پزشکی

چجوری بیماری پوستی روزاسه را درمان کنیم؟ + راهکار پیشگیری

چجوری بیماری پوستی روزاسه را درمان کنیم؟ روزاسه یک بیماری قابل کنترل است که با تورم، قرمزی و خارش همراه است. این علائم شبیه به حساسیت و آلرژی است و گاهی با آن اشتباه گرفته می شود ولی نکته متمایز کننده آکنه‌ی ایجاد شده است. در این مقاله از کیوی سایت اطلاعات دقیق‌تری از این بیماری در اختیار شما قرار داده و راه درمان آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

بیماری پوستی روزاسه چیست؟

روزاسه نوعی بیماری پوستی مزمن، یعنی طولانی مدت است. این بیماری در زنان بیشتر است اما عوارض آن در مردان شدیدتر است. هر چقدر زمان بیشتر می‌گذرد، قرمزی پوست ناشی از این بیماری، نیز تیره‌تر و البته پایدارتر می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است رگ‌های خونی را نیز ببینید. اگر به فکر درمان این بیماری پوستی نباشید، کم کم با برجستگی و جوش‌های التهابی مواجه خواهید شد. این بیماری پوستی مزمن می‌تواند بینی را متورم کند و حتی تهدیدی جدی برای سلامتی چشم‌هایتان باشد. سوزش چشم، آبریزش آن و خونریزی از جمله خطراتی هستند که رزاسه برای چشم به ارمغان می‌آورد.

علائم بیماری رزاسه

علائم رزاسه از فردی به فرد دیگر متفاوت است و مبتلایان در بیشتر مواقع، فقط بخشی از علائم رزاسه را مشاهده می‌کنند، اما در هر حال، این بیماری حداقل یکی از علائم زیر را به همراه دارد:

برافروختگی

بیشتر مبتلایان رزاسه، سابقه‌ی سرخ شدن یا برافروختگی مکرر پوست را دارند. یکی از اولین نشانه‌های این اختلال قرمزی و التهاب صورت در بازه‌های مختلف زمانی است. البته، نباید این نشانه‌ها را با تغییرات پوستی قبل از قاعدگی اشتباه گرفت.

رگ‌های خونی متورم

یکی از نشانه‌های دیگر این بیماری متورم شدن رگ‌های خونی است. این رگ‌ها یا شبیه خط‌های مارپیچ کوچکی در زیر پوست دیده می‌شوند یا به دلیل قرمزی پوست از دید پنهان می‌شوند.

علائم دیگر رزاسه عبارتند از:

  • سوزش یا سوزن سوزن شدن پوست
  • خشک شدن پوست
  • ایجاد برآمدگی‌های قرمز روی پوست
  • تورم صورت
  • سوزش یا خارش چشم، التهاب پلک‌ها، گل مژه و قرمزی چشم
  • ضخیم شدن پوست، التهاب، قرمزی و گوشتی شدن بینی

علت بیماری پوستی رزاسه

علت دقیق بیماری پوستی روزاسه هنوز مشخص نیست، اما عوامل متعددی می توانند در بروز آن نقش داشته باشند، از جمله:

ژنتیک: سابقه خانوادگی ابتلا به روزاسه خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض نور خورشید، گرما، باد و سرما می تواند علائم روزاسه را تشدید کند.

عوامل التهابی: برخی از غذاها و نوشیدنی ها، داروها و استرس می توانند باعث التهاب در بدن شده و علائم روزاسه را بدتر کنند.

عوامل دیگر: برخی از محققان معتقدند که عوامل دیگری مانند نقص سیستم ایمنی بدن، هورمون ها و میکروب های روده نیز می توانند در بروز روزاسه نقش داشته باشند.

عوامل تشدید کننده بیماری پوستی روزاسه

عوامل متعددی می توانند علائم این بیماری را تشدید کند. برخی از رایج ترین علت های تشدید کننده بیماری پوستی روزاسه عبارتند از:

  • سرما یا گرمای بیش از حد (گشاد شدن رگ‌های خونی و تشدید قرمزی و التهاب)
  • اشعه UV خورشید (باعث التهاب، قرمزی و رگ‌ های خونی قابل مشاهده)
  • الکل (رگ های خونی را گشاد و باعث قرمزی صورت)
  • باد شدید یا رطوبت بالا (تحریک پوست)
  • فعالیت بدنی شدید (افزایش جریان خون)
  • سونا و حمام‌ های گرم (برافروختگی و قرمزی صورت)
  • بیماری ‌های زمینه‌ای (سرماخوردگی یا فشار خون بالا)
  • مصرف داروهای درمان فشار خون بالا (کورتیکواستروئیدها)
  • مصرف کافئین، غذاها و نوشیدنی‌ های تند و گرم
  • استفاده از برخی محصولات مراقبت از پوست

تشخیص بیماری پوستی روزاسه چگونه است؟

لازم نیست برای تشخیص این بیماری، آزمایش خاصی بدهید. پزشک با توجه به شرح حال و علائم، بیماری را تشخیص می‌‌دهد. اگر در نسخه خود آزمایشی دیدید، احتمالا پزشک برای تایید تشخیص و رد سایر بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس (psoriasis) یا لوپوس (Lupus) آن را تجویز کرده است. لوپوس و پسوریازیس از انواع بیماری‌های پوستی خودایمنی هستند.

درمان دارویی رزاسه

بیماری رزاسه درمان قطعی ندارد و درمان‌های موجود فقط علائم و نشانه‌های آن را کاهش می‌دهند. با این حال، برخی درمان‌ها توانسته‌اند نشانه‌های این بیماری را تسکین دهند. شماری از این درمان‌ها را در ادامه می‌خوانید:

داروهای موضعی موثر در درمان بیماری رزاسه

بهتر است در فرایند درمان رزاسه، پزشک و بیمار ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند. داروها و پمادها حتماً باید با تجویز پزشک مصرف شوند. بیشتر پزشکان داروهایی را توصیه می‌کنند که التهاب و قرمزی لکه‌های پوستی را کاهش می‌دهند.

معمولاً لازم است که مبتلایان این داروها را یک یا دو بار در روز مصرف کنند. مترونیدازول، بنزوئیل پراکسید، بنزوئیل پراکسید/ کلیندامایسین، آزلائیک اسید، سولفاستامید 10% و سولفور 5% برخی از داروهایی هستند که برای درمان رزاسه تجویز می‌شوند.

داروهای خوراکی روزاسه

این نوع داروها بیشتر آنتی‌بیوتیک هستند و برای درمان التهاب کاربرد دارند. اریترومایسین (Erythromycin)، داکسی سایکلین (Doxycycline)، تتراسایکلین (TETRACYCLINE) و مینوسیکلین (Minocycline) از جمله آنها هستند.

اگر جز آن دسته از بیمارانی باشید که شدت علائم در پوست شما زیاد است، احتمالا پزشک از داروی خوراکی «راکوتان یا ایزوترتینوئین» استفاده می‌کند. این دارو به شکل کپسول است و باعث کاهش تولید چربی پوست می‌شود. برای مصرف این دارو حتما باید با پزشک مشورت کنید. این دارو در گروه داروهای X طبقه‌‌بندی شده است؛ یعنی مصرف آن برای زنان باردار و جنین خطرناک است.

درمان رزاسه با لیزر

معمولاً متخصص پوست این درمان را انجام می‌دهد. استفاده از لیزر، رگ‌های خونی منقبض، قرمزی و سایر علائم رزاسه را کاهش می‌دهد. لیزر گاهی با درد همراه است اما معمولاً به بی‌حسی نیازی ندارد.

کرم و پمادهای رزاسه

کرم ها و پمادهای زیادی برای درمان روزاسه وجود دارد. این داروها می تواند به کاهش قرمزی، التهاب و جوش های روزاسه کمک کنند. برخی از رایج ترین کرم و پمادهای رزاسه عبارتند از:

مترونیدازول: مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که به صورت کرم، ژل و لوسیون موجود است.

آزلائیک اسید: آزلائیک اسید یک اسید طبیعی به حساب می آید که به صورت کرم و ژل می توان آن را در بازار خرید.

ایورمکتین: ایورمکتین یک داروی ضد انگل به صورت کرم است.

بریمونیدین: بریمونیدین یک دارو به حالت ژل و ضد فشار خون است.

پمادهای استروئیدی: پمادهای استروئیدی می توانند برای درمان التهاب شدید روزاسه استفاده شوند. این داروها باید با احتیاط استفاده شوند، زیرا می توانند عوارض جانبی مانند نازک شدن پوست و ایجاد رگه های خونی ایجاد کنند.

درمان خانگی رزاسه

  • از کرم‌های ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید. برای این منظور بهتر است با پزشک متخصص پوست مشورت داشته باشید.
  • در روزهای سرد سال نیز با پوشش‌هایی مانند ماسک از پوست صورت محافظت کنید.
  • به سراغ نوشیدن مشروبات الکلی نروید.
  • از شوینده‌های مناسب برای شستشوی پوست صورت استفاده کنید.
  • یک کرم مرطوب‌کننده مناسب داشته باشید.
  • کرم‌های استروئیدی انتخاب خوبی برای شما نیستند.
  • هنگام خرید پماد و کرم روزاسه باید محصولاتی را انتخاب کنید که دارای برچسب «فاقد ترکیبات کومدوژنیک،‌ non comedogenic» یا «ترکیبات جوش زا» باشند.
  • از دستکاری کردن پوست صورت اجتناب کنید.
  • محصولاتی بهداشتی و آرایشی که دارای الکل و مواد تحریک‌کننده پوست هستند، وضعیت شما را بدتر می‌‌کنند.
  • غذاهای پر ادویه را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • برای اصلاح صورت از تیغ استفاده نکنید؛ آنها پوست صورت را تحریک می‌کنند. بهتر است به فکر ماشین ریش‌تراش باشید.

سخن آخر

بیماری پوستی روزاسه باعث التهاب پوست می‌شود و در زیبایی چهره تاثیرگذار است. بسیاری از بیماران به همین دلیل از حضور در جمع اجتناب می‌کنند. با این حال باید بدانید با داروها و مراقبت‌های خانگی می‌توانید عوارض ناشی از این بیماری را کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا