تکنولوژی

برای ورود به برنامه نویسی نیاز به یادگیری چه موضوعاتی داریم؟

برنامه نویسی یکی از پردرآمدترین شغل های جهان است که با یادگیری آن می توانید آینده خود را تضمین کنید. برنامه نویسی شاخه های مختلفی دارد و باید بدانید که در ابتدای کار چه چیزهایی را باید یاد بگیرید.

چرا برنامه نویسی یاد بگیریم؟

قبل از شروع برنامه نویسی و یادگیری زبان مورد نظرتان، حتما این سوالات را از خود بپرسید: چرا قصد یادگیری برنامه نویسی را دارم؟ با چه هدفی می‌خواهم برنامه نویس شوم و شغل برنامه نویسی را برای خودم انتخاب کنم؟ می‌خواهم بازی‌های کامپیوتری طراحی کنم یا می‌خواهم در حوزه هوش مصنوعی کار کنم یا …؟ آیا درآمد برنامه نویسی خوب است؟ و …

پاسخ دادن به این دست از سوالات می‌تواند به شما در راه انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب‌تر و پروژه‌هایی که می‌خواهید بعدها روی آن کار کنید کمک کند و در نهایت متوجه می‌شوید که از توانایی‌هایتان در کجا می‌توانید استفاده کنید. این مدل فکری می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. ما نیز در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم تا در رسیدن به پاسخ سوال “چرا برنامه نویسی یاد بگیریم” به شما کمک کند.

blank

شما یک تخصص پرکاربرد خواهید داشت

همین یک گزارش برای تشویق شما به یادگیری و شروع برنامه نویسی کافی است که:

به گفته وبسایت indeed.com  امروزه اکثر درخواست‌های استخدام شرکت‌ها مربوط به علوم کامپیوتر می‌شود! این موضوع نشان دهنده تقاضای بالای شرکت‌ها برای متخصصان این حوزه است. به همان نسبت که تکنولوژی خیلی سریع وارد جای جای زندگی ما می‌شود، نیاز دنیا به برنامه نویسان نیز بیشتر می‌شود. این عنوان شغلی قطعا یکی از چند شغل برتر ۱۰ سال آینده در ایران و جهان خواهد بود. داشتن توانایی برنامه نویسی می‌تواند در استخدام شما در اکثر شرکت‌ها تاثیرگذار باشد.

علاوه بر تقاضای شغلی بالا برای متخصصان این رشته، شما می‌توانید به عنوان یک فریلنسر فارغ از مرزهای جغرافیایی مشغول به کار شوید! اگر در ایران هستید می‌توانید با شرکت‌های خارجی به صورت پروژه‌ای یا دائم شروع به کار کنید و درآمد دلاری داشته باشید.

خلاصه آنکه اگر قصد ورود به دنیای تکنولوژی را دارید و یا دوست دارید در کارتان بیشتر از تکنولوژی بهره ببرید، یادگیری حداقل یک زبان برنامه نویسی برای شما الزامی است. البته این موضوع فقط مخصوص برنامه نویس‌ها نیست؛ طراحان صفحات وب باید با HTML  و  CSS  و جاوا اسکریپت آشنا باشند، مدیران باید استفاده و نوع عملکرد ابزارهای مناسب را در جهت پیشبرد کارشان بلد باشند و در واقع می‌توان گفت حتی اگر یک وب سایت ساده وردپرس دارید نیاز به یادگیری زبان‌های front-end و حتی کمی  php  دارید.

ادامه مطلب  عیدی دولت به مردم در سال ۱۴۰۳ + نحوه فعالسازی بسته اینترنتی رایگان دولت

blank

می‌توانید چیزهای جدید بسازید!

تصور کنید بتوانید به هر ایده‌ای که در ذهنتان است جامه عمل بپوشانید! یک اپلیکیشن ایده آل در ذهنتان دارید یا یک وبسایت هیجان انگیز؟ با یادگیری برنامه نویسی می‌توانید آن را دقیقا به همان شکلی که در ذهنتان است بسازید.

همانطور که کاملا واضح است، یکی از هیجان انگیزترین مزایای شروع برنامه نویسی آموزش کدنویسی این است که می‌توانید ایده‌های خود را اجرا کنید.

دنیای اطرافتان را بهتر درک می‌کنید

همان‌طور که گفتیم تکنولوژی در تک تک جزئیات زندگی روزمره ما وارد شده است. شروع یادگیری برنامه نویسی و آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی می‌تواند به شما تصویر واضح‌تری از دنیای اطراف و آنچه در حال رخ دادن است بدهد. شما با این توانایی، هر چند کوچک، می‌توانید تکنولوژی‌هایی که نقش پررنگی در زندگی شما دارند را بهتر درک کنید و از قابلیت‌های اینترنت بهتر و درست‌تر استفاده کنید.

ممکن است این مهارت در حال حاضر یک ویژگی مثبت به حساب بیاید ولی شاید در آینده‌ای نه چندان دور دانش ابتدایی برنامه نویسی تبدیل به یک ضرورت برای اکثر افراد جامعه شود.

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست؟

به نظر شما چگونه باید برنامه نویسی را شروع کنیم؟ شروع برنامه نویسی نیازمند یادگیری حداقل یک زبان برنامه نویسی و قوانین و قواعد مرتبط با آن است. اما این موضوع که کدام زبان برنامه نویسی را انتخاب کنیم یا بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی کدام است، به عوامل مختلفی بستگی دارد. صدها زبان برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام توانایی‌ها و استفاده‌های مخصوص به خود را دارند. بعضی از این زبان‌ها مراحل یادگیری ساده‌تری نسبت به بقیه دارند و بعضی‌ها بسیار پیچیده‌تر هستند و نیازمند زمان بیشتر برای آموزش.

در ادامه چند مورد از مناسب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای شروع تازه کاران را به اختصار معرفی خواهیم کرد تا با آگاهی بیشتری زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ادامه مطلب  وقتی امکان کپی کردن متن سایت فعال نیست چکار کنم؟

HTML و CSS

زمانی که وب سایتی را باز می‌کنید در واقع صفحه‌ای از کدهای HTML  را می‌بینید که توسط مرورگر شما خوانده می‌شوند و به حالت تصاویری که می‌بینید در می‌آیند. در واقع HTML اسکلت وبسایت شما است.

Css هم نقش معمار سایت و در حقیقت زیباسازی کدهای HTML را بر عهده دارد. در واقع رنگ و فونت و تصاویر پس زمینه و هر خصوصیت ظاهری دیگری که در صفحات سایت می‌بینید توسط CSS درست شده است.

CSS یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین ابزارها برای طراحی وب سایت است که توسط زبان HTML یا XHTML نوشته شده است. در واقع CSS یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه قواعدی است که بر HTML وارد می‌شود.

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی دیگر از زبان‌های مناسب برای شروع برنامه نویسی است. جاوا اسکریپت هر صفحه استاتیک یا ایستا در اینترنت را به صفحاتی داینامیک تبدیل می‌کند و یکی از جذاب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که تقاضای زیادی برای متخصصان آن وجود دارد. اضافه کردن قابلیت جابجایی المان‌ها و یا تغییرشان متناسب با ورود کاربر به هر بخش را زبان جاوا اسکریپت در عهده دارد.

اگر به توسعه وب علاقه مند هستید و در حال حاضر در حال یادگیری HTML و CSS هستید جاوا اسکریپت می‌تواند قدم بعدی شما باشد. این سه زبان با یکدیگر اکثر محتوای وب را که شما می‌بینید می‌سازند.

blank

چگونه برنامه نویسی وب (front end) را شروع کنیم؟

برنامه نویسی فرانت اند همان‌طور که از نامش پیداست درباره جلوی سایت است. همان چیزی که کاربر می‌بیند و با آن ارتباط برقرار می‌کند. این بخش در سیستم کاربرد اجرا می‌شود. این قسمت کاملا مجزا از بخش بک اند است و مسیر آموزشی متفاوتی نیز دارد. در ابتدا باید با برخی مفاهیم پایه آشنا شوید. پس از آن باید به دنبال یادگیری زبان‌های اصلی وب باشید. افرادی که در زمینه فرانت اند و طراحی وب کار می‌کنند، فعالیتی نزدیک به یکدیگر دارند، با این تفاوت که توسعه دهنده فرانت اند بر روی مباحث فنی متمرکز است و یک طراح وب در مسائل زیبایی شناختی و تجربه کاربری فعالیت می‌کند.

یادگیری HTML

در اولین قدم باید به دنبال آموزش HTML باشید. یک سند ایجاد شده با HTML شامل بخش‌های مختلفی مانند عنوان، پاراگراف متن یا فیلد متن است که با تگ‌ها نوشته شده‌اند. هر تگ در HTML محتوای خاص خود را داشته و ظاهر و رفتار تعریف شده‌ای دارد. پس از یادگیری این بخش می‌توانید به مرحله بعد بروید.

ادامه مطلب  علت کم شدن یهویی سلامت باتری | سلامت باتری ایفون هر چند وقت کم میشه؟

یادگیری CSS

از CSS به منظور توصیف ظاهر بصری سندهایی که با HTML ایجاد شده‌اند، استفاده می‌شود. به عنوان مثال موقعیت عناصر مختلف، سبک یا رنگ متن، ابعاد عناصر و تمام ویژگی‌های بصری که در یک سایت دیده می‌شوند، با CSS مشخص می‌شوند.

انجام پروژه‌های کوچک

پس از یادگیری HTML و CSS باید دست به کار شده و پروژه‌های کوچک را طراحی کنید. این کار باعث می‌شود به درک بالایی از طراحی سایت برسید و بتوانید برای طراحی‌های پیشرفته‌تر آماده شوید. با مشاهده کدهای استاندارد موجود در اینترنت نیز می‌توانید دید خوبی در این زمینه کسب کنید.

یادگیری جاوا اسکریپت

کار با جاوا اسکریپت و جی کوئری در ادامه مراحل یادگیری قرار دارد. پس از آموزش در این زمینه می‌توانید یکی از فریم ورک‌های موجود مانند ری اکت را انتخاب و به برنامه نویسی وب بخش فرانت اند مشغول شوید. در واقع جاوا اسکریپت را می‌توان پر استفاده‌ترین زبان برای توسعه رابط‌های کاربری وب دانست.

جاوا اسکریپت بسیار قدرتمند است اما بدون استفاده از فریم ورک‌ها استفاده از آن سخت و پیچیده می‌شود. React، Angular و Vue.js بهترین و محبوب‌ترین فریم‌های جاوا اسکریپت هستند. برای یادگیری آن‌ها می‌توانید در دوره‌های آموزشی و بوت کمپ‌ها شرکت کرده تا به صورت اصولی به برنامه نویس فرانت اند تبدیل شوید.

با بوت‌کمپ برنامه‌نویسی مپصا اچ آر، علاوه بر آموزش تخصصی و گام به گام برنامه‌نویسی در کنار منتورهای متخصص و تمرین روی پروژه های واقعی، با تکنیک ها و چالش های کار آشنا شوید و برای ورود به بازار کار، مهارت و تجربه کسب کنید. تنها پیش‌نیاز حضور در این دوره‌های تخصصی، علاقه و پشتکار است. از آموزش تا استخدام در کنارتان هستیم!

بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی Mapsa HR با هدف آموزش و برگزاری دوره کارآموزی برنامه‌نویسی و معرفی برنامه‌نویسان به شرکت‌های همکار و فعال، در یک بازه ۲ الی ۳ ماهه به صورت فشرده برگزار می‌گردد. در این بازه به بوت کمپرها، تفکر برنامه‌نویسی و مهارت‌های حل مساله آموزش داده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا