تفاوت دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ

تفاوت دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ

تدوین استراتژی مناسب، اقدام مهمی است که تمام کسب و کارها باید برای ارتقا و رشد خود به آن توجه داشته باشند. افزایش فروش خالص، گسترده تر شدن مشتریان و … از جمله مواردی هستند که صاحبان کسب و کار آن ها را به عنوان هدف و رویکرد اصلی خود در نظر می گیرند و برای دستیابی به آن ها، استراتژی مناسب را تدوین می کنند.

دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ دو استراتژی کاربردی برای رشد کسب و کارها هستند که علی رغم شباهت فراوان، تفاوت های زیادی نیز با هم دارند. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با تفاوت های میان این دو آشنا شوید و بتوانید بهترین استراتژی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

بازاریابی دیجیتال در مقابل برندسازی دیجیتال: تفاوت ها و شباهت ها

دیجیتال مارکتینگ اصطلاح نام آشنای این روزهاست و مجموعه اقداماتی را در بر می گیرد که کسب و کارها در راستای بازاریابی برای محصولات و خدمات خود، از طریق پلتفرم های دیجیتال انجام می دهند. این رویکرد، استراتژی های متعددی نظیر بازاریابی محتوا، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، سئو و بهینه سازی سایت و … را زیرمجموعه خود جای داده و از این طریق به گسترش پایگاه مشتریان، افزایش نرخ تبدیل و بازاریابی بهتر محصولات و خدمات کمک می کند.

در طرف دیگر این قیاس، دیجیتال برندینگ قرار دارد که هدف اصلی آن، معرفی برند به مخاطبان جامعه هدف و افزایش وفاداری مشتریان است. اغلب کسب و کارهای نوپا، برای رشد سریع تر به استراتژی های دیجیتال برندینگ نیاز دارند. اقداماتی نظیر تعامل و برقراری ارتباط موثر با مشتریان، ساختن داستان برند، تهیه برندبوک و مواردی از این قبیل به شما کمک می کنند تا برند خود را در ذهن و ناخوداگاه مخاطب ماندگار کنید. هرچه مشتریان شما وابستگی بیشتری نسبت به برندتان پیدا کنند، احتمال بازگشت آن ها بیشتر خواهد شد و در نتیجه وفاداری آن ها نسبت به برند نیز افزایش خواهد یافت.

بازاریابی دیجیتال و برندینگ دیجیتال چه تفاوتی دارند؟

بازاریابی دیجیتال و برندینگ دیجیتال چه تفاوتی دارند

اغلب افراد به اشتباه این دو مفهوم را با یکدیگر مشابه می دانند و از تفاوت های این دو غافلند. پیش از این، دیجیتال مارکتینگ تا این اندازه گسترش نیافته بود و برندسازی دیجیتال در واقع زیرمجموعه ای از آن محسوب می شد. این در حالی است که با گسترش روزافزون این حوزه، برندسازی دیجیتال جنبه کاملا متفاوتی پیدا کرده و در واقع حوزه جداگانه ای را به خود اختصاص داده است.

ادامه مطلب  راهنمای خرید رم کامپیوتر و لپ‌تاپ

اولین تفاوت این دو رویکرد، به اهداف و نتایج حاصل از آن ها مربوط می شود؛ دیجیتال مارکتینگ در واقع بازاریابی برای تبلیغ محصولات و خدمات است اما برندینگ ظاهری فعال برای نام تجاری شما می سازد. علاوه بر این، تفاوت های متعدد دیگری نیز میان این دو وجود دارد که به طور خلاصه عبارت است از:

  • دیجیتال مارکتینگ توجه مصرف کننده را جلب می کند، در حالی که برندسازی دیجیتال راهی برای حفظ علاقه آن ها است.
  • بازاریابی برای فروش خوب است، اما برندسازی باعث شناخت و وفاداری می شود.
  • استراتژی های بازاریابی به عوامل دیگری بستگی دارد و دوره ای هستند، اما برندسازی رویکردی دائمی است.
  • برندسازی به همان اندازه که روی گروه هدف شما تأثیر می گذارد، روی کارمندان شما نیز تأثیرگذار است.
  • دیجیتال برندینگ اولین قدم برای رشد کسب و کار است و شما نمی توانید محصول خود را بدون ایجاد یک برند قدرتمند بازاریابی کنید. اما دیجیتال مارکتینگ می تواند پس از گذشت مدتی از آغاز به فعالیت برند شما، شروع شود.
  • استراتژی های برندسازی دیجیتال دائمی هستند و برای جلب اعتماد مشتریان باید برای همیشه دنبال شوند. در عوض، استراتژی های بازاریابی دیجیتال با گذشت زمان و محصول تغییر می کنند.
  • دیجیتال برندینگ به همان اندازه که روی مشتریان شما تاثیر گذار است، تیم شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد اما دیجیتال مارکتینگ این گونه نیست و صرفا روی مشتریان و مخاطبان هدف متمرکز می شود. یک تیم، زمانی که بخشی از یک برند مهم است، سخت تر کار می کند تا آن را به توسعه برساند.

چرا دیجیتال برندینگ برای کسب و کار شما مهم است؟

برندینگ دیجیتال

برندسازی همیشه مقدم بر بازاریابی است! اصلی ترین دلیلی که برای آن وجود دارد، این است که هیچ مجموعه ای نمی تواند بازاریابی شود، مگر اینکه ابتدا برای آن یک برند طراحی شده باشد.

قبل از اینکه تصمیم به تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود بگیرید، برند شما باید در جای خود باشد. بنابراین در وهله اول باید به این سوالات پاسخ دهید:

  • برند خود را چگونه توصیف می کنید؟
  • با چه ارزش یا تخصص می خواهید به بازار کمک کنید؟
  • اصول، ارزش ها و اعتقادات اولیه شما چیست؟
ادامه مطلب  نحوه­ مدیریت تنظیمات حساب کاربر در ویندوز 11

توجه داشته باشید که تنها در صورتی می توانید به بازاریابی بپردازید که پاسخ مناسبی برای این سوالات داشته باشید. آگاهی از این که چه کسی هستید، مشتری شما کیست و بهترین راه برای تعامل با مشتریان شما چیست، همگی در نتیجه داشتن یک برند قوی به دست می آید.

در میان سوال بازاریابی دیجیتال بهتر است یا برندسازی دیجیتال، یک سوال جدید در رابطه با اهمیت برندسازی دیجیتال برای کسب و کار شما مطرح می شود؛ این که استراتژی های برندسازی دیجیتال چگونه می توانند به رشد کسب و کار شما کمک کنند؟

اگر قصد دارید در ذهن مخاطبان خود پررنگتر از سایر رقبا باشید، برندسازی دیجیتال استراتژی مناسبی برای شماست. ساختن یک برند قدرتمند نیازمند استراتژی های جدید و نوآورانه ای است که مشتریان شما را جذب کرده و توجه آن ها را معطوف به خود کند. برای دستیابی به استراتژی های موثر برندسازی باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه چیزی باعث می شود مشتریان شما روی تبلیغاتتان کلیک کنند؟
  • چه چیزی برند شما را جذاب تر می کند؟
  • چه چیزی علایق مشتریان را حفظ می کند؟
  • چگونه باید ارتباط موثر با مشتری برقرار کنید؟

پس از پاسخ به سوالات بالا می توانید استراتژی مناسب برای برندسازی و رشد برند خود تدوین کنید. این استراتژی ها در موارد زیر به شما کمک می کنند:

 

  • هدف قرار دادن جامعه هدف مشخص در تمام پلتفرم های دیجیتال
  • برقراری ارتباط موثر و تعامل واقعی با مشتریان
  • ایجاد آگاهی از برند
  • جلب و حفظ توجه مشتری
  • پیروزی در رقابت سنگین بازار
  • دریافت بازخورد از مشتریان و استفاده از آن برای ارتقای سطح برند

دیجیتال مارکتینگ چگونه به کسب و کار شما کمک می کند؟

دیجیتال برندینگ

نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار چیست؟ تا اینجا از تفاوت های برندینگ و بازاریابی صحبت کردیم، اما خوب است بدانید که استراتژی های بازاریابی دیجیتال در واقع با استراتژی های برندسازی دیجیتال همراه و همراستا هستند. شما می توانید از استراتژی هایی مانند فعالیت در شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا، سئو سایت، بازاریابی موتورهای جستجو و … استفاده کنید تا به افزایش آگاهی از برندتان کمک کند.

از آنجایی که برندسازی دیجیتال به حفظ مخاطبان شما کمک می کند، بازاریابی دیجیتال به سوق دادن آن ها به سمت تبدیل به مشتری وفادار کمک می کند. استفاده از استراتژی های بازاریابی موثر، فروش شما را افزایش می دهد و سود شما را به حداکثر می رساند. بازاریابی دیجیتال محصول محور است و به همین علت به شما کمک می کند تا مشتریان بالقوه خود را به مشتریان بالفعل و وفادار تبدیل کنید.

ادامه مطلب  بررسی و مقایسه فنجان چای با فنجان قهوه

به عنوان مثال، کسب و کاری را در نظر بگیرید که می داند ۹۳% از مشتریان آن، برای خرید از طریق موتورهای جستجو اقدام می کنند. چنین مجموعه ای برای افزایش آمار فروش خود، بهتر است سئو و بهینه سازی سایت را در اولویت کار خود قرار دهد.

نتیجه گیری: در نهایت کدام را انتخاب کنیم؟

اگر همچنان فکر می کنید که چگونه استراتژی مناسب را انتخاب کنید، باید هدف کسب و کار خود و موقعیتی که در آن قرار دارد را تجزیه و تحلیل و بررسی کنید.  در نهایت، استراتژی که انتخاب می کنید تنها به شما و هدف اصلی کسب و کار شما وابسته است.

به طور کلی می توان گفت که اگر کسب و کار جدیدی راه اندازی کرده اید، برای تثبیت جایگاه خود در بازار، به روش های برندسازی نیاز دارید. در واقع اولین چیزی که باید روی آن تمرکز کنید، ایجاد مشتریانی است که ارتباطی موثر و پایدار با برند شما ایجاد می کنند.

از طرف دیگر، اگر در حال حاضر کسب و کاری دارید که فعالیت خود را از قبل آغاز کرده و هم اکنون جایگاه نسبتا تثبیت شده ای دارد، می توانید به استراتژی های بازاریابی دیجیتال روی بیاورید تا از این طریق ترافیک سایت و آمار فروشتان را بهبود دهید. این اتفاق، حاصل روش هایی مانند بهینه سازی موتورهای جستجو و تبلیغات پولی است که مشتریان شما را به سمت خرید سوق می دهند.

به یاد داشته باشید که دیجیتال مارکتینگ و برندسازی دیجیتال هر دو ارزش خاص خود را دارند و هر دو در کنار هم، باعث رونق کسب و کار شما می شوند. اگر برندی وجود نداشته باشد، نمی توانید محصولی را به بازار عرضه کنید و به همین ترتیب، ساختن یک نام تجاری و رها کردن آن بدون بازاریابی به شیوه مناسب، کاری بیهوده است.

منابع:

حتما ببینید

6 دلیل برای تهیه چرخ خیاطی zoje a8100

۶ دلیل برای تهیه چرخ خیاطی zoje a8100

چرخ خیاطی زوجی a8100 یکی از پیشرفته ترین چرخ های خیاطی موجود در بازار است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.