تکنولوژی

با انجام این کارها گارانتی ماشین شما باطل می شود | باطل کنندگان گارانتی خودرو را بشناسید!

داشتن گارانتی می تواند سبب اطمینان خاطر شما شود و باید این نکته را بدانید که انجام برخی از تغییرات جزئی می تواند سبب از بین رفتن گارانتی خودرو شما شود. گارانتی خودرو همانطور که از نام آن هم مشخص است، به تضمین‌هایی اشاره دارد که شرکت‌های خودروسازی در قبال خودروهایی که تولید می‌کنند به مشتریان خود ارائه می‌کنند. این گارانتی بر طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داده می‌شود. درواقع هم شرکت‌های واردکننده خودرو و هم شرکت‌های تولید کننده خودرو، می‌توانند این گارانتی را ارائه کنند. اما در این میان، یکسری محدودیت برای گارانتی خودرو تعریف شده که در صورت عدم رعایت آن توسط مالکان خودروها، منجر به باطل شدن گارانتی خودرو می‌شود. مهم‌ترین شرایط باطل شدن گارانتی ماشین عبارتند از:

  1. نصب رینگ یا لاستیک غیراستاندار (پهن)
  2. تغییر ارتفاع خودرو
  3. نصب روکش صندلی (خودروهای خاص که دارای صندلی برقی یا ایربگ جانبی هستند)
  4. نصب هر گونه دزدگیرکه منجر به آسیب و دستکاری در دسته سیم گردد
  5. نصب کفپوش یکپارچه داخل اتاق
  6. نصب زنون، هدلایت و لامپ غیراستاندار
  7. نصب سیستم صوتی و تصویری غیراستاندارد
  8. سنسور و دوربین عقب غیراستاندارد
  9. نصب پاور ویندوز
  10. نصب کروز کنترل
  11. انواع سوئیچ مخفی
  12. نصب کیلس استارتر
  13. نصب برچسب دودی بر روی شیشه جانبی
  14. نصب برچسب دودی بر روی شیشه عقب
  15. دستکاری یا تقویت موتور
  16. دوگانه سوز کردن خودرو
  17. حذف کاتالیست
  18. عدم انجام سرویس دوره ای در شبکه نمایندگی
  19. انجام تعمیرات در خارج از شبکه نمایندگی
  20. تصادف خوردو
  21. نصب میله تعادل (استرس بار)
  22. موتور شویی
  23. نصب سراگزوز
  24. باتری غیراستاندارد (استفاده از باتری که ولتاژ و ظرفیت آن مغایر با باتری توصیه شده باشد)
  25. فیوز غیراستاندارد
  26. تقویت شاسی (جوشکاری. شاسی کشی و …)
  27. استفاده یا نگهداری مواد قابل اشتعال یا انفجار از قبیل انواع اسپری. الکل و … داخل خودرو
  28. کاربری غیراستاندارد از جافندکی (نظیر جارو شارژی و …)
  29. استفاده از اکتان بنزین یا مکمل سوخت
  30. نصب غیر استاندارد محافظ ECU موتور
  31. نصب کلاچ اتوماتیک
  32. نصب کمک فنر غیراستاندارد (کمک اسپورت)
  33. نصب شمع غیر استاندار (سوزنی)
  34. ریمپ ECU موتور
ادامه مطلب  نکات مهم خرید پاوربانک | مناسب ترین پاوربانک کدام است؟

موارد فوق، شرایط کلی برای باطل شدن گارانتی خودروست و ممکن است علاوه بر آنها، شرایط دیگری نیز از سوی خودروساز مشخص شده باشد که عدم رعایت آن شرایط، موجب ابطال گارانتی خودرو می‌شود. جهت اطلاع از این شرایط به دفترچه راهنمای خودرو یا نمایندگی‌های مجاز شرکت‌ها مراجعه کنید.

blank

تغییر شرایط سرویس اولیه در زمان گارانتی خودرو

فروردین ۱۴۰۲: حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، با اشاره به تصمیمات گرفته شده برای ساماندهی بازار خودرو و ایجاد محدودیت برای اشخاصی که با هدف سفته بازی اقدام به خرید خودرو و دپوی آن برای فروش با قیمت‌های بالاتر می‌کنند، گفته که با توجه به اختلاف فاحش قیمت رسمی فروش خودروهای سواری تحویلی شرکت‌های خودروساز با نرخ حاشیه بازار و برای جلوگیری از انباشت و احتکار خودرو صفر کیلومتر، تا اطلاع ثانوی بخشنامه شماره ۳۷۰/۴۰۱/۳۸۳۲۳ تاریخ ۲۲ آذر ۱۴۰۱ این سازمان، با موضوع فعالسازی گارانتی خودرو لغو و شرایط سرویس اولیه خودرو در دوره گارانتی تغییر می‌کند.

blank

بر این اساس در صورتی که مصرف کننده‌ای به نمایندگی‌ شرکت خودروساز مراجعه و مالکیت خودرو از زمان تحویل خودرو از کارخانه تغییر نیافته باشد، اعمال محدودیت حداکثر ظرف مدت ۵ ماه از تاریخ تحویل و با حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو برای سرویس اولیه به نمایندگی شرکت‌های خودرو ساز ضروری نبوده و شرط مذکور تنها در ارتباط با خودروهایی اجرایی خواهد شد که مالکیت خودرو از زمان تحویل خودرو تا زمان اولین مراجعه به نمایندگی جهت سرویس تغییر یافته باشد.

فرهیدزاده از شرکت‌های خودروسازی خواسته که دستور دهند در اسرع وقت ضمن اطلاع رسانی شفاف و گسترده به مشتریان و نمایندگی‌های سراسر کشور در چارچوب آیین نامه رعایت حقوق مصرف کنندگان خودرو، ساز و کار اجرایی لازم در این خصوص تدوین و موضوع در اطلاعیه‌های فروش و قراردادهای تنظیمی نیز درج شود.

ادامه مطلب  چگونه سرعت اینترنت را بررسی کنیم؟

blank

حذف شرط ابطال گارانتی خودرو پس از ۵ ماه

آذر ۱۴۰۱: وزارت صنعت، معدن و تجارت، الزام مراجعه مشتری به نمایندگی شرکت عرضه کننده خودرو حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل یک هزار کیلومتر کارکرد به منظور فعال سازی گارانتی را حذف کرد. معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به اتخاذ سیاستهای اخیر در زمینه توسعه روشهای فروش خودرو از قبیل طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جایگزینی خودرو فرسوده، فروش فوری، فروش فوق العاده (سه ماهه)، پیش فروش حداکثر ۱۲ ماهه و بهویژه عرضه خودرو در بازار سرمایه (بورس کالا) که موجب تقلیل فاصله قیمت کارخانه تا بازار شده است، ضابطه الزام مراجعه مشتری به نمایندگی شرکت عرضه کننده خودرو حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل یک هزار کیلومتر کارکرد به منظور فعال سازی گارانتی را حذف کرد.

تعلیق این ضابطه که به منظور برون رفت از ایجاد فضای دلالی و قیمت گذاری کاذب در سال ۱۳۹۹ از سوی کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت به اجرا گذاشته شده بود، با هدف پرهیز از بروز اختلاف فی مابین اشخاصی که قبل از سررسید سرویس اولیه، نسبت به نقل و انتقال خودرو اقدام می‌نمایند، انجام شده است.

پیش از این با توجه به تصمیمات پنجاه و دومین نشست کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشتریان حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل یک هزار کیلومتر کارکرد خودرو، برای سرویس اولیه باید به نمایندگی شرکت‌های خودروساز مراجعه می‌نمودند، و در غیر این صورت، شرکت‌های خودروساز مکلف به ابطال گارانتی خودروی مذکور بودند.

ادامه مطلب  آموزش کامل انتقال مالکیت گوشی | چگونه مالکیت گوشی خریداری شده را انتقال دهیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا