پزشکی

نشانه های سکته چست؟ هنگام سکته قلبی باید چیکار کنیم؟

سکته قلبی و مغزی یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر در ایرانیان است و به همین دلیل باید با نشانه های سکته آشنا شویم تا بتوانیم واکنشی درست در برابر آن داشته باشیم. با آشنا شدن با نشانه های سکته می توانید جان عزیزان خود را نجات دهید.

blank

درباره سکته

قلب از مهم‌ترین اندام‌های حیاتی بدن است و سلامتی آن اهمیت بسیار بالایی دارد. معاینه و چکاپ دوره‌ای قلب برای پیشگیری و کشف مشکلات و بیماری‌های قلبی ضروری محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین و خطرآفرین‌ترین بیماری‌ها و مشکلات قلبی، سکته قلبی است. اگر تجربه سکته قلبی داشتید یا شاهد بروز آن در اطرافیان خود بوده‌اید، شدت این خطر را احساس کرده‌اید. پس بهتر است بدانید که هنگام سکته قلبی چه باید کرد؟

سکته قلبی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در سطح جهانی شناخته می‌شود و پرشیوع‌ترین بیماری قلبی است. حتی با وجود پیشرفت امروزی علم پزشکی و مراقبت‌های خوب درمانی که منجر به نجات افراد زیادی از مرگ ناشی شده از سکته قلبی می‌شود؛ بازهم آمار مرگ‌ومیر ناشی از این عارضه بسیار بالا است.

مکانیسم سکته قلبی به این صورت است که عضلات قلب اکسیژن را به مقدار لازم دریافت نمی‌کنند و همین کمبود اکسیژن منجر به اختلال در عملکرد قلب خواهد شد.

نشانه های اصلی سکته

رایج ترین نشانه سکته، سردردهای ناگهانی و بسیار شدید است. به این مشکل، حمله مغزی می گویند زیرا جریان خون در برخی از نقاط مغز متوقف می شود. در نتیجه سلول های مغزی با کمبود اکسیژن مواجه شده و می میرند. مرگ سلول های مغزی منجر به از دست دادن حافظه و کنترل عضلات خواهد شد .

ادامه مطلب  همه چیز درباره ریزش مو (از علت ریزش تا درمان ریزش مو)

آشنایی با نشانه های سکته می تواند از بروز آن پیشگیری کند. البته در اغلب مواقع مردم نشانه های سکته مغزی را با ایست و حمله قلبی اشتباه می گیرند .

blank

با ترفندهای امدادی نجات بخش آشنا شوید

نشانه های سکته شامل موارد زیر است :

  • بی حسی و ضعف اعضای صورت، دست ها یا پاهای یک طرف بدن
  • مشکل در راه رفتن، درک کردن محیط یا مشکل داشتن در حرف زدن
  • از دست دادن قدرت بینایی در یک یا هر دو چشم

فورا با اورژانس ( 115) تماس بگیرید تا در راه رساندن بیمار به بیمارستان، اقدامات پزشکی لازم برای زنده نگه داشتن او توسط نیروهای متخصص انجام بگیرد .

blank

بعد از سکته قلبی چه اتفاقی می افتد؟

قلب در هنگام سکته قلبی آسیب می‌بیند. میزان و شدت خساراتی که این آسیب ایجاد می‌کند به موارد زیر بستگی دارد:

  • چه مقدار از جریان خون به قلب مسدود شده است؟
  • میزان اکسیژن موردنیاز عضله قلب چقدر است؟
  • سرعت درمان.

پس از حمله قلبی، قلب شروع به ترمیم می‌کند. گاهی اوقات روی ناحیه آسیب‌دیده زخم بافتی ایجاد می‌شود. در برخی موارد، قلب برای همیشه ضعیف می‌شود و خون کمتری پمپاژ می‌کند.

هرچند ضربان قلب بالا در طولانی‌مدت می‌تواند باعث حمله قلبی شود، اما از علائم سکته قلبی نیست. همچنین فشارخون می تواند در طول حمله قلبی به دلیل عملکرد ضعیف قلب کاهش پیدا کند یا در اثر استرس افزایش پیدا کند.

blank

تغییرات ضربان قلب هنگام سکته قلبی

ضربان قلب یک فرد ممکن است در طول حمله قلبی افزایش یابد یا ثابت بماند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در ۵۸ بیمارستان، ضربان قلب بالای ۸۰ ضربه در دقیقه بالاترین خطر مرگ‌ومیر در اثر سکته قلبی را به دنبال داشت.

ادامه مطلب  بهترین دکتر جراحی کوچک کردن سینه در تهران

آیا ضربان قلب بالا نشانه حمله قلبی است؟

به گفته medicalnewstoday طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و انجمن قلب آمریکا که افزایش ضربان قلب را به‌عنوان نشانه یا علامت حمله قلبی نمی شناسند؛ ضربان قلب بالا به‌عنوان علائم سکته قلبی شناخته نمی‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا