تکنولوژی

چجوری استفاده از شبکه های اجتماعی را کاهش دهیم؟

چجوری استفاده از شبکه های اجتماعی را کاهش دهیم؟ اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی یکی از بزرگترین معضلات در بین مردم است که متاسفانه در هر سنی نیز دیده می‌شود. استفاده‌ی بیش از حد از گوشی و چرخیدن در اپلیکیشن‌های اجتماعی آسیب‌های زیادی را به دنبال دارد بنابراین اگر جزء این افراد هستید تا انتهای این مقاله از کیوی سایت با ما همراه باشید تا نحوه‌ی کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به شما آموزش دهیم.

چجوری استفاده از شبکه های اجتماعی را کاهش دهیم؟

بسیاری از کاربران اعتیاد شدیدی به شبکه های اجتماعی پیدا کرده‌اند و با صرف وقت در این محیط‌ها نه‌تنها وقت خود را تلف می‌کنید، بلکه عملا تنهاتر و افسرده‌تر هم می‌شوید. البته در این میان شبکه های اجتماعی در صورت استفاده درست مزایایی هم دارند اما اگر به دنبال کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی هستید، در این مطلب به راهکار ساده ولی موثر برای انجام این کار می‌پردازیم تا به جای این محیط‌ها، وقت خود را برای کارهای مفیدتری صرف کنید.

 پذیرفتن وابستگی به شبکه‌های اجتماعی

اولین گام برای حل هر مسئله، قبول کردن آن مسئله است. باید بپذیریم که وابستگی کلا چیز خوبی نیست. وابسته‌شدن و اعتیاد در هر شکل و قاموسی، رفتار ناسالمی است. وقتی اسیر شبکه‌های اجتماعی می‌شویم، تنها به‌دنبال این هستیم که ببینیم دیگران در این شبکه‌ها چه می‌کنند و چه چیزهایی را از زندگی‌شان منعکس می‌کنند. در واقع به‌جای اینکه به زندگی حقیقی اطراف‌مان دقت کنیم، مدام زندگی را از دریچه‌ی صفحات شبکه‌های اجتماعی نگاه می‌کنیم. رفته‌رفته به یک تماشاچی مریض تمام‌عیار بدل می‌شویم.

زمان را جیره بندی کنید (محدود کردن زمان حضور در شبکه‌های اجتماعی)

به جمله بدیهی «وقت طلاست» رجوع کنید تا راحت تر بتوانید زمان استفاده از گوشی را در شبانه روز محدود کنید. چک کردن پیام‌ها و گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های شبکه‌های مجازی را به یک زمان مشخص موکول کنید. این زمان می‌تواند بین یک ساعت تا دو ساعت در روز باشد. اصلا برای این کار می‌توانید از آلارم خود گوشی استفاده کنید طوری که به محض گذشتن از زمان حد مجاز با هشدار گوشی رو به رو شوید و حساب کار دستتان بیاید.

خیلی از ما تنها به‌خاطر دیگران یا پیروی از مد، در شبکه‌های اجتماعی مختلف حساب‌های کاربری می‌سازیم. باور کنید لازم نیست در همه‌ی شبکه‌ها حساب کاربری داشته باشیم. لزومی ندارد که تمام برنامه‌های رنگارنگ را روی دستگاه خود نصب کنیم و ذهن و زمان خود را بیهوده آشفته کنیم. بهتر است برای مهار اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، زمان دسترسی خود به اینترنت را محدود کنیم. زمان این محدودیت تا حد زیادی وابسته به میزان اعتیادمان به شبکه‌های اجتماعی است.

مثلا روزی یک ساعت مشغول کار با شبکه‌های اجتماعی بشویم و در مجموع به‌طور هفتگی تنها ۷ ساعت را به آنها اختصاص بدهیم. زمانی که شروع به کار می‌کنیم بهتر است از تایمر و زمان‌سنج برای شمارش مدت زمان مجاز حضور در اینترنت استفاده کنیم. وقتی زمان تعیین‌شده به پایان می‌رسد، اگرچه سخت است اما باید عزم‌مان را جزم کنیم و گوشی و تبلت را کنار بگذاریم. این تمرین برای تقویت اراده هم بسیار مفید است.

حذف آیکن شبکه های اجتماعی از هوم‌اسکرین

اولین کاری که باید انجام دهید، حذف تمام برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی از صفحه اصلی گوشی است. دلیلی منطقی برای این کار وجود دارد.

بیایید با خودمان صادق باشیم، چند بار پیش آمده که گوشی خود را برای انجام کار مفیدی مانند تکمیل وظیفه‌ای برای مشتری برداشته‌اید، اما در نهایت با ضربه زدن روی یکی از برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی که روی صفحه اصلی قرار دارد، حواس‌تان پرت شده است؟ شاید این آیکون‌های برنامه جذابیت خاصی دارند که ما را به سمت خود می‌کشانند. اگر این برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی به راحتی در صفحه اصلی در دسترس نباشند، به طور قطع احتمال باز کردن آن‌ها کاهش می‌یابد. به این ترتیب، با احتمال بیشتری می‌توانید روی کاری که در ابتدا برای آن گوشی خود را برداشته‌اید تمرکز کنید و در استفاده از شبکه‌های اجتماعی هدفمندتر عمل خواهید کرد.

غیرفعال کردن نوتیفیکیشن شبکه های اجتماعی

یکی از دلایل اصلی که باعث می‌شود دائماً برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی را چک کنید، نوتیفیکیشن‌هایی است که از آن‌ها دریافت می‌کنید. این نوتیفیکیشن‌ها ممکن است در مورد ارسال یک ویدیوی جدید توسط یکی از دوستان‌تان یا آپلود یک ویدیوی تازه از سوی فرد مورد علاقه‌تان باشد. در هر صورت، وسوسه می‌شوید که آن‌ها را بررسی کنید.

حساب‌های کاربری خود را محدود یا یکپارچه کنید!

نیازی نیست که در تمام شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری داشته باشید، هرکدام از شبکه‌های اجتماعی که به نیازها و علایق‌تان نزدیک‌تر است را انتخاب کرده و حداکثر در دو شبکه اجتماعی حضوری فعال داشته باشید. علاوه بر اینکه می‌توانید حساب‌های کاربری‌تان را یکپارچه کنید و با ارسال یک پست در یکی از شبکه‌های اجتماعی آن را در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید. اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارند که این اجازه را به شما می‌دهند تا حساب‌های کاربری خود را یکپارچه کنید.

 از برنامه های خود گوشی کمک بگیرید

یک روش عجیب برای ترک وابستگی به گوشی، استفاده از خود گوشی است؛ نصب و اجرای برنامه های محدود کننده به خصوصی که برای تنظیم استفاده شما از گوشی طراحی شده اند. تعداد این برنامه ها بسیار زیاد است اما می توانید از فروشگاه یا اپ استور آنها را دانلود کنید.

حذف اپ شبکه‌ های اجتماعی غیر ضروری

سال‌ها قبل فیسبوک تنها شبکه اجتماعی مهم بود اما حالا تعداد این اپ‌ها بسیار زیاد شده است. لیست بلندبالایی از برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که می‌توانید روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. با این حال، همیشه به خاطر داشته باشید که هرچه برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی بیشتری داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که از کارتان منحرف شوید.

البته در ایران به دلیل محدودیت‌های گسترده، بسیاری از این شبکه های اجتماعی کاربران زیادی ندارند و همچنان اینستاگرام در رتبه اول محبوبیت قرار دارد. اما در کل حتی اگر می‌خواهید به استفاده از اینستاگرام ادامه دهید، بهتر است سایر اپ‌های شبکه های اجتماعی که استفاده چندانی از آن‌ها ندارید را حذف کنید تا وقت شما کمتر هدر برود.

مفید باشید!

در شبکه‌های اجتماعی مطالب و تصاویر را کپی نکنید، سعی کنید خودتان عکاسی کنید، مطلب جمع‌آوری کنید و نظرات خود را در صفحه خود منعکس کنید، با دیگر کاربران به بحث و تبادل‌نظر بپردازید و در کل خودتان تولید محتوا کنید. فراموش نکنید شبکه‌های اجتماعی جایی برای تبادل‌نظر و نشان دادن استعداد و عقاید شماست نه اینکه عقاید و نظرات دیگران را کپی کنید. با تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، هم خودتان استفاده صحیح‌تری از این ابزار مجازی دارید و هم در چشم دوستان و دنبال کنندگان‌تان کاربر حرفه‌ای‌تری به نظر می‌آیید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا