گردشگری

بهترین جاهای دیدنی داخلی برای سفر در خرداد 1403

بسیاری از مردم در فکر سفر در تعطیلات خرداد ماه هستند و به دنبال بهترین مقصد گردشگری برای سفرهای خود هستند. بسیاری از شهرهای ایران در خرداد ماه دارای طبیعتی بکر و زیبا هسند که می تواند چشم ها را به خود خیره کند. در این مطب از کیوی سایت به معرفی بهترین مقاصد گردشگری داخلی برای سفر در تعطیلات خرداد می پردازیم پس در ادامه ما را همراهی کنید.

جاده اسالم به خلخال؛ مسیر سبزی زیباتر از هر مقصدی

به احتمال زیاد نام جاده اسالم به خلخال را شنیده‌اید که اگر نشنیده‌اید نیز توفیق آن را نداشته‌اید تا از این مسیر سرسبز زیبا که یکی از زیباترین جاده‌های ایران است، گذر کنید. این جاده که در استان گیلان قرار دارد، شهر اسالم و خلخال از استان اردبیل را به یکدیگر مرتبط می‌کند و در واقع بخشی از آن در استان اردبیل قرار دارد. جاده اسالم به خلخال با طول 70 کیلومتر، مسافران و گردشگران را به این فکر وامی‌دارد که اصلا به کجا می‌خواهند بروند که از این مسیر زیباتر باشد و چرا در همین محل توقف نکنند.

این جاده در فصل بهار بالاخص خرداد ماه سرسبز و خوش آب و هوا می‌شود و درختانش برای خودنمایی رنگ زیبایی به خود می‌گیرند. اگر قصد داشتید تا برای ساعتی در این منطقه گردش کنید، حتما لباس گرم هم با خود داشته باشید که هوای خنک و نسبتا سردی دارد. ضمنا این جاده پرپیچ‌وخم است، پس حواستان به مناظر پرت نشود و باید باک بنزین خودروی شما پر باشد که در طول مسیر این جاده هیچ جایگاه سوختی وجود ندارد.

  • آدرس جاده اسالم به خلخال: استان گیلان، جاده شهر اسالم به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل

blank

اولسبلنگاه، ییلاق سرسبز ماسال

ماسال یکی از روستاهای سرسبز و بهشتی و از بهترین مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه است که ییلاق‌های سرسبز و خوش آب و هوای آن زبانزد همگان است؛ یکی از این ییلاق‌های سرسبز، ییلاق اولسبلنگاه است که نامش به تنهایی جذاب است.

سفر به اولسبلنگاه آن هم در خردادماه می‌تواند نقطه عطف سفر شما باشد؛ چون رسما بلیط ورود به بهشت ایران زمین را به رایگان دریافت کرده‌اید. از دشت‌های سرسبز و چمنزارهای پرفروغش گرفته تا آسمان ابری و مه‌آلود آن، می‌تواند برای بازدیدکنندگان لحظاتی را خلق کنند که تا به حال آن را تجربه نکرده‌اید.

نسیم صبحگاهی و تنفس هوای پاک این دشت سرسبز بجز شادی پیامی ندارد و تماشای درختان سرافراز 30 متری آن شادی شما را تا اوج آسمان بالا می‌برند. کلبه‌های چوبی اولسبلنگاه نیز در نوع خود جذاب هستند و می‌توانید در صورت تمایل در همین کلبه‌ها اقامت کنید و طبیعت زیبای این ییلاق را از پجره‌های کلبه تماشا کنید و چای خود را بنوشید. در صورت سفر به اولسبلنگاه، لبنیات محلی و نان تازه آن را فراموش نکنید که صبحانه لذت‌بخشی برایتان رقم می‌زند.

  • آدرس اولسبلنگاه: گیلان، 25 کیلومتری غرب ماسال، 35 کیلومتری جاده گیلوان
ادامه مطلب  کامل ترین چک لیست سفر گردشگری را ببینید!

جواهرده؛ بهشتی از گنج‌ها و گوهرهای قیمتی

جواهرده یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه است که خردادماه لباس قیمتی سبزش را به تن دارد. روستای جواهرده یک روستای تاریخی و طبیعی در استان مازندران و مرز گیلان است که یکی از جاهای دیدنی رامسر نیز محسوب می‌شود. از همان ابتدای ورود به جاده منتهی به جواهرده متوجه زیبایی‌های آن می‌شوید و غرق در هوای مه‌آلود آن می‌شوید. این روستا در فصل بهار آب و هوای خنکی دارد و با مه‌آلود شدن آب و هوای ان باید لباس‌های گرم خود را بپوشید که حسابی سردتان می‌شود.

براساس روایات و فرضیه‌هایی که مطرح شده است، از دوره ساسانیان تا دوره حکومت آل بویه رسم بر این بوده است که اجساد مردگان را همراه با جواهراتشان در دخمه‌هایشان دفن کنند. این روستا از پوشش گیاهی متنوع و درختان هیرکانی چندین هزارساله‌ای برخوردار است که شما را شگفت‌زده می‌کند. کافی است تا اندکی در جنگل‌های آن گردش کنید تا با درختان ممرز، راش، اقاقیا، آویشن و ازگیل مواجه شوید و در صورت خستگی زیر سایه آن‌ها اندکی استراحت کنید.

اگر قصد داشتید تا در جنگل‌های آن قدم بزنید و گردش کنید، دقت کنید با حیوانات وحشی چون خرس، گرگ و شغال مواجه نشوید؛ هرچند اگر شانس با شما یار باشد، شاید بتوانید با تماشای بازهای شکاری، توکا، روباه، سنجاب و قرقاول از حیات وحش این جنگل لذت ببرید.

روستای جواهرده جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلفی در خود جای داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبشار کوهستانی جواهرده
  • چشمه‌های معدنی سلیمان
  • دخمه‌های تاریخی گبری
  • کوه کنین و برشی
  • مسجد آدینه با 700 سال قدمت
  • مقبره شاه یحیی در نوک قله سماموس با ارتفاع 3,721 متر

پس با توجه تمامی ویژگی‌های این روستا و جواهر بودن آن، به‌هیچ‌عنوان فرصت بازدید از آن را از دست ندهید و خرداد خود را با سفر به این روستا، تاریخی کنید.

  • آدرس روستای جواهرده: استان مازندران، شهرستان رامسر، دهستان سخت‌سر، روستای جواهرده

blank

ماکو؛ شهری مرزی از جنس تمدن باستانی ایران

اگر تاکنون نام ماکو به گوشتان نخورده است، پس بهتر است بدانید که ماکو شهری مرزی در استان آذربایجان غربی است که بهارش از خردادش پیداست. دلیل به تاخیر افتادن بهار این منطقه سرمای بیش از حد آن است که تا اواخر اردیبهشت به طول می‌انجامد.

ماکو علاوه‌بر طبیعت زیبایش از تاریخ غنی برخوردار است و بیش از 3,000 اثر تاریخی از دوره‌های مختلف در این منطقه و موزه‌هایش وجود دارند. از مهم‌ترین آثار تاریخی ماکو می‌توان به کلیسای تادئوس (قره کلیسا)، کلیسای مریم مقدس، عمارت کلاه فرنگی ماکو، گوردخمه ایوان و روستای مرگن اشاره کرد.

ادامه مطلب  فاصله ساری تا بندر گز چند ساعت است؟

البته جاذبه‌های طبیعی این منطقه نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند؛ رودخانه ارس که یک رودخانه مرزی است، دره باغی، چشمه ثریا، منشورهای بازالتی و غار خزنگاه از جمله مکان‌های مناسب برای طبیعت‌گردی در ماکو هستند.

  • آدرس ماکو: استان آذربایجان غربی، هم‌مرز با کشورهای ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، شهر مرزی ماکو

شیروان دره؛ دره‌ای زیبا با حکایاتی از جنس مروارید و مرجان

یکی دیگر از مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه دره‌ای در استان اردبیل، نزدیک به لاهرود و در فاصله 20 کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر است که یک جاذبه کاملا طبیعی به شمار می‌آید و شیروان دره (شیروان دره‌سی) نام دارد. این دره که در نزدیکی مشگین‌شهر واقع شده است، از جمله جاهای دیدنی مشگین‌شهر است که ارزش بازدید از آن را چندین برابر می‌کند.

شیروان دره یک دره عمیق و اعجاب‌انگیز است که از شمال به روستای قلچقلو و از جنوب به کوه‌های بلند سبلان منتهی می‌شود. جنس خاک این دره از جنس ماسه است و خاک‌های ماسه‌ای این دره بر اثر تغییرات جوی و فرسایش به مرور اشکال سنگی غول‌پیکر و عجیبی را پدید آورده‌اند. بالای این دره، منطقه زیبایی بنام «میدان اشک» یا همان «هوشنگ میدانی» وجود دارد که سنگ‌های غول‌پیکر مذکور را می‌توانید در این محل تماشا کنید.

در نزدیکی این دره جاذبه‌های طبیعی دیگری همچون دریاچه آت گولی و جیران گولی، آبشار و رودخانه پرآبی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید. این دره زیستگاه گیاهان و گونه‌های جانوری متنوعی است که در طول مسیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. طبیعت و آب و هوای این دره در ماه خرداد بسیار خوب و خنک می‌شود و بهترین زمان برای بازدید از این دره فصل بهار است.

  •  آدرس شیروان دره: استان اردبیل، مشگین‌شهر، 20 کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر، نزدیک لاهرود

blank

آبشار هریجان؛ تفریحگاه تهرانی‌ها در منطقه سرسبز کلاردشت

یکی دیگر از بهترین مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه، آبشار زیبای هریجان است که در استان مازندران و در امتداد جاده چالوس قرار دارد. این آبشار به‌دلیل قرارگیری در منطقه کلاردشت از طبیعت سرسبز و آب و هوای خوبی برخوردار است. از طرف دیگر این آبشار فاصله چندانی با شهر تهران ندارد، از این رو بسیاری از ساکنین پایتخت برای گذراندن تعطیلات خود به این منطقه سفر می‌کنند.

آبشار هریجان در روستایی با همین نام قرار گرفته است و قدم زدن در کوچه‌باغ‌های این روستا نیز می‌تواند در نوع خود جالب و لذت‌بخش باشد. برای رفتن به روستای هریجان باید وارد شهرستان چالوس شوید و با عبور از منطقه سیاه بیشه، خود را به گردنه هزار چم برسانید تا وارد روستا شوید.

ادامه مطلب  فاصله ساری تا پل سفید چند کیلومتر است؟ 

از روستای هریجان تا آبشار آن حدود نیم ساعت فاصله است، پس دغدغه‌ای بابت دوری از شهر و روستا نخواهید داشت؛ البته مسیر رفتن از روستا به آبشار هریجان ممکن است تا حدودی چالش‌برانگیز باشد و بخشی از این مسیر سنگلاخی با پستی و بلندی همراه است. بدین ترتیب تجهیزات کوهنوردی و کفش مناسب همراه خود داشته باشید.

  • آدرس آبشار هریجان: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای هریجان

blank

ماسوله، شهری کامل و پلکانی 

اگرچه احتمالا دیگر ماسوله نیازی به معرفی مفسر ندارد، ولی همین که بدانید ماسوله، شهر یا روستای پلکانی 1,000 ساله ایران، در فصل بهار طبیعتی زیبا و آب و هوای خنکی دارد، کفایت می‌کند. ماسوله در واقع یکی از کوچک‌ترین شهرهای ایران و شهری پلکانی در ارتفاعات استان گیلان است که در جنوب غربی استان گیلان قرار دارد.

ماسوله در فاصله 60 کیلومتری شهرستان رشت، مرکز استان گیلان و در جنگل‌های فومن بخش سردار قرار دارد. ماسوله در فصل بهار و خرداد ماه، روزهای پربارانی دارد و هوای مه‌آلود آن می‌تواند شما را از مناظر زیبای طبیعت اطرافش غافل کند. این شهر علاوه‌بر طبیعت زیبا و آب و هوای پاک و مطبوعش، بافتی قدیمی دارد که خانه‌های مردم این شهر مانند پلکان بر روی همدیگر بنا شده‌اند و سقف هر خانه‌ای به مثابه حیاط همسایه‌اش در نظر گرفته می‌شود.

قله شاه معلم، چشمه زمزم، آبشارها و ییلاق‌های متعدد ماسوله هر مسافری را غرق در بهشت آن می‌کند و مگر می‌شود که از طبیعت زیبا و متنوع آن کسی خسته شود.

  • آدرس ماسوله: استان گیلان، 35 کیلومتری غرب شهرستان فومن، ماسوله

جلفا؛ شهری تاریخی و منطقه آزاد تجاری صنعتی ایران

جلفا یکی از بهترین جاهای دیدنی و یکی از شهرهای تاریخی ایران است که می‌تواند جزو بهترین مقاصد گردشگری در خرداد ماه است. این شهر یکی از قطب‌های تجاری و صنعتی ایران است که در مرزهای استان آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان قرار دارد.

جلفا منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است که آب و هوای بسیار سردی دارد که تا اوایل فصل بهار نیز می‌توان تصور کرد که هنوز زمستان به پایان نرسیده است. پس بهار جلفا از خرداد ماه شروع می‌شود و مناظر زیبایی برای تماشا و گردش دارد.

این شهر علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی آن چون آبشار آسیاب خرابه و رودخانه مرزی ارس دارای آثار تاریخی فراوان از قبیل کلیسای سنت استپانوس، کلیسای چوپان و حمام عباس میرزا کردشت است. گردش در بازارچه مرزی، پارک ملی کنتال، پارک ساحلی جلفا و پارک کوهستانی ارس نیز می‌توانند برای ساعاتی شما را سرگرم و خوشحال کنند.

  • آدرس جلفا: استان آذربایجان شرقی، 135 کیلومتری شمال تبریز، 65 کیلومتری شمال مرند

blank

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا