تکنولوژی

چجوری مشکل قطع شدن صدای لپ تاپ را حل کنیم؟

چجوری مشکل قطع شدن صدای لپ تاپ را حل کنیم؟ گاهی لازم است فیلمی را در لپ تاپ تماشا کنیم و یا صوتی را گوش دهیم اما صدایی از اسپیکر سیستم خارج نمی شود. این مشکل می تواند به علت‌های مختلفی ایجاد شود که اغلب آنها با انجامِ چند کارِ ساده حل می شوند. با این مقاله از کیوی سایت همراه باشید تا با علل این مشکل و راه حل‌های آن آشنا شوید.

دلیل قطع شدن صدای لپ تاپ

در حالت کلی ما راه‌حل‌های آزمایش شده‌ای را معرفی خواهیم کرد تا شما بتوانید در صورت قطع شدن صدای لپ تاپ، مسئله را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنید.

میزان صدا را بررسی کنید

این امکان وجود دارد به صورت تصادفی صدای لپ تاپ خود را با فشار دادن کلید سکوت یا کلیک کردن روی نماد بلندگو در نوار وظیفه ویندوز قطع کنید. معمولا صدای لپ تاپ قطع شده در ویندوز 10 به دلیل کاهش میزان صدا اتفاق خواهد افتاد و توصیه می‌کنیم این مورد را بررسی کنید.

برای بررسی میزان صدا باید روی کلید سکوت یا افزودن صدا (Add Volume) در صفحه کلید لپ تاپ ضربه بزنید. همچنین شما باید روی نماد بلندگو در سمت راست قسمت پایین نوار وظیفه کلیک کرده و صدا را خاموش یا افزایش دهید.

در صورتی که اسپیکرهای خارجی را به برق متصل کرده‌اید، باید صدا را روشن و افزایش دهید. در صورتی که یک صدای زنگ خاص را شنیدید، اما هنوز موسیقی موردنظرتان پخش نشده است، باید برنامه را بررسی کرده و میزان صدا را افزایش دهید. در حالت کلی باید تنظیمات صدای لپ تاپ را بررسی کرده تا بتوانید مانع از بروز یک خطای سهوی در قطع شدن صدای لپ تاپ شوید.

از طریق هدفون صدا لپ تاپ خود را چک کنید

اگر بلندگوهای داخلی لپ تاپ شما صدا را پخش نمی‌کند و با مشکل قطع شدن صدای خروجی لپ تاپ مواجه هستید، پیشنهاد ما این است که از یک هدفون یا مجموعه‌ای از بلندگوها استفاده کرده و این تجهیزات را به لپ تاپ خود وصل کنید. اگر صدا را از این طریق می‌شنوید، ممکن است با مشکل سخت افزاری با بلندگوهای داخلی لپ تاپ مواجه باشید.

مطلب پیشنهادی جهت مطالعه: چجوری سلامت باتری لپ تاپ را تشخیص دهیم؟

بررسی اتصالات

دلیل دیگری که ممکن است موجب قطع شدن صدای لپ‌تاپ شده باشد، عدم اتصال صحیح سوکت‌ها و پلاگ‌ها است. بنابراین اتصال‌هایی مانند هدفون، اسپیکر، جک‌ها و پلاگ‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه سیم‌ها و کابل‌ها به طور محکم در جای خود قرار دارند. اگر همزمان هدفون و اسپیکر را به لپ‌تاپ وصل کرده‌اید، یکی از آن‌ها را جدا کنید تا شاید به این ترتیب به حل مشکل کمک کرده باشید.

دستگاه‌های صوتی خود را تغییر دهید

اگر یک دستگاه صوتی USB را متصل کرده‌اید یا به یک مانیتور HDMI خارجی وصل شده‌اید که فاقد بلندگو است، احتمالا ویندوز صدا را به دستگاه خروجی اشتباه هدایت کرده و باعث می‌شود که به خرابی اسپیکر لپ تاپ شک کنید.

برای حل این مشکل وارد نوار وظیفه ویندوز شوید و روی آیکون بلندگو راست کلیک کنید. در ادامه کار باید گزینه بازگشایی تنظیمات صدا (Open Sound Settings) را انتخاب کرده و روی Audio Preference ضربه بزنید. در بخش خروجی هم روی مدیریت دستگاه‌های صدا (Manage Sound Devices) ضربه بزنید.

دستگاه خروجی را انتخاب کرده و روی گزینه آزمایش (Test) کلیک کنید. شما باید دستگاه‌های صوتی مختلف را آزمایش کرده تا زمانی که صدا را بشنوید.

Audio Enhancements را غیرفعال کنید

اگر همچنان با مشکل صدا لپ تاپ مواجه هستید، برای رفع مشکل قطع شدن صدا در لپ تاپ مایکروسافت توصیه می‌کند که هر گونه Audio Enhancements را که ممکن است روشن باشد را خاموش کنید. برای کسانی که از ویندوز 11 استفاده می‌کنند برای انجام این کار باید به بخش Settings > System > Sound بروید، سپس دستگاه خروجی فعلی را انتخاب کرده و مواردی مانند Enhance audio و Spatial sound را خاموش کنید

فعال بودن قابلیت‌های صوتی اضافه نیز یکی دیگر از دلایل قطع شدن صدای لپ تاپ در ویندوز 10 است. برای انجام این کار باید به مسیر گفته شده در بخش قبلی رفته و سپس دستگاه صوتی را که می‌خواهید از آن استفاده کنید را انتخاب و روی گزینه Properties کلیک کنید. سپس باید گزینه‌هایی که ظاهر می‌شوند را خاموش کنید. پس از ایجاد تغییرات بیان شده در این بخش باید دوباره صدا را پخش کنید و ببینید مشکل قطع شدن صدای لپ تاپ برطرف شده یا خیر؟

بررسی به‌روزرسانی‌های ویندوز

به مسیر Start > Settings > Update & Security بروید.

روی گزینه Windows Update > Check for Updates کلیک کنید.

اگر وضعیت به صورت Updates are available مشاهده می‌شود، روی Install now کلیک کنید تا آپدیت‌های ارائه شده برای ویندوز نصب شوند. در ادامه لپ‌تاپ را ری‌استارت کرده و وضعیت صدا را بررسی نمایید. اگر وضعیت آپدیت‌ها به صورت You’re up to date مشاهده می‌شود، راه‌کار بعدی را بررسی کنید.

بلندگوها را تعمیر کنید

در صورتی که تمامی روش‌های رفع مشکل قطع صدا در لپ تاپ را انجام دادید اما همچنان با مشکل قطع شدن صدای لپ تاپ مواجه هستید، این احتمال وجود دارد که مشکلی که با آن مواجه هستید یک ایراد نرم افزاری نیست و به احتمال بالا خود بلندگوهای لپ تاپ شما خراب شده است یا کابلی در داخل لپ تاپ شما شل شده و باعث بروز مشکل برای دستگاه تان شده است.

اگر می‌توانید یک دفترچه راهنمای تعمیر برای رایانه شخصی خود پیدا کنید و با باز کردن پشت لپ تاپ، اقدام به حل مشکل دستگاه خود کنید. همچنین می‌توانید به سراغ تعمیر کاران حرفه‌ای لپ تاپ آمده و برای حل مشکل دستگاه خود از آن‌ها کمک بگیرید. پیشنهاد ما این است که اگر لپ تاپ شما گارانتی دارد، آن را برای تعمیر به پیش تعمیرکاری بفرستید که مورد تایید سازنده است.

فرمت‌های صوتی مختلف را انتخاب کنید

برای انجام این کار باید وارد کنترل پنل شوید و از بخش Hardware and Sound، گزینه Sound را انتخاب کنید.

شما باید روی برگه Playback کلیک کرده و در نهایت با راست کلیک روی Default Device، گزینه Properties را انتخاب کنید.

در پایین برگه پیشرفته (Advanced) باید وارد فرمت پیش‌فرض (Default Format شوید و تنظیمات را تغییر داده روی تایید (Ok) کلیک کنید.

هم اکنون باید وضعیت پخش صدا توسط دستگاه صوتی خود را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که مجددا مشکل حل نشد، مراحل زیر را دنبال کنید.

جمع‌بندی

بدون تردید قطع شدن صدای لپ تاپ را باید یکی از مشکلاتی دانست که کاربران ممکن است تجربه کنند. در این مقاله سعی شد روش‌های حل مشکل قطع شدن صدای لپ تاپ را آموزش دهیم تا شما بتوانید بدون نیاز به مراجعه و انتقال لپ تاپ به مراکز مجاز تعمیرات، خطای احتمالی را رفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا