیچ گونه مشکلی لود می شود و از طریق Task Manager > Performance > Memory می توانید تعداد اسلات های استفاده شده و مجموع رم در دسترس ویندوز را مشاهده کنید، یا اینکه می توانید برای این کار از نرم افزار های جانبی مثل CPU-Z استفاده کنید. اما اگر رم به درستی متصل نشده باشد ممکن است ویندوز لود نشود یا اینکه پس از لود شدن ویندوز رم را به درستی نشناسد.

در حالتی که رم توسط مادربرد تشخیص داده نشود، مادربرد در هنگام روشن شدن (در اکثر مادربردها) سه بوق خواهد زد که نشان دهنده مشکل در شناسایی رم است. در این حالت باید رم را از برد جداکرده، اگر گرد و غباری روی کانکتور یا اسلات رم نشسته آنها را بزدایید و سپس آن را دوباره وصل کنید. در صورتی که ویندوز اجرا شود ولی فقط یکی از چند رم متصل شده به مادربرد را تشخیص دهد، به این معنی است که یکی از رم ها به درستی به اسلات متصل نشده است. برای حل این مشکل نیز باید اتصال رم ها به مادربرد را دوباره چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا