گردشگری

چجوری شاخص های سلامتی در سفر را افزایش دهیم؟

چجوری شاخص های سلامتی در سفر را افزایش دهیم؟ یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های زندگی، زمانی است که در مسافرت طی می شود، به شرطی که نکاتِ لازم برای حفظ سلامتی در سفر را بدانید و رعایت کنید. در این مقاله از کیوی سایت به شما خواهیم گفت که چطور شاخص‌های سلامتی را در سفر افزایش دهید و مسافرتی ایمن داشته باشید.

نکاتی برای حفظ سلامتی در سفرهای تابستانی

با نزدیک شدن فصل تابستان، دور جدیدی از سفرها هم در کشور آغاز می‌شود، اما باید توجه کرد که گرمای هوا در این فصل می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی مسافران بویژه بیماران به دنبال داشته باشد. بنابراین بهتر است چند نکته ساده بهداشتی را رعایت کنیم تا خاطرات شادی را از سفر برای خود و عزیزانمان بسازیم.

قبل از شروع سفر، برنامه مسافرت‌تان را تنظیم کنید و در این برنامه مدت زمان مسافرت، مسیر دقیق و توقف‌گاه‌های بین راه را مشخص کنید. بهتر است از وضعیت هوای مقصد و مسیر سفر نیز اطلاع کافی داشته باشید و مراکز امدادرسانی را در طول مسیر شناسایی کنید. همچنین در صورت سفر به کشورهای دیگر، از وضعیت بهداشتی و غذایی آنجا اطلاعات کافی کسب کرده و در صورت نیاز واکسن بزنید.

پیش از ترک منزل یکبار دیگر وسایل مورد نیاز در طول سفر را بازبینی کنید، اگر با وسیله نقلیه شخصی مسافرت می‌کنید، آن را از لحاظ فنی کاملا بررسی کنید و نقایصش را برطرف کنید. همچنین لوازم یدکی و ایمنی ضروری و لوازم پرمصرف نظیر شمع، پلاتین، تسمه پروانه و لاستیک یدکی را به همراه ببرید و از مسافرت با خودروی معیوب به طور جدی بپرهیزید. در عین حال برای پیشگیری از سوانح رانندگی، در زمانی که مضطرب، ناراحت و خسته‌اید، رانندگی نکنید و اگر خواب‌آلوده هستید، خودروی خود را در محل مناسبی نگه دارید و استراحت کنید.

در هنگام بروز حادثه، آرامش خود را حفظ کنید، چون اگر با عجله و شتاب تصمیم بگیرید، مشکلات را بیشتر خواهید کرد. تا حد امکان در صورت نیاز به توقف، از توقفگاه‌های تعبیه شده در طی مسیر استفاده کرده و در توقف‌های اضطراری نیز موارد ایمنی لازم را رعایت کنید. همچنین دقت کنید افرادی که دارای شرایط خاصی هستند، باید در طول سفرشان از دستورهای ویژهای پیروی کنند.

blank

چجوری شاخص های سلامتی در سفر را افزایش دهیم؟

برای حفظ سلامتی در مسافرت، کافیست نکاتِ زیر را رعایت کنید:

آماده شدن برای سفر

قبل از سفرهای مهم یا سفرهایی به خارج از کشور، با رعایت برخی اقدامات احتیاطی می‌توانید به سلامتی در سفر کمک کنید. برخی از این اقدامات عبارت‌اند از:

  • انجام معاینات سلامتی ۴ تا ۸ هفته قبل از حرکت
  • تزریق واکسن در صورت لزوم یا شیوع بیماری همه‌گیر در مقصد سفر
  • خواندن توصیه‌های سفر مربوط به کشور مقصد
  • دریافت بیمه درمانی مسافرتی برای پوشش هزینه‌ی هر گونه درمان پزشکی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید.
  • بسته‌بندی کیت کمک‌های اولیه که ممکن است حاوی چسب زخم، ضد عفونی‌کننده، دماسنج یا وسایل دیگر باشد.
  • بسته‌بندی هر گونه دارو یا وسایل پزشکی که به آن‌ها نیاز دارید، تا مطمئن شوید که آن‌ها برای سفر شما کافی هستند.
  • در روزهای قبل از حرکت به تدریج خود را با منطقه‌ی زمانی مقصد سفر تنظیم کنید.

سالم ماندن در سفر با یک سبک زندگی سالم در خانه آغاز می‌شود. سیستم ایمنی خود را تقویت کنید تا شانس شما برای سلامتی در سفر افزایش یابد. به طور کلی، با ورزش منظم، حفظ وزن مناسب، اجتناب از سیگار کشیدن و شش تا هشت ساعت خواب در هر شب سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید. به‌علاوه، ممکن است لازم باشد که روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنید. قبل از سفر به خارج از کشور، به یک کلینیک درمانی یا خانه‌ی بهداشت مراجعه کنید تا مطمئن شوید که واکسن‌های لازم برای سفر به مقصد خود را زده‌اید و به مصرف مولتی ویتامین‌ها نیاز دارید یا خیر.

هیدراته ماندن در سفر

فراموش کردن نوشیدن آب کافی در حین سفر بیشتر از مواقع دیگر اتفاق میفتد. بازدید از شهری با آب و هوای گرم نیز ممکن است میزان تشنگی شما را افزایش دهد. نوشیدن آب کافی برای جلوگیری از کم‌آبی بدن اهمیت دارد. بنابراین، هنگام مسافرت، می‌توانید آب مورد نیاز بدن خود را به روش‌های زیر تأمین کنید:

  • خرید مقداری آب، یا پر کردن مجدد قمقمه‌ی آب، قبل از انتظار در صف وسایل حمل و نقل
  • نوشیدن منظم و جرعه جرعه‌ی آب در طول سفر، حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشید
  • خوردن مواد غذایی حاوی آب مانند میوه‌ها
  • اجتناب از نوشیدن الکل و مایعات حاوی کافئین
  • توجه به ایمنی و سلامت آب

در برخی مناطق، آب لوله‌کشی و تصفیه‌شده همیشه برای مسافران ایمن نیست. حتی اگر آب تمیز به نظر برسد، ممکن است حاوی میکروب‌هایی باشد که باعث بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب می‌شوند.

آب معدنی بطری مهر و موم شده در کارخانه یک گزینه‌ی مطمئن‌تر و حتی راحت‌تر محسوب می‌شود. در برخی از نقاط جهان ممکن است نیاز باشد که فقط از این آب به عنوان آب آشامیدنی خود استفاده کنید و از نوشیدن آب از شیرهای آب خودداری کنید.

سایر نوشیدنی‌هایی که ممکن است بی‌خطر باشند عبارت‌اند از:

  • قوطی‌های نوشیدنی‌
  • نوشیدنی‌های گرم
  • شیر پاستوریزه

برای حفظ سلامتی در سفر باید این نوشیدنی‌ها هم استفاده کنید:

  • نوشیدنی‌های حاوی یخ
  • آب آبسردکن‌هایی که در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها وجود دارند چون احتمالا از آب سالم استفاده می‌کنند.
  • آب میوه‌های تازه در رستوران‌ها و مراکز خریدی که می‌دانید میوه‌ها را قبل از استفاده تمیز کرده‌اند.

ممکن است در برخی موارد آب تصفیه شده در دسترستان نباشد. در چنین شرایطی، آب را به یکی از روش‌های زیر ضد عفونی کنید:

  • جوشاندن آب به مدت ۱ یا ۳ دقیقه در ارتفاعاتی که آب تصفیه شده ندارند
  • ضد عفونی کردن آب با استفاده از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی مانند قرص ید
  • تصفیه کردن آب با استفاده از فیلتر آب قابل حمل
  • تصفیه کردن آب با استفاده از واحدهای نور UV قابل حمل

کیف کوچکی از کمک‌های اولیه همراهتان باشد

همیشه در سفر کمک‌های اولیه را با خود همراه داشته باشید، خصوصاً اگر با بچه‌ها سفر می‌کنید. کیف کمک‌های اولیه باید شامل استامینوفن یا ایبوپروفن برای درد و تب، دستمال یا ژل آنتی‌باکتریال، پد الکلی، دارویی برای ماشین‌گرفتگی، داروی ضد اسهال، چسب و باند زخم، مکمل پروبیوتیک و یک پماد آنتی‌بیوتیک باشد. اگر دارویی مصرف می‌کنید حتماً بسته‌‌ای کامل از هر یک از داروها در کیف‌دستی‌تان باشد.

مراقب پوستتان باشید

مطمئناً دوست ندارید در سفر آفتاب‌سوخته شوید، پس کلاه و ضدآفتاب با SPF حداقل ۳۰ همراهتان داشته باشید و از پوستتان در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت کنید. هرچند اثر آفتاب‌سوختگی در نهایت باقی نمی‌ماند و از بین می‌رود اما احتمال سرطان پوست با این آفتاب‌سوختگی بیشتر شده و باقی می‌ماند، پس این مسئله را جدی بگیرید.

حواس‌تان به محل اقامت‌تان باشد

اگر قصد اقامت در هتلی ارزان‌قیمت و مناسب دارید، می‌توانید سراغ هتل‌آپارتمان‌ها بروید. باید توجه داشته باشید که این هتل‌ها مکان‌هایی هستند که در آنها برای مدت کوتاهی از مهمان پذیرایی می‌شود و همه امکانات هتل‌های پرستاره را ندارند. اگر هم قصد کرایه کردن اقامتگاه‌هایی غیر از هتل را دارید، باید ملحفه و روبالشی‌های تمیز حتماً همراه‌تان باشد که دچار مشکلات پوستی و حساسیت و حتی بیماری‌های عفونی مسری نشوید.

همچنین اتاقی را انتخاب کنید که کمتر آلرژی‌زا باشد. به‌عنوان‌مثال اتاق‌های موکت‌دار یا فرش‌هایی با پرزهای فراوان، تخت‌هایی با پتوهای پرزدار، پرده‌های ضخیم و … ممکن است مشکل‌آفرین باشند؛ به‌ویژه برای بچه‌ها، سالمندان و افرادی که زمینه آلرژی‌های پوستی و تنفسی دارند.

ورزش برای سلامتی در سفر

blank

سفرهای مکرر یا طولانی مدت می‌توانند امکان ورزش را با یک برنامه‌ی منظم را دشوارتر کنند. پرواز زدگی یا جت لگ هم می‌تواند در توانایی شما برای رفتن به باشگاه یا انجام تمرینات تناسب اندام بعد از فرود در مقصد اختلال ایجاد کند. برخی از نکاتی که می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند عبارت‌اند از:

  • راه رفتن یا انجام حرکات کششی در هنگام انتظار برای نشستن در هواپیما
  • یادگیری برخی از تمرینات بدون تجهیزات که می‌توانید آن‌ها را در هر جایی مانند اتاق هتل خود انجام دهید
  • انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری
  • استفاده از سالن ورزشی ۲۴ ساعته در صورت وجود در فرودگاه

ثابت نشستن برای مدت طولانی نیز می تواند خطر ایجاد لخته خون در پاها را افزایش دهد. شما می‌توانید با انجام دادن کارهایی مانند آنچه در ادامه می‌خوانید به جلوگیری از ایجاد لخته در هنگام سفر کمک کنید:

  • انتخاب یک صندلی در راهروی هواپیما به منظور کشش پاها هر چند وقت یک‌بار در طول سفر
  • هر چند ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و راه بروید
  • توقف منظم هنگام رانندگی در ماشین
  • انجام حرکات و کشش پا در حالت نشسته
  • پوشیدن جوراب‌های واریس یا فشاری

کلام آخر

سفر می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد اما ممکن است به رعایت برخی نکات و انجام برخی اقدامات احتیاطی هم نیاز داشته باشید که به شما کمک می‌کند در مکان‌های جدید سالم بمانید. بسته به شرایط، افراد مختلف ممکن است نیاز داشته باشند رژیم غذایی خود را تغییر دهند، به روش‌های مختلف ورزش کنند یا با یک کارشناس مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند تا قبل از سفر از ابتلا به برخی بیماری‌ها جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا