سرگرمی

هر کدام از حلقه های المپیک نماد چیه؟

هر کدام از حلقه های المپیک نماد چیه؟ قطعا در تماشای مسابقات جهانی چشمتان به حقله‌های المپیک خورده است و شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که این نماد چه مفهومی دارد. با این مقاله از کیوی سایت همراه باشید تا نماد هر کدام از حلقه‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخچه ساخت پرچم المپیک

بازی های استکهلم برای اولین بار در سال ۱۹۱۲ میزبان ورزشکاران از همه قاره ها بود: آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا، اوراسیا و اقیانوسیه. یک سال پس از این تاریخ، در سال ۱۹۱۳، برای اولین بار پنج حلقه رنگین به عنوان پرچم، توسط کوبرتین متولد شدند. وی این حلقه ها را با دست کشید و به پنج رنگ مختلف رنگ آمیزی کرد تا «نماد حضور ملل مختلف از تمام قاره ها باشند»: این شرحی بود که وی در گزارش المپیک خود در اوت ۱۹۱۳ بر حلقه های رنگین داد و طرح خود را در بالای یک نامه برای یکی از همکارانش فرستاد. کوبرتین درسال ۱۹۱۴ در کنگره المپیک در شهر پاریس این نماد المپیک را رسما معرفی کرد و در سال ۱۹۱۵ نماد رسمی المپیک می شود.

تاریخچه‌ی بازی‌های المپیک

قبل از اینکه بخواهیم توضیح بدهیم که حلقه‌های المپیک نشانه چیست، باید با طراح اصلی این مسابقات آشنا شوید. نام حلقه‌های المپیک و چگونگی برگزاری مسابقات المپیک مدرن، هر دو به یک مورخ، جامعه‌شناس، ورزشکار و آموزگار فرانسوی در قرن نوزدهم به نام پیر دو کوبرتن مربوط می‌شوند. بر اساس گزارش کمیته‌ی بین‌المللی المپیک (IOC)، کوبرتن علاوه بر تلاش برای آموزش تربیت بدنی به دانش‌آموزان در فرانسه به روش آموزشی برای دانش‌آموزان انگلیسی، اولین کنگره‌ی جهانی تربیت بدنی و مسابقات علمی را در نمایشگاه جهانی پاریس در سال ۱۸۸۹ میلادی ترتیب داد. ۵ سال بعد از آن، در ژوئن سال ۱۸۹۴ میلادی، کوبرتن کمیته‌ی بین‌المللی المپیک ر تأسیس کرد و چیزی را پیشنهاد کرد که به بازی‌های المپیک امروزی تبدیل شد. اولین مسابقات المپیک در سال ۱۸۹۶ میلادی در آتن برگزار شد و پس از آن بازی‌های سال ۱۹۰۰ در پاریس برگزار شد.

از همان ابتدا، پیشنهاد کوبرتن برای المپیک این بود که مجموعه مسابقاتی برای ورزشکاران برتر از نقاط مختلف جهان باشد که آن‌ها در یک مکان برای رقابت گرد هم می‌آورد. در نسخه‌ی دوم پیشنهاد شده‌ی المپیک در سال ۱۸۹۴ میلادی، کوبرتن پیشنهاد داد تا محل برگزاری مسابقات در کشورهای مختلف به صورت چرخشی باشد. او دلیل اهمیت این کار را این‌طور توضیح داد: «ابتکار هر قوم، نحوه‌ی برگزاری جشنواره‌ها و انجام دادن مسابقات تربیت بدنی چیزی است که به بازی‌های المپیک مدرن شخصیت واقعی می‌بخشد و شاید آن‌ها را برتر از پیشینیان باستانی خود سازد. بدیهی است که بازی‌هایی که در رم برگزار می‌شوند، کوچک‌ترین شباهتی به بازی‌هایی که ممکن است در لندن یا استکهلم برگزار شوند، نخواهد داشت.»

هر کدام از حلقه های المپیک نماد چیه؟

پنج حلقه المپیک نشان دهنده ی پنج قاره کره زمین است. رنگ این حلقه‌ها عبارت‌اند از قرمز، سبز ، سیاه، زرد و آبی که به ترتیب نماد پنج قاره جهان می باشند. ترتیب قرار گیری آنها هم معکوس ترتیب قرار گیری این قاره‌ها بر روی کره زمین می باشد.از راست قرمز نماد قاره آمریکا، سبز نماد قاره اروپا، سیاه نماد قاره آفریقا ، زرد نماد قاره آسیا و آبی نماد قاره اقیانوسیه است.
مثلاً بیشتر ساکنان آفریقا از نژاد سیاه هستند. ساکنان آمریکا سرخ پوست هستند. قاره اروپا همیشه سبز خرّم است. بیش از یک و نیم میلیارد نفر از جمعیّت آسیا هم از نژاد زرد هستند.نکته جالب اینکه رنگ های آبی و زرد و قرمز رنگ های اصلی هستند و همراه با رنگ سیاه همه رنگ‌ها را می توان با آنها به وجود آورد. اگه دقت کنید حلقه های قرمز، سیاه و آبی از هم جدا هستند و رنگ سفید که نشانه‌ی نژاد سفیده به عنوان پس زمینه انتخاب شده! (حتی پرچم المپیک هم رنگ نژاد پرستی داره!).

در هم تنیدگی این حلقه‌ها نیز نمادی از همبستگی و پیوند ملت های این قاره‌ها است که هدف اصلی برگزاری این مسابقات است.
نکته دیگر راجع به رنگ بندی حلقه های پرچم المپیک این است که پرچم تمامی کشورهای دنیا حداقل یکی از این پنج رنگ را در خود دارند .
دلیل انتخاب 5 سمبل مختلف برای المپیک 2008 پکن مشابهت آن با 5 حلقه رنگی المپیک است. مقامات برگزار کننده المپیک از ابتدا تلاش کردند شعار دوستی، صلح و برابری را با ارائه این 5 سمبل جدید به بهانه المپیک 2008 پکن منتشر کنند. از طرفی سعی شد این سمبل‌ها برای کودکان بسیار آشنا و ملموس باشد.

از پرچم المپیک برای اولین بار در بازی‌های المپیک سال 1920 در آنتورپ بلژیک استفاده شد. پرچم المپیک در طول مراسم افتتاحیه همه بازی‌ها رژه داده می‌شود. در پایان یک المپیک، شهردار شهر میزبان پرچم را به شهردار شهر میزبان بعدی اهدا می کند. پرچم چهار سال یعنی تا زمان شروع بازی‌های المپیک بعدی در تالار شهر میزبان بعدی نگهداری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا