تکنولوژی

چگونه دمای لپ تاپ را کاهش دهیم؟ با ۵ روش آسان

خنک کردن لپ تاپ یکی از دغدغه هایی است که روزانه بسیاری از کاربران با آن مواجه هستند. گاهی اوقات افزایش دما طبیعی است. اما اگر خارج از محدوده نرمال باشد و حرارت زیادی تولید شود در دراز مدت به قطعات لپ تاپ آسیب می رساند.

دمای معمولی ۴۳-۴۵ درجه است. اما در حالت بالاترین عملکرد، لپ تاپ در دمای ۷۰-۱۰۰ درجه گرم می شود. در دمای ۱۰۰ درجه معمولاً لپ تاپ ها به دلیل گرمای بیش از حد خاموش می شوند.

تولید دستگاه های جدید و ارتقاء سخت افزاری در آنها به تدریج باعث افزایش عملکرد لپ تاپ ها می شود و این امر منجر به افزایش دمای لپ تاپ ها می شود.

یکی از نشانه های مهم داغ شدن بیش از حد لپ تاپ ها این است که فن ها با حداکثر سرعت کار می کنند. راه های زیادی برای حل این مشکل و افزایش عمر مفید لپ تاپ وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

چگونه دمای لپ تاپ را کاهش دهیم؟

روش های کاهش دمای لپ تاپ

نگهداری دور از تابش آفتاب

یکی از راه های کاهش دمای لپ تاپ دور نگه داشتن لپ تاپ از نور خورشید است. گاهی اوقات محل قرارگیری لپ تاپ ما در خانه یا محل کار به گونه ای است که لپ تاپ مستقیماً در مقابل نور مستقیم خورشید قرار می گیرد و زمانی که در طول روز لپ تاپ را لمس می کنیم، گرما را در لپ تاپ تا حد زیادی احساس می کنیم.

بنابراین لپ تاپ را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا علاوه بر گرم شدن باعث آسیب به قطعات پلاستیکی داخل لپ تاپ می شود که به مرور زمان عمر لپ تاپ را کاهش می دهد.

ادامه مطلب  نکات مهم خرید پاوربانک | مناسب ترین پاوربانک کدام است؟

عدم سازگاری سخت افزار و نرم افزار

داشتن سخت افزار قدیمی با سیستم عامل ها و نرم افزارهای به روز می تواند مشکل ساز باشد. اگر سخت افزار لپ تاپ قدیمی باشد باعث کاهش عملکرد عناصر اصلی و افزایش دمای لپ تاپ می شود. پردازنده به سختی کار می کند تا با این کار کنار بیاید و انرژی زیادی از باتری برای کارکردن می گیرد.

تمیز کردن فن لپ تاپ

پس از کار طولانی مدت با لپ تاپ، گرد و غبار زیادی در فن لپ تاپ جمع می شود که باعث اختلال در روند کار فن می شود. یک راه مطمئن این است که به یکی از مراکز مجاز تعمیر لپ تاپ مراجعه کنید و از کارشناس مربوطه بخواهید تا دمای لپ تاپ، فن ها، اسلات کارت، درایوهای CD/DVD و سایر مکان هایی که در معرض گرم شدن بیش از حد هستند را کاهش دهد.

گرد و غبار، تمیز یا اگر حرفه ای هستید و می توانید از پس این مشکل برآیید، می توانید این فرآیند را خودتان انجام دهید. در غیر این صورت، به هیچ وجه این فرآیند را انجام ندهید.

از یک پد خنک  کول پد استفاده کنید

پایه های خنک کننده می توانند به فرآیند خنک سازی لپ تاپ ها به عنوان یک دستگاه خارجی کمک کنند. اما باید در نظر داشته باشید که انتخاب اشتباه این کولرها حتی می تواند مشکل را بدتر کند. قبل از خرید این کولرها باید بدانید هوا از چه سوراخ هایی وارد لپ تاپ می شود و از کجا خارج می شود.

ادامه مطلب  استعلام اینترنتی تعداد پلاک های فعال | از کجا بفهمیم پلاک فعال داریم؟

لپ تاپ را روی یک سطح صاف و سفت قرار دهید

خروجی فن ها در لپ تاپ معمولا در زیر لپ تاپ قرار دارد. اگر لپ تاپ را روی پتو، فرش، بالش و … استفاده کنید، جریان هوا به راحتی از لپ تاپ خارج نمی شود و در نتیجه فرآیند خنک سازی لپ تاپ به درستی پیش نمی رود.

بنابراین، برای حل این مشکل، مطمئن شوید که لپ تاپ را روی یک سطح صاف قرار دهید. قرار دادن لپ تاپ خود روی یک سطح صاف و سخت باعث می شود هوا به داخل و خارج حرکت کند. از طرفی سعی کنید لپ تاپ را در محیط گرم قرار ندهید. زیرا این امر باعث گرم شدن قطعات سخت افزاری و کاهش عمر لپ تاپ شما می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا