تکنولوژی

چجوری ویندوز 11 را برای گیمینگ بهینه سازی کنیم؟

چجوری ویندوز 11 را برای گیمینگ بهینه سازی کنیم؟ درست است که ویندوز 11 بهترین سیستم عامل برای گیمینگ شناخته شده است ولی نباید از ارتقای آن غافل شد. در این مقاله از کیوی سایت به شما آموزش خواهیم داد که چطور با بهینه سازی ویندوز 11، عملکرد سیستم خود را در بازی‌ها بسیار بهتر و سریع‌تر کنید.

چجوری ویندوز 11 را برای گیمینگ بهینه سازی کنیم؟

 

روشن کردن Gaming Mode

روشن کردن حالت بازی (Gaming Mode) بهینه‌سازی‌های متعددی برای بهبود عملکرد بازی‌ها اعمال خواهد کرد. این ویژگی، منابع سخت‌افزاری بیشتری را دراختیار بازی‌ها قرار می‌دهد و اعلان‌ها را نیز خاموش می‌کند تا حواس شما پرت نشود. قابلیت مذکور همچنین بیشتر فرایندهای پس‌زمینه را غیرفعال می‌کند تا از اجرای روان و بدون لگ بازی‌ها اطمینان حاصل شود.

برای فعال‌کردن Gaming Mode در نواروظیفه‌، روی نماد ویندوز کلیک کرده و سپس برنامه‌ی تنظیمات را باز کنید. در این مرحله به مسیر Gaming > Game Mode بروید و گزینه‌ی دوحاله‌ی Gaming Mode را در حالت روشن قرار دهید.

blank

غیرفعال کردن قابلیت Memory Integrity ویندوز ۱۱

ویندوز ۱۱ به صورت پیش‌فرض با ویژگی “جدا سازی هسته” (Core Isolation) همراه است که “حفاظت یکپارچگی حافظه” (Memory Integrity) نیز بخشی از این مجموعه تدابیر امنیتی محسوب می‌شود. در گذشته، حفاظت یکپارچگی حافظه برای کاربران مشکلاتی ایجاد می‌کرد. طبق گفته‌ی مایکروسافت، این ویژگی اطمینان می‌دهد که در صورت آلوده شدن رایانه‌ی شما، نرم‌افزارهای مخرب قادر به دسترسی به فرآیندهای با امنیت بالا نخواهند بود. با این حال، ممکن است این ویژگی باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه شما شود. برای غیرفعال کردن حفاظت یکپارچگی حافظه در دستگاه خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی دکمه Start کلیک کنید.
  • عبارت Core Isolation را بنویسید.
  • آن را انتخاب کرده و در پنجره‌ی باز شده، کلید گزینه‌ی Memory Integrity را خاموش کنید.

اگرچه حفاظت یکپارچگی حافظه دیگر به اندازه‌ی گذشته برای بازی‌ها مشکل‌ساز نیست، اما غیرفعال کردن آن ممکن است عملکرد دستگاه شما را کمی بهبود بخشد.

blank

برنامه های Startup را غیرفعال کنید

معمولاً برنامه‌های راه‌اندازی تأثیری بر عملکرد بازی ندارند. با این حال، وجود یک اپلیکیشن سنگین یا اپلیکیشنی با مصرف بالا قطعا تاثیرگذار خواهد بود. در نهایت، نتیجه به برنامه هایی که روی رایانه شخصی خود اجرا می کنید بستگی دارد.

اگر فکر می کنید آنها در عملکرد بازی تداخل دارند، آنها را غیرفعال کنید. انجام این کار باعث می شود رایانه شما سریعتر کار کند.

Ctrl + Shift + Esc را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا “Task Manager” راه اندازی شود.

به تب “Startup” بروید.

برنامه‌ای را که می‌خواهید ببندید انتخاب کنید و روی دکمه «غیرفعال کردن» در زیر کلیک کنید.

 

این کار را برای همه برنامه های غیر ضروری انجام دهید، سیستم شما سریعتر شروع به کار می کند.

از Auto HDR استفاده کنید

ویژگی HDR یکی از پیشرفت‌های بسیار جذاب در حوزه‌ی نمایش محتوای تصویری است. این فناوری با اعمال روشنایی و عمق رنگ بهتر، باعث چشم‌نوازتر شدن ظاهر بازی‌ها می‌شود.

بنابراین پیشنهاد می‌شود HDR خودکار را روی ویندوز ۱۱ فعال کنید. بدین‌منظور ابتدا وارد برنامه‌ی تنظیمات شده و سپس وارد بخش System شوید. اکنون روی Display کلیک و سپس گزینه‌ی HDR را فعال کنید.

اگر از چند مانیتور استفاده می‌کنید، صفحه‌نمایش خود را از منوی کشویی ظاهرشده در این مرحله انتخاب و سپس Display Capabilities را بررسی کنید. اگر نمایشگر شما از این قابلیت پشتیبانی کند می‌توانید HDR و Auto HDR را در حالت فعال قرار دهید.

پس‌ از فعال کردن HDR، قطعاً تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر از اجرای بازی‌ها خواهید داشت. اگر با این فناوری آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله‌ی HDR چیست بزنید.

بهینه‌سازی تنظیمات Power

تنظیمات Power از زمان ویندوز XP جزو بخش‌های اصلی سیستم‌عامل‌های ویندوز بوده است. با این حال، اکثر نسخه‌های سیستم‌عامل‌های ویندوز ۱۱ به صورت پیش‌فرض روی حالت “متعادل” (Balanced) برای مصرف برق تنظیم شده‌اند. برای دستیابی به بهترین عملکرد از سیستم‌عامل ویندوز ۱۱، تغییر تنظیمات برق به “بهترین عملکرد” (Best Performance) ممکن است راه‌حلی کارآمد باشد.

  • دکمه Start را بزنید و عبارت Power, Sleep and Battery Settings را تایپ کنید.
  • حالا باید Power Mode را روی Best Performance قرار دهید.

آپدیت کردن درایورها و برنامه‌ها

درایورها برای برقراری ارتباط سیستم‌عامل با ابزارهای جانبی آن ضروری هستند. تا حد امکان باید درایورهای ویندوز ۱۱ خود را به‌روز نگه دارید. برخی از سخت‌افزارها، مانند کارت گرافیک، برای اطمینان از عدم کاهش عملکرد، نیاز به به‌روزرسانی‌های مکرر دارند.

برای بررسی به‌روزرسانی‌های درایور، می‌توانید از خودِ Windows Update استفاده کنید. این ابزار سیستم شما را برای یافتن درایورهای قدیمی اسکن کرده و نسخه‌های جدیدتر را به شما پیشنهاد می‌دهد. تولیدکنندگان کارت‌های گرافیک نیز نرم‌افزار اختصاصی خود را دارند که با هشدار در مورد نصب درایورهای پایدار جدید در صورت انتشار، به به‌روز نگه داشتن سخت‌افزار شما کمک می‌کند.

مطمئن شوید بازی‌های شما از گرافیک اصلی کامپیوتر استفاده می‌کنند

اگر بازی‌های گرافیکی را روی ویندوز ۱۱ اجرا می‌کنید پیشنهاد می‌شود همیشه از قدرتمندترین گرافیک‌های موجود در بازار استفاده کنید. بیشتر رایانه‌های شخصی گیمینگ حداقل یک گرافیک اختصاصی دارند و برخی از گرافیک‌های یکپارچه با پردازنده نیز بهره می‌برند و بهترین راهکار این است که به بازی‌ها اجازه دهید از گرافیک اختصاصی استفاده کنند.

سخن پایانی

ویندوز ۱۱ امکانات و تنظیمات متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا تجربه‌ی گیمینگ روان‌تری داشته باشند. با این حال، هیچ چیز جایگزین ارتقای سخت‌افزاری مناسب نمی‌شود. در حالی که این تنظیمات کوچک به شما کمک می‌کنند تا عملکرد سیستم گیمینگ خود را کمی بهبود دهید، ارتقای سخت‌افزار، در دراز مدت، بهبود عملکرد بسیار بهتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا