پزشکی

چجوری سد دفاعی پوست رو تقویت کنیم؟

چجوری سد دفاعی پوست رو تقویت کنیم؟ پوست اولین محافظِ بدن است که با توجه به قابلیت‌هایی که دارد می تواند از ورود آلودگی‌ها به بدن جلوگیری کند. شما می توانید به کمک این مقاله از کیوی سایت اولین سد دفاعی بدن، یعنی پوستتان را تقویت کنید تا سلامتِ خود را تضمین کنید. همه‌ی شما با این شعار که می گویند پیشگیری بهتر از درمان است آشنا هستید و می دانید که جلوگیری از ایجادِ بیماری بسیار کم هزینه‌تر از درمانِ آن است، پس با این مطلب همراه باشید تا به شما آموزش دهیم چطور سد دفاعی پوست خود را برای پیشگیری از اغلب بیماری‌ها تقویت کنید.

سد دفاعی پوست چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پوست از لایه های مختلفی ساخته شده که هر کدام از آنها عملکردهای مختلفی را برای محافظت از بدن انجام میدهند. بیرونی ترین لایه که به آن استراتوم کورنئوم گفته می‌شود اغلب به عنوان دیوار آجری نیز توصیف میشود، که متشکل از سلولهای پوستی سخت که به آنها کارنوسیت گفته میشود و به همدیگر متصل شده‌اند. این همان سد دفاعی پوست است. داخل سلولهای پوستی، کراتین و مرطوب کننده‌ های طبیعی وجود دارد و لایه لیپیدی آن حاوی کلسترول، اسیدهای چرب و سرامید است.
همچنین این سد دفاعی پوست برای داشتن بدنی سالم ضروری است و لازم است برای این که عملکرد درستی داشته باشید، همواره از آن مراقبت کنید. خارجی ترین لایه در سطح پوست که از سلول و لیپید تشکیل شده و مانع از تبخیر رطوبت سطح پوست و از بین رفتن چربی محافظ پوست میشود و همچنین با تولید پروتئین و پپتایدهای ضد میکروبی از پوست در برابر میکروارگانیزم های میکروبی محافظت میکند و دلیل مهم حفظ ایمنی و سلامت پوست و کاهش التهاب پوست است. زمانی که سد دفاعی پوست سالم است پوست شما نرم، صاف، یکنواخت و متعادل به نظر میرسد و زمانی که این لایه آسیب می بیند در پوست خود احساس قرمزی، خارش، التهاب و خشکی و کشیدگی خواهید داشت. پس سلامت پوست در گرو سلامت این لایه محافظ است.

برای توضیح عملکرد پوست معمولا از تشبیه آجر و سیمان استفاده میشود که در آن سلول های مرده سطح پوست نقش آجر را دارند که توسط لیپید یا همان سیمان به هم محکم شده اند. مخلوط آجر و سیمان روی پوست لایه چربی مومی شکلی را به وجود می آورد که نقش مهمی در حفاظت از پوست در برابر عوامل آسیب زای بیرونی بر عهده دارد.

دلایل تخریب سد دفاعی پوست چیست؟

روزانه پوست با تهدید های زیادی روبرو میشود که بسیاری از آنها به محیط بیرونی پوست مربوط شده و مقدار کمی از آن از داخل است. برخی از مشکلات داخلی و خارجی که میتواند بر سد دفاعی پوست تأثیر بگذارد را در ادامه معرفی کرده‌ایم:

•    محیطی بسیار مرطوب یا خیلی خشک
•    آلرژن ها، محرک ها و آلودگی ها
•    صابون و شوینده های نامناسب
•    قرارگیری در معرض مواد شیمیایی خطرناک
•    لایه برداری یا شستشوی زیاد
•    استروئیدها
•    آسیبهای فیزیکی
•    فاکتورهای ژنتیکی
•     درماتیت موضعی و پسوریازیس

چجوری سد دفاعی پوست رو تقویت کنیم؟

استراحت

این به پوست و برنامه شما مربوط می شود. علاوه بر این که بدن شما باید استراحت کند، به لایه‌ بردارها و مواد محرک بالقوه نیز استراحت بدهید و به یاد داشته باشید که چرخه بازسازی پوست شما بین 21 تا 28 روز طول می کشد. بنابراین مطمئن شوید که برای هر گونه پیشرفت قابل توجه، حداقل یک ماه به سد پوستی خود استراحت دهید.

مراقبت PH پوست خود باشید

بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند انواع شوینده های پوست هستند که PH آن ها تفاوت زیادی با PH طبیعی پوست دارد. این محصولات باعث می شوند تا وضعیت پوست شما از تعادل خارج شده و سیستم دفاعی پوستتان ضعیف شود. برای تنظیم PH پوستتان می توانید از تونر هایی با PH حدود 7/5 استفاده کنید.

هیدراته نگه داشتن

یکی از موثرترین گام ها برای تسکین، بازگرداندن هیدراتاسیون از دست رفته به پوست است. اگر پوست شما احساس خشکی می کند، باید کرم مرطوب کننده را به برنامه روزانه خود اضافه کنید تا به بازیابی تعادل کمک کنید. لازم بذکر است که هیدراتاسیون منظم به تقویت سد پوستی و سالم نگه داشتن آن کمک می کند. یکی از مهم ترین خواص اسید هیالورونیک اسید برای پوست آبرسانی است که در اکثر کرم های رطوبت رسان به کار رفته است.

به هیچ وجه صورتتان را با آب داغ نشویید

آب داغ نه تنها باعث ازبین رفتن چربی های ضروری پوست می شود، بلکه با گشاد کردن عروق پوستی باعث می شود تا دمای پوست بالا رفته و در نتیجه لایه دفاعی پوست دچار آسیب های شدید شود.

تمیز کردن به آرامی

برخی از شوینده هایی که به شما احساس تمیزی می دهند در واقع حاوی سورفکتانت های قوی هستند. بنابراین اگرچه می توانند در از بین بردن کثیفی ها و روغن ها عالی باشند، اما می توانند به سد پوستی شما نیز آسیب برسانند. در همین حال، فرمول های پاک کننده روغن برای از بین بردن ملایم کثیفی روزانه که در بهترین برند محصولات پاکسازی پوست بکار رفته اند، عالی هستند. این پاک کننده ها، آلودگی ها و کثیفی ها را از بین می برند در حالی که به چربی طبیعی پوست کاری ندارند. نتیجه نهایی پوست نرم، تمیز و درخشان، بدون سفتی و آسیب بالقوه احتمالی توسط پاک کننده های سخت تر است. هم چنین هنگام شستن صورت خود اینکار را به آرامی و ترجیحا با استفاده از فیس براش ها به حالت ماساژگونه انجام دهید. حرکات خشن منجر به کشیدگی پوست شده و به آن آسیب میزند.

حتما از ضد آفتاب استفاده کنید

درست است که سد دفاعی پوست از خود در برابر اشعه های UV محافظت می کند، اما به مرور باعث تخریب پوست و سد دفاعی آن می شود. برای جلوگیری از تخریب سلول های پوست و بالا بردن خاصیت دفاعی پوست، حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

از روغن های گیاهی استفاده کنید

روغن های گیاهی ازجمله جوجوبا، نارگیل، آرگان، بادام و آفتابگردان به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و ضد باکتریالی ای خود، باعث تقویت و مراقبت از بیرونی ترین لایه پوست می شوند. با استفاده از این روغن ها شما سد دفاعی پوست خود را به شکل طبیعی تقویت می کنید.

کاربرد لیپید

لیپیدها ترکیباتی هستند که وظایف متنوعی در بدن به عهده دارند. دیواره هریک از سلول‌های بدن از لیپید تشکیل شده است. این لایه ورود و خروج مواد سلولی را کنترل می‌کند. این ترکیبات در تسهیل حرکت اجزا در بدن، ذخیره انرژی، جذب ویتامین و تولید هورمون نقش دارند.

لیپیدها در سراسر بدن و در سلول‌ها یافت می‌شوند. لیپیدهای موجود در پوست دو عملکرد اصلی دارند. این لایه مانع خروج آب از پوست شده و از ورود عوامل خارجی به بدن جلوگیری می‌کند.

چطور بفهمم سد دفاعی پوست من ضعیف شده است؟

قبل از اینکه به علائم ضعیف شدن سد دفاعی پوست بپردازیم، بهتر است بدانید چه عواملی باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی پوست می شود. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرار گرفتن در محیط های بسیار خشک و یا بسیار مرطوب
  • آلودگی های محیطی
  • استفاده بیش از حد از صابون ها نامناسب
  • مواد شیمایی آسیب زا
  • استفاده بیش از حد از لایه بردار ها

اما چطور می فهمیم که بیرون ترین لایه پوست ما آسیب دیده است؟ کار بسیار پیچیده و دشواری نیست. کافی است تا به پوست و نشانه هایی که از خود بروز می دهد دقت کنید. آنگاه می فهمید یک جای کار مشکل داشته و سیستم دفاعی پوست شما دچار اختلال شده است. شایع ترین و مهم ترین نشانه های آسیب سد دفاعی پوست، عبارت اند از:

  • قرمز شدن پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • خشکی بسیار
  • احساس کشیدگی در پوست
  • حساسیت بالای پوست
  • خارش غیر طبیعی پوست
  • افزایش غیر طبیعی جوش و آکنه
  • نازک شدن و بروز خط های ریز بر روی پوست

چگونه یک سد پوستی آسیب دیده را درمان کنیم ؟

در صورتی که در سد پوستی خود  دچار آسیب و شکستگی می شوید ، آنچه بصورت موضعی استفاده می کنید ، از همیشه مهم تر است ، در ادامه نکاتی برای اتخاذ رویکردی به منظور ترمیم ، تغذیه و تقویت پوست با محصولات مراقبت از پوست اثبات شده ارائه می دهیم :

درمان با آنتی اکسیدان ها :

آنتی اکسیدان ها در ترمیم سد پوستی آسیب دیده موثرند و بدین منظور در ابتدا با استفاده از روغن های سرشار از آنتی اکسیدان نظیر روغن آفتابگردان که با اسید لینولئیک هیدراته می شوند ، به جایگزینی چربی های از دست داده پوست خود کمک کنید. توجه داشته باشید که از انواع روغن های معطر نظیر روغن نعنا و یا مرکبات به دلیل تحریک پوست استفاده نکنید.

محصولات حاوی پانتول :

پانتول یک مشتق از ویتامین B5 است که مانند روان کننده شفابخش عمل می کند و نظیر محصولات حاوی نیاسینامید که ماده ای که تولید سرامید را افزایش می دهد در بازیابی عملکرد سد پوستی کمک بسزایی می کند.

کلام آخر

در این مقاله با راه حل های مراقبت از سد دفاعی پوست و همچنین نشانه ها و عوامل ایجاد آن آشنا شدید. گاهی افراد از محصولات گران برای مراقبت از پوست خود استفاده می کنند اما نتیجه لازم را نمی گیرند. حتما توجه کنید که اول نیاز پوست و آسیب های وارد شده بر آن ها بشناسید و با آگاهی دست به انتخاب بزنید. گاهی حتی محصولات پوستی می توانند آسیب بیشتری به پوست وارد کنند. چرا که با نیاز پوستتان همخوانی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا